At Harrys mest håndgribelige fjende i størstedelen af filmen fremstilles som mere komisk end ond leder også frem til filmens største problem. Selvom konflikten mellem ministeriet og Hogwarts giver Potter-universet en større grad af nuancer hvad angår ondt og godt, ender filmen med mest af alt at føles som et langt mellemspil, før vi kan komme videre til filmseriens egentlige omdrejningspunkt; opgøret mellem Harry og Voldemort som slutningen på “Flammernes pokal” ellers lagde flot op til. Men på trods af det fysiske fravær af Voldemort i det meste af filmen formår “Fønixordenen” dog stadig at behandle Harrys forhold til den mørke herre på en langt dybere og mere skræmmende facon, end nogle af de andre film har formået, og med en meget visuelt flot og medrivende finale bliver “Fønixordenen” alligevel den hidtil mest tilfredsstillende af Potter-filmene.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Stiine 16 år siden

#40: Læs dem på engelsk. De er meget bedre end på dansk! :)
You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain
Gravatar

#42 Bony 16 år siden

#41 - Tak Steine.. Det vil jeg gøre. Men kun fordi du siger det.



;)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#43 filmz-moonbird 16 år siden

Jeg er lige kommet hjem fra biffen, og min umiddelbare mening er som følger, Scenariet er ekstrem smukt, settet er fantastisk effekterne er flotte og skuespillerne alle sammen ekstrem gode, jeg kan ikke engang sige hvem jeg bedst kunne lide, selv det unge cast ser ud til at lære fra tidligere erfaring, men historien er forvirrende man for ikke tid til at dvæle ved det smukke detaljer for plottet er hele tiden på farten, der bliver lagt op til noget stort gennem hele filmen, og dog sidder man med en grusom tom fornemelse i enden, det irritere mig til grunde at man har så fede karaktere som Tonks, skrækøje Dunder og Lupin med, men det bliver ikke brugt de er der bare, jeg er sikker på at folk der hverken har set filmene eller læst bøgerne vil undre sig over Lupins tilstedeværelse da han kun har en sætning. tilgengæld for os Harry potter fans, er det jo en fryd at se karakterene selvom de ikke bliver brugt, det er simpelt hen et spørgsmål om hvor godt man kender universet. der er kun to karaktere man graver dybere i, i denne film
den ene er selvfølig Harry, og den anden er Nevielle, hvilket var meget veltrænkt da han indtil nu har været filmenes klovn, og han er så meget mere i bøgerne, desuden er der et lille glimt fra snapes fortid om hvorfor han hader James, Sirius og Lupin så meget, hvilket også var veltrænkt, især i betragtningen af at den mulighed ikke blev taget i brug i film nr 3, hvor der var rig mulighed for at uddybe Snapes karakter.
Harrys personlige udvikling er godt fortalt og man har sympati for ham, en af de få ting jeg havde en smule sværdt med da jeg læste potter 5 (jeg mener det, der var stunder i bogen hvor jeg havde mistet sympati for Harry)

Så alt i alt, et godt bud på en potter film, det kunne stadigvæk gøres bedre, men denne film er fuldtud accepteret fra min side,som helhed er den ret overfusende og på samme tid en smule tom,men hvis man gør tricket med at nyde hver enkelt lille scene for sig istædet for a kigge konstant på filmen i helhed er det en ekstrem smuk film. 4/6 fra mig

[Edit: Spoiler-markering indsat af admin.]
I'm a woman, and i like action films with lots of blood and violence you got a problem with that!?
Gravatar

#44 Bony 16 år siden

Admin spoiler warning!
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#45 Slettet Bruger [1848910405] 16 år siden

#33 For lige at komme med en hurtig bemærkning vil jeg lige sige, at 3'eren efter min mening bestemt ikke er særlig tro mod bogen sammenlignet med de to første, og at den på det punkt ikke adskilte sig synderligt fra 4'eren. At dette så ikke gør særlig meget, og at 3'eren og 4'eren er klart bedre end de to første, er en anden sag (det skal siges, at jeg ikke har set 5'eren endnu).
Gravatar

#46 filmz-CompleXz 16 år siden

Filmen var ikke særlig god desværre!
Gravatar

#47 HonoDelLoce 16 år siden

Lad mig først sige det mest vedkommende - jeg er på ingen måde en Harry Potter-fan.. Jeg har ikke læst en eneste af bøgerne, jeg har ikke planer om at gøre det, og jeg har kun set filmene for at min lillebror kan komme i biffen og se dem..

Derfor kan jeg jo selvfølgelig ikke udtale mig om, hvor tro over for bøgerne jeg mener filmen er, ej heller om de har udeladt for vigtige historier.. Jeg kender kun til filmen..

Jeg var, som ved de andre film, ikke vildt begejstret for at se filmen, da jeg ikke på nogen måde synes Daniel Radcliffe er en særlig god skuespiller, ej heller de andre børneskuespillere - på nær Evanna Lynch, som jeg faktisk synes gør det rigtigt godt som den mildest talt underlige Luna Lovegood - igen har jeg ingen måde at sammenligne med bogens Luna, så jeg bedømmer bare ud fra hvad jeg synes om personen i filmen ;)

Men jeg gav jo alligevel filmen en chance, selvfølgelig fordi min lillebror gerne vil se den, og også fordi jeg altid gerne vil se en film med åbent sind for at være mest fair ;)

Men nej - filmen virker.. Ja, alt for rodet og usammenhængende, og da jeg kom ud spurgte jeg min ven, som var med min lillebror og jeg, hvad dælen den egentlig handlede om? Fint nok, en orden der skulle passe på en hemmelighed, men - ja.. Måske missede jeg også bare pointen midt i alt mit gaberi..

Historie-mæssigt gjorde den det altså overhovedet ikke for mig.. Hvad med effektmæssigt? Ærlig talt, så nej.. Jeg synes, at det er en synd og skam, at så populære nogle film lider under middelmådige effekter (at best), og at selv min 10årige lillebror spørger mig "Er det ikke VILDT dårligt lavet?" når man ser en flok magic midgets flyve hen over vandet, er altså tegn nummer 1 på, at effekterne underpræsterer.. Groft sagt ligner det jo Christopher Reeves' flyve-sekvenser fra Superman, og selvom de var enormt flotte i 70'erne, så er det altså bare ikke godt nok til en fantasy-blockbuster anno 2007..

Tjaa - for at koge det lidt ned (havde egentlig en del mere, jeg gerne ville sige, men det her ender jo med at blive langt ;) ), så er jeg faktisk utroligt skuffet, selv efter Harry Potter-standard.. Hvor jeg faktisk synes, at 3'eren og 4'eren var på nippet til at være fængslende og interessante, så er dette ikke andet end en under-middel fantasy-film, der ikke efterlader mig med andre sanseindtryk end en brækfornemmelse, forårsaget af Hr. Potters "No, you're the weak one. You don't know of love and friendship, and I feel sorry for you" (eller noget i den dur, jeg var på grænsen til drømmeland ;) )..

2/6..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#48 Æsop9000 16 år siden

Var inde og se den idag, er meget positivt overrasket over filmen. Da jeg hørte at det var David Yates der skulle instruere blev jeg bekymret, da manden næsten kun havde TV-film og serier bag sig.
Men personligt synes jeg at denne er den bedste i serien, da den viderbragte de historier fra bogen som jeg synes var vigtigst, og måske også fordi nummer 5 er min ynglings af bog-serien.
Der var mange ting der ikke kom med fra bogen, men det er jo en 800-siders bog. Men det der kom med var, efter min mening, klart det vigtigste. Og det der er ændret er egentlig meget forståeligt, da det ikke er alt som er nedskreven i en bog, som kan oversættes lige vellykket til film.
Var jeg den eneste der synes at der var lidt Jedi-fight-stemning
Voldemorts og Dumbledores kamp tilsidst i ministeriet? Ala Count Dooku Vs Yoda, jvf episode 2?

Men ellers: 5/6
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
Gravatar

#49 filmz-DocDoom 16 år siden

Harry Potter film rating:

Harry Potter 1 - 4/6
Harry Potter 2 - 4/6
Harry Potter 3 - 5/6
Harry Potter 4 - 2/6
Harry Potter 5 - 3/6

Der var godt nok ikke meget action i den seneste.
Der var stort set kun boss-duellen til sidst. Og da den sluttede var man stort set tilbage hvor man startede. Den samlede Harry Potter-historie var stort set ikke kommet et skridt videre - uden at jeg dog har læst nogen af bøgerne.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#50 Guts 16 år siden

#49

Ville klart bytte om på din rating på film 3 og 4!!
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"

Skriv ny kommentar: