At Harrys mest håndgribelige fjende i størstedelen af filmen fremstilles som mere komisk end ond leder også frem til filmens største problem. Selvom konflikten mellem ministeriet og Hogwarts giver Potter-universet en større grad af nuancer hvad angår ondt og godt, ender filmen med mest af alt at føles som et langt mellemspil, før vi kan komme videre til filmseriens egentlige omdrejningspunkt; opgøret mellem Harry og Voldemort som slutningen på “Flammernes pokal” ellers lagde flot op til. Men på trods af det fysiske fravær af Voldemort i det meste af filmen formår “Fønixordenen” dog stadig at behandle Harrys forhold til den mørke herre på en langt dybere og mere skræmmende facon, end nogle af de andre film har formået, og med en meget visuelt flot og medrivende finale bliver “Fønixordenen” alligevel den hidtil mest tilfredsstillende af Potter-filmene.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 nygaardpetersen 16 år siden

Skal først se filmen i aften, glæder mig (-:

#20- Kan selvfølgelig ikke svare på #18´s vegne, men jeg er fuldstændig enig med ham at 5'eren er den svageste bog. Bogen har en masse utrolig spændende elementer, men jeg finder den alt for lang og synes den har en masse irrelevante og halvkedelige side-plots + at den har en meget trist tone hele vejen igennem. Det skal dog siges at jeg synes det er en rigtig god bog men jeg synes bedre om de 5 andre bøger i serien.
Derimod tror jeg nemt filmen kan blive den mest helstøbte eftersom den vil fokusere på det overordnet plot.
Gravatar

#22 Winniepooh 16 år siden

Glæder mig meget til at se den i aften.

Er glad for at læse at Michael Gambon i denne film rammer bøgernes Dumbledore bedre end I de 2 foregående film.

Er stadigvæk stærkt bitter over den scene i Flammernes pokal hvor han nærmest overfalder Harry (jeg ved godt det er af bekymring for ham)

Det ville bogens Dumbledore bare aldrig gøre...

Jeg opfatter filmene som en slags ekstramateriale til bøgerne.
De er et fint supplement, men for mig vil de aldrig kunne stå alene.
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#23 enfilmnørd 16 år siden

Først og fremmest er det en rigtig dog anmeldelse, tak for den!
Og så til filmen
Jeg vælger at spoilemarkerer det hele, så er jeg på den sikre side
Førsr og fremmest syntes jeg at filmen var lidt for hurtig nogle steder; bogen er lang, og jeg syntes godt man kunne havde givet den tre timer, det er jo rent stemningsmæssig, jo heller ikke længere nogen børnefilm. Når det så er sagt, syntes jeg filmen var rigtig god. Handlingen gav god mening(selvom den var lidt hurtig), og effekterne var flotte. Der var massere af stemming, og omsider fik vi en ordentlig troldmandsduel; Ordenens kamp mod dødsgardisterne, var i mine øjne fænomenal. Ud over dette var der i denne omgang nogle rigtig flotte skuespilspræstationer, både fra de gamle, og nye tilkomne; Både rollerne som Nidkjær og Lina Lovegood har fantastisk castet, overraskede mig meget positivt. En ting der også overraskede mig positivt var at man havde tid til Hagrids halvbror, for selvom man ikke ser meget til ham, hører han da med til bogen

Alt i alt; Godt tilfreds
5/6


NB - Kommentar til bog 6
Det undre mig lidt, at Draco Malfoy(aka Malfoy junior) ikke får mere spilletid, og at det lader til at Nidkjær "ødelægger" fornødighedrummet, med henblik på handlingen i bog 6


Lige en forespørgsel, for jeg er blevet itvivl; forsætter Emma Watson sin rolle eller stopper hun med denne film?
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#24 Sverkel 16 år siden

Så fik jeg set den også syntes det er en af de bedste film fra Harry Potter jeg har set...Glæder mig til at se den næste :)
Gravatar

#25 rasser 16 år siden

#20

Ja, det er selvfoelgelig kun et udtryk for min mening, intet andet. Efter at have laest de foerste 4 boeger, der kun blev mere og mere haesblaesende, virkede 5eren som lidt af et antiklimaks. Naar man ser paa det som helhed er det nok meget forstaaeligt, da det kan vaere ret svaert (og unoedvendigt) at "up the stakes" bog for bog, men i sidste ende synes jeg mest den virkede som lidt af et holdepunkt for serien, en overgang fra Voldemorts tilbagevenden til den endelige duel. 'Resultatet' af bogen er jo saadan set ogsaa kun at Voldemorts tilbagevenden nu er anerkendt, samt en 'prophecy' der ikke rigtig boed paa noget man ikke selv kunne have regnet ud.

6eren gaar derimod mere til staalet (saa vidt jeg husker, det er lidt tid siden jeg har laest den), og handler mere konkret om Voldemort, og hvem han er, hvordan han kan besejres etc.
Gravatar

#26 Winniepooh 16 år siden

Super film, havde den bare lige været lidt længere.

Alle i castet var fantastiske. Jeg havde ellers tvivlet lidt på Evanna Lynch efter det første billede af hende blev offentliggjort men hun var spot on og det samme var Imelda Staunton som Umbridge.

Michael Gambon var meget bedre en i de to andre film.

Havde den fået lidt længere tid til at fortælle historien var det blevet til en topkarakter men du må den nøjes med 5 ud af 6.
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#27 filmz-rupert giles 16 år siden

#23 Alle tre af de unge skuespillere har skrevet kontrakt på de to sidste film. Jeg er også meget lettet :-)

Jeg er vild med den her film. Som flere nævner, så er det den svageste af bøgerne (stadigvæk en god bog!), så det er herligt, at der er kommet så underholdende og spændende en film ud af det. David Yates udviser næsten ligeså meget visuel flair som Alfonzo Cauron i nummer tre, og tonen er mørk, alvorlig, men alligevel med tid til lidt pjank hist og her. Weasley tvillingerne er som altid sjove :-)

Blandt skuespillerne hæver især Gary Oldman sig (well... duh!!) og så er det fedt at se, hvordan Daniel Radcliffe udvikler sig som skuespiller. Han fanger alle modsætningerne og konflikterne i Harry denne gang. Ligeledes var Luna Lovegood fantastisk castet (en personlig favorit fra bogen), og Gambon fangede bogens Dumbledore næsten perfekt. Det har ingen skuespiller gjort før, synes jeg. Heller ikke Richard Harris.

Det er et par år siden, at jeg har læst bogen, så jeg har glemt mange af detaljerne, hvilket måske gjorde, at jeg ikke sad og savnede noget. Det er en thriller med horror-elementer og godt gang i den, men der er også tid til enkelte gode karakter-scener, synes jeg. Det er måske rigtigt, at filmen godt kunne have tålt en ekstra halv time, men det er sandt for alle filmene i serien.

Det glæder mig, at Yates også skal lave den næste film.

Mischief managed!
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#28 nielsen84 16 år siden

Jeg var inde og se den i aftes med min kæreste og vi overvejede begge at gå midt i filmen! Vi er begge enige om der der slet ikker det Harry Potter univers mere som der var i de 3 første. f.eks. så var Hagrid kun med i ja faktisk mindre end den sidste halvdel og de lærte heller ikke rigtig nogle nye trylleformularer og jeg kunne blive ved!
Så derfor dumpekarakter med stort D!
Det er bare min mening! (:
Gravatar

#29 Bony 16 år siden

Hagrid? Han er jo blot en birolle. Desuden er han på intet tidspunkt filmenes omdrejningspunkt. Han er da heller ikke mere med i de tre forrige film?

Lærte nogle nye trylleformularer? Er det et bedre Harry Potter univers i jeres øjne hvis Harry P. og drengene laver 'skolearbejde'? Desuden har han jo snart gået på skolen i, hvad er det, fire år? Så er der jo snart ikke mere at lære alligevel. Det er jo Harry Potter vi snakker om her. Harry ved jo alt. :)

Eftersom du giver den dumpekarakter med stort d, kunne det være spændende at høre hvad du mere synes er dårligt ved denne film i forhold til de tre forrige..?
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#30 David Munch 16 år siden

Var utroligt skuffet over den film. Den var utroligt "rushed", og man nåede aldrig at dvæle ved nogen detaljer i den. Synes personligt de har gjort et ret dårligt job med at konvertere den bog til film, og jeg synes absolut den burde have været en time længere. Den var absolut heller ikke ret tro i forhold til bogen, men det er jo så det..

Giver den 3/6.

Skriv ny kommentar: