At Harrys mest håndgribelige fjende i størstedelen af filmen fremstilles som mere komisk end ond leder også frem til filmens største problem. Selvom konflikten mellem ministeriet og Hogwarts giver Potter-universet en større grad af nuancer hvad angår ondt og godt, ender filmen med mest af alt at føles som et langt mellemspil, før vi kan komme videre til filmseriens egentlige omdrejningspunkt; opgøret mellem Harry og Voldemort som slutningen på “Flammernes pokal” ellers lagde flot op til. Men på trods af det fysiske fravær af Voldemort i det meste af filmen formår “Fønixordenen” dog stadig at behandle Harrys forhold til den mørke herre på en langt dybere og mere skræmmende facon, end nogle af de andre film har formået, og med en meget visuelt flot og medrivende finale bliver “Fønixordenen” alligevel den hidtil mest tilfredsstillende af Potter-filmene.
Skriv ny kommentar:
#41 Stiine 17 år siden
#42 Bony 17 år siden
;)
#43 filmz-moonbird 17 år siden
Så alt i alt, et godt bud på en potter film, det kunne stadigvæk gøres bedre, men denne film er fuldtud accepteret fra min side,som helhed er den ret overfusende og på samme tid en smule tom,men hvis man gør tricket med at nyde hver enkelt lille scene for sig istædet for a kigge konstant på filmen i helhed er det en ekstrem smuk film. 4/6 fra mig
[Edit: Spoiler-markering indsat af admin.]
#44 Bony 17 år siden
#45 Slettet Bruger [1848910405] 17 år siden
#46 filmz-CompleXz 17 år siden
#47 HonoDelLoce 17 år siden
Derfor kan jeg jo selvfølgelig ikke udtale mig om, hvor tro over for bøgerne jeg mener filmen er, ej heller om de har udeladt for vigtige historier.. Jeg kender kun til filmen..
Jeg var, som ved de andre film, ikke vildt begejstret for at se filmen, da jeg ikke på nogen måde synes Daniel Radcliffe er en særlig god skuespiller, ej heller de andre børneskuespillere - på nær Evanna Lynch, som jeg faktisk synes gør det rigtigt godt som den mildest talt underlige Luna Lovegood - igen har jeg ingen måde at sammenligne med bogens Luna, så jeg bedømmer bare ud fra hvad jeg synes om personen i filmen ;)
Men jeg gav jo alligevel filmen en chance, selvfølgelig fordi min lillebror gerne vil se den, og også fordi jeg altid gerne vil se en film med åbent sind for at være mest fair ;)
Men nej - filmen virker.. Ja, alt for rodet og usammenhængende, og da jeg kom ud spurgte jeg min ven, som var med min lillebror og jeg, hvad dælen den egentlig handlede om? Fint nok, en orden der skulle passe på en hemmelighed, men - ja.. Måske missede jeg også bare pointen midt i alt mit gaberi..
Historie-mæssigt gjorde den det altså overhovedet ikke for mig.. Hvad med effektmæssigt? Ærlig talt, så nej.. Jeg synes, at det er en synd og skam, at så populære nogle film lider under middelmådige effekter (at best), og at selv min 10årige lillebror spørger mig "Er det ikke VILDT dårligt lavet?" når man ser en flok magic midgets flyve hen over vandet, er altså tegn nummer 1 på, at effekterne underpræsterer.. Groft sagt ligner det jo Christopher Reeves' flyve-sekvenser fra Superman, og selvom de var enormt flotte i 70'erne, så er det altså bare ikke godt nok til en fantasy-blockbuster anno 2007..
Tjaa - for at koge det lidt ned (havde egentlig en del mere, jeg gerne ville sige, men det her ender jo med at blive langt ;) ), så er jeg faktisk utroligt skuffet, selv efter Harry Potter-standard.. Hvor jeg faktisk synes, at 3'eren og 4'eren var på nippet til at være fængslende og interessante, så er dette ikke andet end en under-middel fantasy-film, der ikke efterlader mig med andre sanseindtryk end en brækfornemmelse, forårsaget af Hr. Potters "No, you're the weak one. You don't know of love and friendship, and I feel sorry for you" (eller noget i den dur, jeg var på grænsen til drømmeland ;) )..
2/6..
#48 Æsop9000 17 år siden
Men personligt synes jeg at denne er den bedste i serien, da den viderbragte de historier fra bogen som jeg synes var vigtigst, og måske også fordi nummer 5 er min ynglings af bog-serien.
Der var mange ting der ikke kom med fra bogen, men det er jo en 800-siders bog. Men det der kom med var, efter min mening, klart det vigtigste. Og det der er ændret er egentlig meget forståeligt, da det ikke er alt som er nedskreven i en bog, som kan oversættes lige vellykket til film.
Voldemorts og Dumbledores kamp tilsidst i ministeriet? Ala Count Dooku Vs Yoda, jvf episode 2?
Men ellers: 5/6
#49 filmz-DocDoom 17 år siden
Harry Potter 1 - 4/6
Harry Potter 2 - 4/6
Harry Potter 3 - 5/6
Harry Potter 4 - 2/6
Harry Potter 5 - 3/6
Der var godt nok ikke meget action i den seneste.
#50 Guts 17 år siden
Ville klart bytte om på din rating på film 3 og 4!!