Helt i centrum finder vi Sandra Bullock, der leverer en hjerteskærende, dybt nuanceret præstation som astronauten Ryan Stone – en kvinde drevet af en personlig tragedie til at overleve imod alle odds. Bullock spiller nænsomt og præcist på alle følelsesregistrets tangenter som en elitepianist, lige fra sønderlemmende sorg over paralyserende panik til inspirerende målrettethed, og gør således Stones kappestrid med døden til en af de mest bevægende og emotionelle rutsjebaneture, jeg mindes at have oplevet i biografmørket. Med en så veloplagt Bullock kunne “Gravity” lige så godt have foregået på en isoleret bjergtog eller en jolle midt på Atlanterhavet. Den var stadig gået lige i solar plexus.

Nogle vil (ikke helt urimeligt) klandre Cuarón for at smøre for tykt på genfødselssymbolikken, men dette er 90 minutters sindssygt skarpskåret, fedtfattig filmmagi. Næsten uden dialog og armeret med blot to skuespillere sammenstiller Cuarón universets ufattelige natur med menneskets utrolige viljestyrke og støber i processen en af filmhistoriens mest livsbekræftende cadeauer til, ja, selve livet. I rummet kan ingen høre dig skrige, men i biografsalen bør folk kunne høre dig tude til “Gravity”.

Se også: Filmz TV møder “Gravity”-instruktør og Sandra Bullock!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 Michael Andersen 11 år siden

Fordi systemet er det samme. Det kræver at lyset bliver reflekteret mere tilbage til brillerne end et hvidt lærred kan klare.

Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#82 qel-droma 11 år siden

Flot film og god film, men... Jeg kan ikke døje når en film prøver at virke realistisk og så misser nogle virkelig basale ting i forhold til astrofysik. De burde have fået den slags undersøgt nærmere inden de startede kameraet. Meget vigtige plotelementer fungerede ikke for mig fordi de simpelthen ikke var realistiske.

Men som sagt stadig en flot film og en god film med godt skuespil (nok engang) fra Sandra Bullock. Videodelen er i top og det meste af tiden er lydsporet også helt okay (gik dog pænt meget galt hen mod slutningen). Alt i alt dog godt håndværk, men jeg kommer ikke helt op at ringe, for tingene går desværre ikke op i en højere enhed når vi bliver bedt om at se en realistisk skildring af rummet uden at få den. Det trækker ned og så begynder man også at analyserer for meget på andre ting ved filmen, som man helst ikke skal tænke over.

Jeg vakler imellem 4 og 5, men lad os bare være flinke og sige 5.
Are you not entertained!?!
Gravatar

#83 Mikkel Abel 11 år siden

Så blev den set og hold da op for én oplevelse. Jeg tilslutter mig det lovprisende publikum!

For første gang nogensinde har brugen af 3D givet mening for mig. Selvom det et par gange bruges mest som en gimmick, virker det dog utroligt godt som helhedsindtryk, der giver et ekstra lag til denne fænomenale rum-oplevelse. Cinematografien er helt åndsvagt flot, og det er sgu fantastisk at tænke på, det overhovedet er muligt at skabe sådan et billede. Alt CGI'en sidder lige i skabet, og det gjorde den totale oplevelse ekstremt realistisk og medrivende. Denne medrivenhed skyldes selvfølgelig også en vildt god præstation fra Sandra Bullock (og også Clooney). Flere gange havde jeg lyst til at rejse mig op og håbe "NOOOOOOOO" i bedste Darth Vader-stil. Gravitys største egenskab må dog være det fænomenale lydarbejde. Måden det bevægede sig rundt i hele biografsalen konstant, og alt fra de overdådige stryger-kompositioner til de små åndedræt var fantastisk. Historien var ganske enkel, og det gjorde slet ikke noget når det fortælles med billeder og lyd af den massive kaliber.

Min ven og jeg diskuterede om den lå til 5/6 eller 6/6. Var der noget som træk filmen ned?
Det eneste jeg kunne nå frem til var
scenen hvor Bullock kommer ind i rumkapslen og får kontakt til den kinesiske mand. Der blev det lidt for ligegyldigt til mig, og rev mig faktisk en smule ud af illussionen, som gjorde at mine tanker kom et helt andet sted hed.
Men var det nok til at ikke give filmen topkarakter? Hmmm.

Jeg giver filmen 5/6 nu, men hvis den holder ligeså meget på blu-ray/2D får den absolut topkarakter. Jeg er dog ekstremt glad for at jeg fik den set i biografen og 3D, tror det er min tredje eller anden bedste biografoplevelse nogensinde.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#84 elwood 11 år siden

Lyden hel bestemt en bedrift, men damm når man høre om hvordan flere scener er filmet imponere det også mig, hele det her med at det nærmest var en lang koreografi er alt for sindssygt og tænke på.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#85 Åkepool 11 år siden

Foeller (67) skrev:
men Dolby Atmos er freaking awesome, og det skal du glæde dig til

Det var virkelig en rigtig god lyd der blev fyret op under, inde i Imperial :)

Billedet var fint for mine utrænede øjne og hold da op hvor var det en medrivende film. Fuck, jeg sad med hjertet oppe i halsen flere gange.

So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#86 Ericmase 11 år siden

Efter alle jeres SÅ positive anmeldelser glæder jeg mig virkelig til "Gravity" i Imperial på lørdag med Dolby Atmos! :D
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#87 KasperBS 11 år siden

qel-droma (82) skrev:
Flot film og god film, men... Jeg kan ikke døje når en film prøver at virke realistisk og så misser nogle virkelig basale ting i forhold til astrofysik. De burde have fået den slags undersøgt nærmere inden de startede kameraet. Meget vigtige plotelementer fungerede ikke for mig fordi de simpelthen ikke var realistiske.

Men som sagt stadig en flot film og en god film med godt skuespil (nok engang) fra Sandra Bullock. Videodelen er i top og det meste af tiden er lydsporet også helt okay (gik dog pænt meget galt hen mod slutningen). Alt i alt dog godt håndværk, men jeg kommer ikke helt op at ringe, for tingene går desværre ikke op i en højere enhed når vi bliver bedt om at se en realistisk skildring af rummet uden at få den. Det trækker ned og så begynder man også at analyserer for meget på andre ting ved filmen, som man helst ikke skal tænke over.

Jeg vakler imellem 4 og 5, men lad os bare være flinke og sige 5.

Hvad var det for nogle ting der ikke holdte rent astrofysisk?

PS, det er et interessespørgsmål, ved ikke selv så meget om det;)
Gravatar

#88 Djarnis 11 år siden

[quote=MikkelAbel (83)] kinesiske mand[/quote

http://www.imdb.com/title/tt3277552/?ref_=nm_knf_t...

Et sjovt lille fun fact.
Unk...unk...There´s no name on it.
Gravatar

#89 Ericmase 11 år siden

MikkelAbel (83) skrev:
http://www.imdb.com/title/tt3277552/?ref_=nm_knf_t3

Et sjovt lille fun fact.

Haha, den må jeg sgu se!! :D
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#90 Mikkel Abel 11 år siden

Djarnis (88) skrev:
http://www.imdb.com/title/tt3277552/?ref_=nm_knf_t3

Et sjovt lille fun fact.

Hehe, ja det læste jeg godt nok om. Sjov lille reference!
I saved Latin. What did you ever do?

Skriv ny kommentar: