Helt i centrum finder vi Sandra Bullock, der leverer en hjerteskærende, dybt nuanceret præstation som astronauten Ryan Stone – en kvinde drevet af en personlig tragedie til at overleve imod alle odds. Bullock spiller nænsomt og præcist på alle følelsesregistrets tangenter som en elitepianist, lige fra sønderlemmende sorg over paralyserende panik til inspirerende målrettethed, og gør således Stones kappestrid med døden til en af de mest bevægende og emotionelle rutsjebaneture, jeg mindes at have oplevet i biografmørket. Med en så veloplagt Bullock kunne “Gravity” lige så godt have foregået på en isoleret bjergtog eller en jolle midt på Atlanterhavet. Den var stadig gået lige i solar plexus.

Nogle vil (ikke helt urimeligt) klandre Cuarón for at smøre for tykt på genfødselssymbolikken, men dette er 90 minutters sindssygt skarpskåret, fedtfattig filmmagi. Næsten uden dialog og armeret med blot to skuespillere sammenstiller Cuarón universets ufattelige natur med menneskets utrolige viljestyrke og støber i processen en af filmhistoriens mest livsbekræftende cadeauer til, ja, selve livet. I rummet kan ingen høre dig skrige, men i biografsalen bør folk kunne høre dig tude til “Gravity”.

Se også: Filmz TV møder “Gravity”-instruktør og Sandra Bullock!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Ispep 10 år siden

#59

Det tror jeg du kan have ret i.

#60

Jeg synes Gravity bevæger sig på grænsen ifht. hvor meget jeg kan tåle uden at få opkast af svulstigheden :D Den trykker lige akkurat på "de rigtige knapper" således at jeg følte hovedpersonens ageren var ægte nok.
Gravatar

#62 MMB 10 år siden

Ispep (61) skrev:
Jeg synes Gravity bevæger sig på grænsen ifht. hvor meget jeg kan tåle uden at få opkast af svulstigheden :D Den trykker lige akkurat på "de rigtige knapper" således at jeg følte hovedpersonens ageren var ægte nok.


Den bevæger sig bestemt på grænsen, og jeg synes ikke den ryger decideret over grænsen - bortset fra den nævnte scene. Jeg er jo som sagt også rigtig begejstret for den (8/10). Den er mesterlig på rigtig mange måder, men at kalde den et definitivt mesterværk, vil jeg ikke. Men hvem ved, hvad et gensyn kan gøre. :)
Gravatar

#63 Åkepool 10 år siden

Efter al den positive opmærksomhed filmen har fået, må jeg også lige se giraffen.

Så håber jeg bare at 3D-halløjet virker optimalt i Imperial, for der sidder jeg på mandag kl. 12.00 med goglerne på :)

Er der ikke noget med, at Imperial for ikke så længe siden, har skiftet lærred til et mere 3D-venligt et?
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#64 KasperBS 10 år siden

Så den til aften i 3D, kunne rigtig godt lide. Man følte jo næsten at man selv fløj rundt i det ydre rum. Helt sikkert en af de bedste 3D film jeg har set, hvor 3D effekterne faktisk fungerede rigtig godt! Når det så er sagt, så synes jeg også at filmen til tider virkede for amerikansk. Skuespillet var også til tider overspillet. Filmen får dog alligevel 5 ud af 6 stjerner fra min side. Det er helt sikkert en film der skal ses i biografen i 3D, tror ikke det er en der er værd at gense på mit 40 tommers tv uden 3D.
Gravatar

#65 Wangsgaard 10 år siden

Det var fed! Og Dolby atmos i imperial rocks!
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#66 BTA 10 år siden

Jeg kunne rigtig godt lide filmen, især hvordan den brugte æstetikken og det visuelle til at skabe fremdrift blandet med en rigtig god omgang følelsesbetonede scener.
6/6

… men at kalde det 'årets film' er årets overdrivelse.
Gravatar

#67 MMB 10 år siden

Åkepool (63) skrev:
Efter al den positive opmærksomhed filmen har fået, må jeg også lige se giraffen.

Så håber jeg bare at 3D-halløjet virker optimalt i Imperial, for der sidder jeg på mandag kl. 12.00 med goglerne på :)

Er der ikke noget med, at Imperial for ikke så længe siden, har skiftet lærred til et mere 3D-venligt et?


Guruerne siger. at 3D-udstyret skulle være ved i Park Bio. :) Imperial er rigtig nok lige blevet renoveret, hvilket betyder, at de bl.a. har fået nyt sølvlærred og nyt lydsystem (Dolby Atmos). Jeg tør ikke sige, hvor stor en forbedring lærredet er, da jeg ikke oplevede den store forskel der, men Dolby Atmos er freaking awesome, og det skal du glæde dig til. Det er virkelig også en film, som har lyd i verdensklasse.
Gravatar

#68 Slettet Bruger [100297432] 10 år siden

Jeg napper den i Park Bio i morgen eftermiddag, så må deres 3D-shizzle levere varen. :)

Det er dog ret interessant, at de konsekvent er meget billigere end andre 3D-biografer i København - 80 kr. for 16-forestillingen.
Gravatar

#69 JannikAnd 10 år siden

Bruno (68) skrev:
Det er dog ret interessant, at de konsekvent er meget billigere end andre 3D-biografer i København - 80 kr. for 16-forestillingen.
Især taget i betragtning af, at deres 3D-system er meget dyrere end det lort, de bruger i Nordisk Films biografer.
Gravatar

#70 MuManden 10 år siden

En 3D film koster 90,- i Atlas Biograferne i Rødovre, det er jo også noget billigere end mange andre steder i det københavnske.
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden

Skriv ny kommentar: