Til gengæld lider filmen også af nogle af de skavanker, som Shyamalans tidligere film har udvist. I “Signs” lød noget af dialogen mellem familiemedlemmerne ofte utroværdig, og det samme gør sig gældende her. Filmen introducer desuden en komplet overflødig side-historie nær slutningen, og det lykkes den heller ikke at finde helt den rigtige måde at standse fortællingen på.

I hovedrollen som Elliot er Mark Wahlberg hæderlig, mens Zooey Deschanel er en temmelig anonym oplevelse som hans kone. Særligt mindeværdig er dog hverken de eller deres forhold, hvis krise aldrig rigtig bliver interessant. Så var der alligevel betydelig mere substans i familiedramaet i både “Unbreakable” eller “Signs”. Som effektiv og ganske foruroligende B-films underholdning er “The Happening” dog vellykket. I en af filmens mest sort humoristiske øjeblikke lader kameraet os se på, mens et af de hjælpeløse ofre kører sig selv over med en massiv græsslåmaskine. Er det dårlig smag? Uden tvivl, men det er ærlig talt også temmelig underholdende at overvære.

Moviola: M. Night Shyamalan – Den uvisse slutning

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 dolphinfriendly 15 år siden

Nu har jeg ikke set "The Happening", men ligefrem at beskylde bl.a. "The Village" for at være svær at fordøje er at skyde gråspurve med kanoner. Jeg ser Shyamalans film på fuldt ud lige så lavt abstraktionsniveau med diverse superheltefilm, med den forskel at han blæser det banale op til at være kvantefysik. Eller i hvert fald diverse fanboys gør.

Kan I venligst fortælle mig hvad der så underfundigt beregnende og hvad der kræver dybdegående analytisk tilgang med hans værk? :)

Gravatar

#42 Slettet Bruger [2556864863] 15 år siden

#40 (og andre der nævnte "dårligt skuespil"):

Jeg synes bestemt ikke at skuespillet var dårligt. Blot fordi nogen mennesker opfører sig anderledes (såvel som i den virkelige verden), betyder ikke at det er dårligt skuespil. Jeg synes at roller blev spillet utrolig godt og sigende - da de netop (som flere også påpejer) viser hvor akavet en samtale eller en situation kan gå hen og være, når mennesker ikke formår at kommunikere ordentligt.

#37 (og andre der nævnte "attack of the plants"):
Som jeg også kom ind på i #28, så er der ikke tale om et angreb fra planterne, men derimod fra en højere overnaturlig intelligent instans (som fx Jahve). I filmen overvejes det slet ikke, at det er planterne der skal have skylden, før den underlige hot-dog-mand, foreslår det. Dette virker langt ude i første omgang, men efterhånden så benyttes den konklusion igen og igen, som en form for efterrationalisering af hvad der foregår.
Der bør især lægges mærke til, at der ikke er tale om planterne der angriber, men en overnaturlig kraft som formår at styre både planter og vejeret, og endda også har indblik i "landegrænser" samt overblik over hvor mange folk der befinder sig hvor, og endda også fører en bestemt strategi for at opnå et mål.

Så af disse grund (samt flere andre små indikationer i filmen), så hælder jeg til at filmen foregår i en verden hvor der eksisterer et intelligent metafysisk guddommeligt væsen (hælder stadig mest til at det må være Jahve), og "The Happening" er endnu et omgang "udrensning" fra Jahve's side såvel som syndfloden var.
PLEASE DELETE THIS ACCOUNT!
Gravatar

#43 Wookien 15 år siden

Om skuespillets elendighed var meningen eller ej, resulterede det i at jeg var 100% ligeglad med karakterene (hvis jeg sfl ikke grinte af den stønnende og stive teateroplæsning af replikkerne, den dårlige lydredigering eller af den elendige og usammenhængende dialog). En film hvor man er ligeglad med karakterene er for mig en dårlig film. Det hele virkede som en undskyldning for at lave en fjende som ikke er brugt alt for meget før.

Jeg sad vitterligt i biografen, og følte mig dårligt tilpas fordi skuespillet og dialogen (og lydredigeringen (især på hende den lille piges tuden)) var så pinligt.
Gravatar

#44 filmz-fresch 15 år siden

Jeg er lige kommet hjem fra Biffen..

Dette er UDEN TVIVL den dårligste film jeg nogensinde har set.
Jeg kiggede omkring mig, og så flere falde i søvn over filmen.

Den er så ekstrem dårligt at jeg fik ondt i maven efter at have set filmen. Skuespillet er noget af det mest elendige, handlingen er noget af det tyndeste, og filmen kommer ingen vegne overhovedet.

Jeg vil anbefale alle ikke at tage ind og se den film. Jeg vil ihvertfald have mine 80 kr. tilbage.
Gravatar

#45 icetea 15 år siden

Ej nu må i da fandme holde. Har folk slet ikke set Epic Movie eller hvad? som jeg har nævnt i andre tråde før :D det var da utroligt.
Gravatar

#46 Wookien 15 år siden

Nej, vi har ikke set epic movie. For der var vi advarede i forvejen om at den ville være elendig. The Happening var surprise-skod-film.
Gravatar

#47 Tylerdurden 15 år siden

#32. Du har helt sikkert fat i noget.

I think alot of people MIST the point of the movie... :-D
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#48 icetea 15 år siden

#46 Hmm ok :P
Gravatar

#49 pulse83 15 år siden

Personligt elsker jeg alt hvad Shyamalan har lavet... indtil nu! The Happening er uden tvivl den klart dårligste film han har præsteret. Dybt uforløsende, og minder mest af alt om en b-film. På den dårlige måde. 2½/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#50 gizmomis 15 år siden

Jeg har lige været inde og se den idag og synes den var fantastisk.. helt enig med Reschat og Tournesoller.. tror simpelthen mange simpelthen ikke forstår meningen..

Skriv ny kommentar: