At Harrys mest håndgribelige fjende i størstedelen af filmen fremstilles som mere komisk end ond leder også frem til filmens største problem. Selvom konflikten mellem ministeriet og Hogwarts giver Potter-universet en større grad af nuancer hvad angår ondt og godt, ender filmen med mest af alt at føles som et langt mellemspil, før vi kan komme videre til filmseriens egentlige omdrejningspunkt; opgøret mellem Harry og Voldemort som slutningen på “Flammernes pokal” ellers lagde flot op til. Men på trods af det fysiske fravær af Voldemort i det meste af filmen formår “Fønixordenen” dog stadig at behandle Harrys forhold til den mørke herre på en langt dybere og mere skræmmende facon, end nogle af de andre film har formået, og med en meget visuelt flot og medrivende finale bliver “Fønixordenen” alligevel den hidtil mest tilfredsstillende af Potter-filmene.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 kasper0204 16 år siden

Jeg har ikke set den, men #29 - "Er det et bedre Harry Potter univers i jeres øjne hvis Harry P. og drengene laver 'skolearbejde'?"

For mit vedkommende - et kæmpe JA! Jeg synes det er noget af den bedste ved filmene - når vi i hvert fald de første par film blev introduceret for forskellige og meget underligt-fede fag! (Flyve på kost, de der skrige-nogle i drivhuset, ham med øjet i 4eren osv.) - Hogwarts er en skole...

Desuden synes jeg det er syndt, at det lyder som om, at Hagrid ikke er så meget med - han har da været meget med i de forrige film, som jeg netop har genset...

Men igen - jeg har ikke set den, jeg skal se den i aften... Så jeg er spændt!
Gravatar

#32 Bony 16 år siden

#31 - Jeg skal også selv se den iaften. Så vi kan vende tilbage til diskussionen der, deal? ;)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#33 The Insider 16 år siden

Jeg sidder og bliver helt glad over al den her snak om, at filmen føles 'rushed', og at den ikke er tro overfor bøgerne. Jeg har kun læst halvdelen af romanseriens første bind, så jeg kan ikke rigtig sammenligne filmene med de litterære forlæg, men jeg syntes, de første tre film var enormt kedelige og aldrig fik luft under vingerne. Jeg synes, hovedproblemet var, at man var mere opsat på at lave über-trofaste filmatiseringer end deciderede film, og derfor fik de aldrig et ordentligt flow i gang.

Det kan godt være, at der stadigvæk var en del ting, der ikke kom med fra bøgerne i de første tre film, men under alle omstændigheder er romaner og film væsentlig forskellige konstruktioner, og det er et faktum, som især gik Christopher Columbus' næse forbi. Der var mange døde perioder, og selvom der er god plads (og god grund til at udnytte denne) i en bog til at indsætte en masse små momenter, handlinsgtråde etc., så fungerede det ikke i filmene, når det centrale drama måtte træde til side til fordel for (sorry Potter fans! :-)) noget ligegyldigt, overflødigt ævl.

Derudover følte jeg aldrig rigtig, at der var noget på spil i de første film, hvor det fuldstændig modsatte var gældende for den sidste film, som jeg til gengæld var virkelig positivt overrasket over, og som jeg stadigvæk ærgrer mig over, at jeg skippede i biffen. Fans syntes også at bebrejde den for at være alt for kort og utro overfor bogen, men jeg syntes netop, det var den første af filmene, som føltes som en film og ikke bare én lang (javist, velproduceret) billedbog. Så jeg skal helt klart ind og se femmeren i biografen.
War. War never changes.
Gravatar

#34 filmz-jeangrey55 16 år siden

skal snart se den
Gravatar

#35 filmz-Erroneus 16 år siden

Jeg syntes den var lidt ligegyldig faktisk, hvor de forgående har haft en del historie og bevægelse i historien, så virkede den her bare som en optakt til "the final battle".
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#36 Patriarch 16 år siden

Så den i fredags...

hmmm... Jeg synes den var ok, men nok den svageste i serien tror jeg. Jeg var dog lidt uoplagt og havde hovedpine efter en længere periodes hårdt arbejde.

Men: En af attraktionerne for mig ved Harry Potter filmene (har ikke læst bøgerne) er mysteriet, plottet og diverse twists. Denne film var for mig mere tom end de andre, og står svagere på egne ben end de foregående. Den virker som flere har sagt som et mellemled.

Desuden var action sekvenserne lagt svagere instruerede efter min mening, og så irritere det mig at Voldemort ikke viser sin ondskab. Vi høre en masse om hvor ond han har været, og hvordan han er den mægtigste og farligste troldmand - ja folk tør ikke engang sige hans navn. Når han så endelig viser sig laver han stort set intet ondt, og ingen har rigtig respekt for ham når de ser ham.

Desuden kan jeg slet ikke understrege hvor meget jeg savner John Williams. Det er ødlæggende for kontinuiteten i serien og kvaliteten af musikken er laaaaaangt under hvad JW kan urette (selvfølgelig). Som filmmusik enthisiast sad jeg flere gange og fantaserede om hvordan JW havde scorede diverse scener. Genbrug af hans musik fra de tre første film havde fungeret bedre :D

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#37 Bony 16 år siden

#28 - Hvor er det sjovt. Du kunne ikke have taget mere fejl. :)

Det er jo netop det filmen omhandler. Dolores Umbridge går jo direkte ind og fjerner elevernes mulighed for at lære nye 'tryllekunster', magier og spells. Og som jeg ganske rigtigt var inde på, inden jeg rent faktisk havde set filmen, så vidste Harry Potter jo alt, hvilket så gjorde at han skulle lære fra sig. Så det er rigtigt at Harry Potter ikke lærer noget nyt, da han jo allerede er langt foran de andre rent undervisnings og forståelsesmæssigt. Han lærer de andre elever at bruge de vigtigste magier - Harry Potter lærer intet, de andre lærer alt.


Du nævner at filmen får dumpekarakter, fordi at Hagrid ikke er med mere end i sidste halvdel af filmen. Men hvordan skulle de ellers kunne forklare at Hagrid havde være på besøg hos familien? :) Hvis han havde været på Hogwarts i mellemtiden kunne man jo ikke have lavet forbindelsen med Hagrids halvbror, som jo senere har en lille, men forholdsvis vigtig rolle i filmen. Og så for at skære det helt ned til benet, så var Hagrid jo i grunden ubetydelig for denne film. Udover føromtalte forbindelse til Grawp. For SÅ vigtig en rolle er Hagrid vel heller ikke for Harry Potter universet?


Jeg synes denne film var god. Jeg havde et positivt gensyn med Harry Potter og alle hans venner. Jeg synes nu at det var et okay score. Det var medrivende i actionscenerne og det havde virkning på mig. Men jeg er jo selvfølgelig heller ikke selv komponist. ;)

Jeg synes det virker fortrinligt at have ladet Harry Potter, eller nærmere Daniel Radcliffe, vokse sammen med rollen. Han gør det sgu godt, det må man trods alt gi' ham. Man kan mærke på figuren at han er blevet ældre og at der følger et større og større ansvar med figuren. Samtidig er han begyndt at virke mere og mere bevidst om Voldemorts stærke og svage sider. Ja, hans egne styrker og svagheder, for den sags skyld.


Det er rigtigt at der var skruet ned for actionsekvenserne. Men desto mere tryk kommer der vel, forhåbentligt, på de(n) næste film. Jeg synes personligt det var spændende at følge 'optakten' til "The grand finale", kampen mellem det gode og det onde, Harry Potter vs. Lord Voldemort. Desuden synes jeg det var rigtig teaser agtigt, på den fede måde, at der blev åbnet en smule for godteposen om hvordan det nu var at Harry Potter fik aret i panden. Hvordan de to hænger sammen. Scenen hvor Harry Potter læser Snapes tanker og får slået skår i sin idé om hvordan hans far var. Stoltheden der knækker. Den ufejlbarlige faderfigur, som med et slag bliver nedsat til et 'Malfoy-niveau'. Genialt.


Som et lille minus jeg lige kan komme på, kunne jeg dog måske godt have tænkt mig at se mere til Helene Bonham Carters figur. Crazy Deatheater!


Jeg glæder mig rigtig meget til næste film i rækken! Jeg er endda gået så langt til at overveje om jeg skulle læse bøgerne inden næste film udkommer. Hvis alt ovenstående skulle skæres ned til én linie ville den sige:

We like! 8/10
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#38 thomas040 16 år siden

jeg kunne godt lide den... gav den dog kun 4 ud af 6... men jeg syntes den var glirmende :)
Failure is a zero out.
Gravatar

#39 filmz-KasperLFC 16 år siden

Bony, jeg synes helt klart du skal læse bøgerne.. 7'eren udkommer på engelsk d. 21. Det bliver stort.
Gravatar

#40 Bony 16 år siden

#39 - Wow, så skal jeg kun læse én Harry Potter bog om dagen for at kunne følge med. Jeg har sgu travlt.. :D

Hehe tak, så tror jeg at jeg vil finde etteren imorgen et eller andet sted. Så må jeg jo igang.. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/

Skriv ny kommentar: