Til gengæld lider filmen også af nogle af de skavanker, som Shyamalans tidligere film har udvist. I “Signs” lød noget af dialogen mellem familiemedlemmerne ofte utroværdig, og det samme gør sig gældende her. Filmen introducer desuden en komplet overflødig side-historie nær slutningen, og det lykkes den heller ikke at finde helt den rigtige måde at standse fortællingen på.

I hovedrollen som Elliot er Mark Wahlberg hæderlig, mens Zooey Deschanel er en temmelig anonym oplevelse som hans kone. Særligt mindeværdig er dog hverken de eller deres forhold, hvis krise aldrig rigtig bliver interessant. Så var der alligevel betydelig mere substans i familiedramaet i både “Unbreakable” eller “Signs”. Som effektiv og ganske foruroligende B-films underholdning er “The Happening” dog vellykket. I en af filmens mest sort humoristiske øjeblikke lader kameraet os se på, mens et af de hjælpeløse ofre kører sig selv over med en massiv græsslåmaskine. Er det dårlig smag? Uden tvivl, men det er ærlig talt også temmelig underholdende at overvære.

Moviola: M. Night Shyamalan – Den uvisse slutning

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-B|aze 16 år siden

#50 Jeg tror helt ærligt I overanalysere. Hvor end man gerne vil have det, var filmen bare ringe, og skuespillerne endnu dårligere. Som Mr. night selv sagde, ville han gerne give folk en god gyser...det har han ihvertfald ikke gjort. Det eneste der er uhyggeligt i den, er hvor ringe den er.
Men ok, kan også være jeg tager fejl. Måske skal jeg se "Manos - hands of fate" igen, der er nok en skjult besked om verdenen vi lever i, et eller ande sted i filmen...
"Too wierd to live, and too rare to die"
Pas på! Jeg har sort telt i camping!
Gravatar

#52 filmz-fresch 16 år siden

#50, jeg har fattet handlingen og meningen bag filmen. Eller hvad den skulle have været.

Det tror jeg de fleste med bare lidt forstand på film kan se.

Jeg tror dem som kan lide denne film, snyder sig selv. jeg har en fornemmelse af at de har sat sig i hovedet fra starten at filmen bare skal være god, og overbeviser dem selv derefter, ligemeget om filmen er noget af det ringeste produceret.

Fair nok. Hvis ens kærlighed til en instruktør er så stor, er det svært at skælde mellem det middelmådige (Signs), og det direkte ringe (The happening)
Gravatar

#53 filmkorn.dk 16 år siden

#50 Mine argumenter har kun gået på forståelsen af filmen, ikke om den er god. Stemningen er uden tvivl helt i Shyamalans ånd, men det er resten desværre ikke. Hvor meget jeg end kan lide budskabet, er det indtil videre de svageste af hans film.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#54 filmz-NENA-fan 16 år siden

Jeg så filmen i går sammen med min far og vi syntes sgu den var god men jeg gad vide om denne film er lavet af GREENPEACE ?
Gravatar

#55 Patriarch 16 år siden

Dens første titel far "The Green Effect" :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#56 filmz-Manse 16 år siden

"Ikke forstår ham...?" Dette er hans absolut ringeste film. Skodhistorie, skoddialog og skodskuespil. Om man forstår ham eller ej, og om handlingen skal forstås 'i overført betydning', kan jeg kun sige: Manden har udtalt, at han ville lave en gyser, og da han var færdig med den sagde han: Det her er den uhyggeligeste film jeg nogen sinde har lavet. Og filmen hed, som før nævnt, "The Green Effect" eller "Green Planet" til at begynde med. Så NEJ, der er ikke noget at misforstå. "Fjenden" er ikke noget i stil med "It's All About Love" - de originale titler afslører, at der IKKE er noget mere abstrakt i det end som så. Og NEJ, filmen er ikke uhyggelig. Så hvis manden selv siger: Det er en gyser, og det er den uhyggeligeste jeg har lavet, og man ligesom kan sidde og sige "GAAB!" bagefter, så er det fordi, at han har fejlet. DYBT fejlet. Mere er der ikke i det. Den er ikke uhyggelig, og det var det, som var hans formål med filmen. Han har ikke sagt et ord om "se, hvad vi gør ved verden i dag" eller andet højtideligt, da han har skullet beskrive sin film. Han har ville lave EN GYSER - ikke en dyb samfundskommentar til universitetsakademikere... "The NOT Happening" er viiiirkelig det, som han annoncerede, at "Lady in the Water" var for et par år siden: A Bedtime Story by M. Night Shyamalan. Godnat til handlingen og godnat til din overvurderede karriere, Mr. M.
RM
Gravatar

#57 dolphinfriendly 16 år siden

Jeg så den forleden og kan kun ryste på hovedet. Handlingen er noget af det lammeste jeg længe har været udsat for, skuespillerpræstationerne er til grin, tematikken er lige til lokummet. Værst af alt er virkemidlerne fjollet og forceret.

Det var ikke fordi jeg forventede en gyser eller noget i den stil, til trods for at der gerne og ofte spilles på tåbelige suspensekonventioner og blodige virkemidler. Jeg forventede en film der som minumum virkede. Tematikken, hvad end det er en latterlig "fy-fy skamme, naturen kommer efter dig hvis du ikke tager dig sammen" eller grinagtigt "vi mennesker går fejl af hverandre, kærlighed fremfor agression, get together right now" hippie crap, er det overraskende dårligt udført. Mark Wahlberg er den dummest professor jeg længe har set, Zooey Deschanel er øretæveindbydende elendig og resten af besætningen er så stift som forstenet knækbrød. Selvmordscenerne er det mest åndssvage horror element jeg nogensinde har set, der er lodret selvmodsigende og retarderet fremstillet.

Shyamalan rammer for alvor bunden med denne produktion, der er endnu værre end "The Village" og "Lady in The Water" og er i min bog nu kommet ind i det fine selskab med Michael Bay, Uwe Boll og Brett Rathner. Ja - det kan være han har for ti år siden lavede den jævne "Signs" og før lavede den brilliante "Unbreakable" og hæderlige "6th Sense". Men nøj hvor han har trukket sit potentiale fluks ud i lokummet.

Det er ikke latterligt, det er tragisk.

1/6 herfra - og så er jeg fandme osse flink.

Gravatar

#58 El vez 16 år siden

#29/32, Jeg kan ret godt lide din analyse, men jeg synes ikke det retfærdiggør dårligt skuespil.

Filmen indeholdt nogle fede øjeblikke, men første halvdel bar præg af ringe skuespil og dialog.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#59 David Munch 16 år siden

Ringe film. Absolut M. Nights' dårligste til dato - Og jeg har elsker ellers alt han har lavet. Handlingen var ekstrem langtrukken, og slutningen var "meh". Men det klart værste var den ekstreme mis-cast af alle 4 hovedskuespillere! Magen til typer som bare ik kan spille, eller ikke passer ind i deres roller, skal man da godt nok lede længe efter.. Man avde ingen medfølelse for dem overhovedet, og deres indbyrdes problemer var bere så intetsigende pga. af dette.

3/6. Den kunne have været bedre, det var den bare slet ikke.
Gravatar

#60 Corgan 16 år siden

Jeg kan desværre kun melde mig til heksejagten.... den film var virkelig dårlig. Og det er med sorg i hjertet, jeg skriver det. Jeg elsker hans andre film. Jeg kan endda lide "Lady In The Water".
Det eneste positive jeg kan finde i denne film, er scenen hvor folk hopper ud fra tagene. Den er super fed. Den måde de bare går ud over kanten og lader sig falde uden at spjætte med arme og ben, ser bare super fedt ud (altså rent cinematisk).
Af negative ting synes jeg at især Zooey Deschanels skuespil var svagt. Dertil kommer den manglende spænding, den gamle dame, gloryhole, hotdog-manden, effekterne og så ellers bare historien.

Jeg elsker Unbreakable og Sixth Sense, kan rigtigt godt lide The Village, nyder at se Signs og Lady... men denne film mangler alt det som jeg elsker ved hans andre film.

Skriv ny kommentar: