Helt i centrum finder vi Sandra Bullock, der leverer en hjerteskærende, dybt nuanceret præstation som astronauten Ryan Stone – en kvinde drevet af en personlig tragedie til at overleve imod alle odds. Bullock spiller nænsomt og præcist på alle følelsesregistrets tangenter som en elitepianist, lige fra sønderlemmende sorg over paralyserende panik til inspirerende målrettethed, og gør således Stones kappestrid med døden til en af de mest bevægende og emotionelle rutsjebaneture, jeg mindes at have oplevet i biografmørket. Med en så veloplagt Bullock kunne “Gravity” lige så godt have foregået på en isoleret bjergtog eller en jolle midt på Atlanterhavet. Den var stadig gået lige i solar plexus.

Nogle vil (ikke helt urimeligt) klandre Cuarón for at smøre for tykt på genfødselssymbolikken, men dette er 90 minutters sindssygt skarpskåret, fedtfattig filmmagi. Næsten uden dialog og armeret med blot to skuespillere sammenstiller Cuarón universets ufattelige natur med menneskets utrolige viljestyrke og støber i processen en af filmhistoriens mest livsbekræftende cadeauer til, ja, selve livet. I rummet kan ingen høre dig skrige, men i biografsalen bør folk kunne høre dig tude til “Gravity”.

Se også: Filmz TV møder “Gravity”-instruktør og Sandra Bullock!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 Slettet Bruger [100297432] 10 år siden

#70 -

Jo, det er også billigere her i Taastrup, jeg tænkte dog mere på, at Park Bio lader til at være konsekvent billigere end Imperial, Palads, Cinemaxx og Empire, som alle ligger i selve København. :)

De andre steder, koster filmen min. 100 kr., hvor den kun koster 80 kr. i Park Bio, som ligger på Østerbro og hvis JannikAnd har ret i, at udstyret samtidig er dyrere end i de andre biografer, er det endnu mere mystisk.
Gravatar

#72 Michael Andersen 10 år siden

Åkepool (63) skrev:
Er der ikke noget med, at Imperial for ikke så længe siden, har skiftet lærred til et mere 3D-venligt et?


Det er sølvlærred: Billedkvalitetens svar på Rob Schneider. Det kan ødelægge enhver film.

Bruno (68) skrev:
Det er dog ret interessant, at de konsekvent er meget billigere end andre 3D-biografer i København - 80 kr. for 16-forestillingen.


Det er fordi de har købt 3D-systemet og -brillerne selv. De steder, hvor man bruger billige 10-kroners briller, lejer de systemet, og der skal du typisk betale 20 kr. eller mere ekstra for se 3D, fordi de skal betale leje af det.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#73 Slettet Bruger [100297432] 10 år siden

Michael Andersen (72) skrev:
Det er fordi de har købt 3D-systemet og -brillerne selv. De steder, hvor man bruger billige 10-kroners briller, lejer de systemet, og der skal du typisk betale 20 kr. eller mere ekstra for se 3D, fordi de skal betale leje af det.


Ah, så man får en dårligere oplevelse og skal betale mere for det, fordi de har taget en dårlig forretningsbeslutning?
Gravatar

#74 Michael Andersen 10 år siden

Well, lad mig sige det sådan. Med den beslutning slipper en biograf ikke kun for at købe eget udstyr, men også for at passe på dyrebare briller, sætte dem til vask osv., så billigbrille-systemerne er mest til fordel for biografen. Derfor synes jeg helt klart at man skal prøve de bedre alternativer, hvor man har ordentlige briller og hvidt lærred, men det gør du jo også snart :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#75 Wangsgaard 10 år siden

Må sgu indrømme jeg ikke rigtig kan se forskel :/ men park bio er en rigtig hyggelig biograf som er vær at besøge :)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#76 Highland Park 10 år siden

Michael Andersen (72) skrev:
Det er sølvlærred: Billedkvalitetens svar på Rob Schneider.
Vel talt. :D

Apropos billetprisen i Park så bliver det lidt billigere, hvis man også benytter deres 10-tursklippekort.

Hvorfor mange konsekvent opfatter Imperial som cremen af biografsale, forstår jeg ikke. Atmos er utvivlsomt meget imponerende, men sølvlærred, billigt 3D-system og de høje billetpriser er grund nok til at opsøge bedre alternativer.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#77 Ispep 10 år siden

Michael Andersen (74) skrev:
sætte dem til vask osv


Jeg ved ikke hvordan de vasker dem, men de er sgu ofte tilsmudset i Thisted :D Men jeg vil også sige, at vi har nogle gode og faktisk også behagelige briller ifht. de 10 kroners.
Gravatar

#78 Slettet Bruger [100297432] 10 år siden

Michael Andersen (74) skrev:
men det gør du jo også snart :)


Ja, i næste uge, bliver det i stedet - jeg var til The Big Lebowski-tribute i går, hvor vi fik white russian-shots, hver gang The Dude drikker sådan en og endte i byen bagefter. Så i dag, er jeg ikke helt frisk på en biograftur. :p
Gravatar

#79 IK 10 år siden

Så fik jeg også set ''Gravity'', og jeg synes skam, at den er ganske fin. Er dog ikke ligeså begejstret som flertallet. Filmen er meget flot fotograferet og byder også på nogle imponerende sekvenser her og der. Håndværket er solidt, og Bullock og Clooney er også overbevisende i deres roller. Jeg sidder bare tilbage med en fraværende følelse af overvældenhed. Jeg kom ikke rigtig ind under huden på hovedpersonen og var aldrig så emotionelt grebet af fortællingen. Bestemt en seværdig film, men ikke noget der satte sig fast på nethinden. 4/6
Gravatar

#80 Åkepool 10 år siden

Michael Andersen (72) skrev:
Det er sølvlærred: Billedkvalitetens svar på Rob Schneider. Det kan ødelægge enhver film.


Men hvorfor f..... så skifte til lort, når man nu skifter her fornylig? Man må da gå ud fra, at det er folk med lidt forstand på området, der tager de beslutninger?



Foeller (67) skrev:
Dolby Atmos er freaking awesome, og det skal du glæde dig til


Det vil jeg så gøre. Så bliver det tilsyneladende shite billede og fantastisk lyd :/

So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: