Helt i centrum finder vi Sandra Bullock, der leverer en hjerteskærende, dybt nuanceret præstation som astronauten Ryan Stone – en kvinde drevet af en personlig tragedie til at overleve imod alle odds. Bullock spiller nænsomt og præcist på alle følelsesregistrets tangenter som en elitepianist, lige fra sønderlemmende sorg over paralyserende panik til inspirerende målrettethed, og gør således Stones kappestrid med døden til en af de mest bevægende og emotionelle rutsjebaneture, jeg mindes at have oplevet i biografmørket. Med en så veloplagt Bullock kunne “Gravity” lige så godt have foregået på en isoleret bjergtog eller en jolle midt på Atlanterhavet. Den var stadig gået lige i solar plexus.

Nogle vil (ikke helt urimeligt) klandre Cuarón for at smøre for tykt på genfødselssymbolikken, men dette er 90 minutters sindssygt skarpskåret, fedtfattig filmmagi. Næsten uden dialog og armeret med blot to skuespillere sammenstiller Cuarón universets ufattelige natur med menneskets utrolige viljestyrke og støber i processen en af filmhistoriens mest livsbekræftende cadeauer til, ja, selve livet. I rummet kan ingen høre dig skrige, men i biografsalen bør folk kunne høre dig tude til “Gravity”.

Se også: Filmz TV møder “Gravity”-instruktør og Sandra Bullock!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Kruse 10 år siden

Michael Andersen (40) skrev:
#26
Nej :)


Tak :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#42 X&O 10 år siden

Ispep (31) skrev:
At Gravity udadtil ikke skal sættes i bås med en animationsfilm?


Hvorfor ikke? Hvor lille en procentdel af filmen består af virkelige optagelser? Det kan ikke være særlig mange. Gravity består af færre virkelige optagelser, end en gennemsnitlig Hollywood film består af CGI. Så hvor går grænsen? Det er naivt at kæmpe imod at kalde det for en animationsfilm, og det er mindst ligeså naivt ikke at ville høre til i den kategori - især fordi animation ikke er en genre. En film som fx Wall-E består også at rigtige film optagelser, er den så heller ikke en animationsfilm? Er det virkelig de få procent der afgør om en film hører til i den ene eller den anden genre, og hvor er i så fald det magiske ciffer?
Gravatar

#43 Baby Strong 10 år siden

Jeg er fuldstændig enig med X&O. Det er totalt absurd og ret utrolig, at film med så meget CGI/animerede scener, vinder priser for bedste fotografering. Så kan vi ligeså godt inkluderer Pixas film. Det har ikke meget med den originale idé/kategori, "Best Cinematography", at gøre. Jeg har dog mistet respekten og interessen for diverse film-priser for længe siden - akademierne er lige så utroværdige som folkene inde på Christiansborg.

Tager ind og ser den imorgen. Jeg er dog ikke så overvældet af traileren, men jeg har et sweet spot for Sandra Bullock.
Gravatar

#44 Michael Andersen 10 år siden

Fotografering er andet end smukke billeder. Måden man bruger et kamera til at fortælle sin historie på er lige så vigtig, og det må man da i høj grad sige at "Gravity" lykkes med.

Kameraet er det meste af filmen desuden fikseret på Bullock, så at sidestille filmen med animationsfilm er at skyde forbi målet, synes jeg nok.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#45 The-new-meister 10 år siden

Helt klart ÅRETS film. Jeg var revet med fra start til slut og så er det vist første gang jeg løber rundt og anbefaler folk til at tag ind og se en film i 3D:)

6/6
Gravatar

#46 Ispep 10 år siden

Jeg er fuldstændig enig med Michael Andersen :0
Gravatar

#47 Ispep 10 år siden

#42

Det er ikke sikkert at der skal være en barriere længere mellem genrer? Uanset hvad, så misser du vel stadig en filmfotografs funktion.
Gravatar

#48 X&O 10 år siden

Ispep (47) skrev:
Uanset hvad, så misser du vel stadig en filmfotografs funktion.


Det har jeg svært ved at tro.
Gravatar

#49 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

#10: "skulle filmen også meget gerne være ligeså seværdig anden gang, hvis den skal forestille sig at være 6-stjernet underholdning"

Faktisk en god pointe. Jeg var inde at se Cpt Phillips i går. Vi var alle 4 rigtig godt underholdt fra start til slut, og vi var enige om, at den var virkelig god - men jeg kan ikke forestille mig, at det er en film, jeg nogensinde gider se igen.
Doctor Last Warning
Gravatar

#50 Snaden 10 år siden

Så den igår i Imperial. Jeg synes den var feeeeee'!

Den ender nok på en 5/6...måske 6/6, men vil gerne lige se den igen.

Skriv ny kommentar: