At Harrys mest håndgribelige fjende i størstedelen af filmen fremstilles som mere komisk end ond leder også frem til filmens største problem. Selvom konflikten mellem ministeriet og Hogwarts giver Potter-universet en større grad af nuancer hvad angår ondt og godt, ender filmen med mest af alt at føles som et langt mellemspil, før vi kan komme videre til filmseriens egentlige omdrejningspunkt; opgøret mellem Harry og Voldemort som slutningen på “Flammernes pokal” ellers lagde flot op til. Men på trods af det fysiske fravær af Voldemort i det meste af filmen formår “Fønixordenen” dog stadig at behandle Harrys forhold til den mørke herre på en langt dybere og mere skræmmende facon, end nogle af de andre film har formået, og med en meget visuelt flot og medrivende finale bliver “Fønixordenen” alligevel den hidtil mest tilfredsstillende af Potter-filmene.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#111 Twister 17 år siden

jeg må sige at jeg blev en smule skuffet over dette femte kapitel i serien.

filmen mangler en del vigtige detaljer og laver nogle gange nogle underlige spring i handlingen.

filmen er dog ikke decideret dårlig selvom den har mangler. effekterne er for det meste flotte og kampene er da også godt lavet men jeg synes altså ikke at filmen formår at hæve sig over et middelmådigt niveau.

3/6 stjerner får filmen af mig
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#112 Starbrow 17 år siden

filmen skuffede mig lidt i forhold til den forrige..

syntes ellers de blev bedere for hver gang..

det bedste ved denne film efter min mening er de flotte effekter som blew me away.. har ikke læst bogen men syntes stadig at den mangler noget handling, virker lidt tynd..
Kampen til sidst kunne også være længere.

4/6
Gravatar

#113 filmz-Aras 17 år siden

#107 - Har man ikke fået læst nogen af bøgerne..? Hehe, de er hurtigt læst, hvis det er det du tænker på.. For det vil da være ærgerligt, hvis du smug-kigger for at vide, hvad der sker til sidst. :)
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#114 Alex 17 år siden

ok film. lige som den tidligere flammernes pokal. det er selfølgelig svært at proppe lidt over 900 sider ind i en 2 timers lang film, men jeg mener Yates gjorde det godt nok...
Gravatar

#115 filmz-jxholmen 17 år siden

Advarsel: SPOILERS

Jeg savner nu den mere voksne stemning fra 3'eren og 4'eren. HP5-bogen udmærker sig ved en trykkende stemning, som jeg synes ikke rigtigt kommer med i filmen. Billedsiden er rigtigt god, især scenen i profetisalen og Mysteriedepartementet i det hele taget. Men instruktionen virker meget børnefilmsagtig, lidt som i 1'eren. Tag for eksempel sekvensen med DA-møderne. I bogen er det nervepirrende, fordi de kan blive opdaget. I filmen bliver det hele akkompagneret af cirkusmusik, og Filch, der sidder udenfor og håber på at afsløre dem, virker mere latterlig end skræmmende. Der er slet ingen suspense over det.

Jeg kan godt forstå, at de har været nødt til at prioritere og skære med hård hånd i bogens mange handlingstråde, men jeg er slet ikke enig i deres prioriteringer. Det virker som om, det mere seriøse er nedprioriteret til fordel for det fjollede:

Scenen i slutningen af bogen, hvor Harry er fortvivlet over Sirius' død og taler med næsten hovedløse Nick om det, er slet ikke med. Den er ellers noget af det mest rørende i bogen.

Til gengæld er Graup med, og er gjort til en harmløs kæletrold. Det sjove ved Hagrid er da ellers netop, at han kaster sin kærlighed på gruopvækkende uhyrer. Med mindre Graup er fuldstændig vital for handlingen i Deathly Hollows (som jeg ikke har læst), kunne han med fordel være taget ud.

Luna Lovegood er til gengæld blevet rigtig god. Her virker det heldigvis, som om man har valgt at betone det seriøse ved figuren, frem for at gøre hende klovnagtig, som jeg havde frygtet. Scenerne mellem hende og Harry er efter min mening noget af det bedste ved filmen, men de får meget lidt plads. Det ville også give lidt mere kød på intrigen med mistænkeliggørelsen af Harry, hvis Rita Rivejerns artikel i det dér obskure blad, som Lunas far redigerer, var med i filmen.

Men der er da en del smukke detaljer: Det er sjovt der, hvor Nidkjær vender ministerens fotografi om, så han ikke kan se, at hun bruger en Utilgivelig Besværgelse. Det er jo en kliche at vende folks fotografi om, når der skal ske noget, de ikke ville bryde sig om, men her kommer det pludselig til at virke helt fornuftigt, fordi fotografierne i HP-universet rent faktisk kan sladre. Smukt lille tvist.

Og kyssescenen i fornødenhedsrummet byder også på en smuk visuel effekt. Det giver en god psykologisk virkning, at man ser harrys dobbelte, forvrængede spejlbillede i væggene, da han går hen mod Cho og er ved at gå til af nervøsitet. Man bliver lige desorienteret i et splitsekund, indtil man opdager, at det er hans spejlbillede. Flot! Men der bliver overhovedet ikke fulgt op på det, og man får for eksempel aldrig en ordentlig forklaring på, hvorfor det løber ud i sandet mellem Harry og Cho. I det hele taget får kærlighedshistorien ikke nok skærmtid til at fungere ordentligt.

Jeg kan forstå, at instruktøren blev beordret til at klippe filmen kraftigt ned, da han afleverede sin første version, hvilket måske forklarer den lidt sporadiske afvikling af visse handlingstråde. Det udskylder til gengæld ikke den lidt fjollede instruktion. Men alligevel kunne jeg godt tænke mig, at der kom en directors cut. Det samme kunne være fedt med de to forrige film i serien. Er der nogen, der ved, hvorfor der ikke er directors cut-versioner af HP-filmene? Det virker jo helt oplagt, når de har været nødt til at skære så meget i biografversionerne.
Gravatar

#116 BN 16 år siden

Jeg er ikke nogen fan af Harry Potter, hverken af bøgerne eller filmene. Jeg har set de første to film, og de kunne ikke fænge mig med deres (for mig at se) legetøjs-agtige univers og børne-orienterede stil. Jeg synes, det hele går for meget op i magi, noget som selv for et eventyr er uinteressant i sig selv, hvis der ikke er andre elementer der fylder mere end magien og trylleriet. ... Jeg har således ikke set 3'eren og 4'eren, da jeg ganske enkelt tabte interessen for serien.

Men gennem de sidste to uger har jeg hver dag haft lejlighed til at se lange uddrag af 'Fønixordenen', og jeg må sige, at den film er godt lavet, og at den indeholder virkelig stærke og indlevede skuespilpræstationer og effektive dramatiske "action"-scener. Jeg har ikke set filmen fra ende til anden, men kan konstatere at der er sket meget siden de to første film. Måske er det fordi hovedpersonerne er blevet ældre og der nu er flere interessante ting ved konflikterne og karaktererne. Historien er blevet mørkere, og det klæder den. ... Jeg er dog langfra sikker på, hvad jeg vil synes om filmen, hvis jeg så den i sin helhed.

Måske burde jeg se de 4 andre film først, men jeg tror ganske enkelt ikke, historien om Harry Potter kan fænge mig i længden, eftersom fundamentet jo ER lagt med de to film, som jeg altså HAR set. Og hvis fundamentet og grundplottet ikke fænger, vil resten heller ikke gøre det.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#117 Patriarch 16 år siden

For what it's worth.

Harry Potter fangede heller ikke mig ved første kig. Men på et tidspunkt genså jeg dem og begyndte at se de store linjer, den sympatiske historie og delvist interessante plot. Filmene indgholder en del twists og overraskelser og ved gensyn kan man måske bedre forholde sig til filmene uden at fokusere på dets barnlige elementer.

Hvis du har tiden synes jeg det er et forsøg værd! - Omend jeg finder lige netop 5'eren her den absolut svageste.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#118 BN 16 år siden

#117 - Patriarch:

Tak for din kommentar. Jeg tror, jeg vil overveje det. ... Ja, det kan være jeg får et Harry Potter-flip en dag og pløjer alle filmene igennem på kort tid. ;-)

I det mindste burde man vel give dem en chance, når nu 5'eren tiltrak sig min opmærksomhed på en positiv måde.

Ja, hvorfor ikke? Der er jo også andre børne-orienterede film jeg godt kan lide, fordi de også indeholder ting, som voksne kan associere til. Jeg har allerede 'Narnia' i mit dvd-skab, en film som bestemt er god underholdning af den type jeg vil give 4 stjerner.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#119 Patriarch 16 år siden

Ok. Interessant... jeg synes Narnia var enormt kedelig og uengergerende. Men nu ved jeg at vi almindeligvis deler filmssmag så min Harry Potter anbefaling står ved magt. Som sagt var det nemmere for mig anden gang at blive "tryllebundet" :)

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#120 Chronotau 15 år siden

Synes det her er den værste af filmene. Og jeg er stor Harry Potter fan

Flere rigtig dumme fejl fra effect teamet og instruktøren. Alt for kort film (Den længste bog, men den korteste film? O_o)
Kan godt være, at de har klippet kampen om husalferne fra osv, men sådan noget så spændende som mysteriedeparmentet må bare ikke blive klippet fra! Fjolser.

Og effektfejlene jeg nævner er fx, at Hagrids bøf ikke er grønlig (en meget nem ting for teamet), at Sirius's ansigt i ilden og dementorne ikke er ligesom i de andre film (det skal de være! Kan godt være, at det første "ansigt-i-ilden" ikke var, som beskrevet i bogen, men så laver man det sgu ikke om)

2/6 stjerner herfra, hvor de andre film har fået følgende:

HP3: 6/6
HP4: 5/6
HP2: 4/6
HP1: 4/6(el. 3/6)
HP5: 2/6

Skriv ny kommentar: