At Harrys mest håndgribelige fjende i størstedelen af filmen fremstilles som mere komisk end ond leder også frem til filmens største problem. Selvom konflikten mellem ministeriet og Hogwarts giver Potter-universet en større grad af nuancer hvad angår ondt og godt, ender filmen med mest af alt at føles som et langt mellemspil, før vi kan komme videre til filmseriens egentlige omdrejningspunkt; opgøret mellem Harry og Voldemort som slutningen på “Flammernes pokal” ellers lagde flot op til. Men på trods af det fysiske fravær af Voldemort i det meste af filmen formår “Fønixordenen” dog stadig at behandle Harrys forhold til den mørke herre på en langt dybere og mere skræmmende facon, end nogle af de andre film har formået, og med en meget visuelt flot og medrivende finale bliver “Fønixordenen” alligevel den hidtil mest tilfredsstillende af Potter-filmene.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-Aras 16 år siden

Hurra for Harry Potter film nr. 5!

Jeg er meget glad for resultatet af denne film! Jeg var yderst bekymret for, at der ville mangle en masse i filmen, da bogen jo er den længste i serien, men filmen havde en flot hoved-handling sammenflettet med nogle af de bedste bi-handlinger.
Netop at scener (der for filmens vedkommende) var unødvendige og ligegyldige, var udeladt, var et stort plus – det gjorde at filmen beholdt stemningen hele vejen igennem. Jeg manglede heller ikke nogen væsentlige scener - som jeg ellers har gjort det med de andre film!

Jeg er desuden meget enig i anmelderen (hvilket jeg sjældent er), og især det med Michael Gambons rolle, lagde jeg specielt mærke til - i de forrige film har han for mit vedkommende, været den mest ødelæggende person af alle, men hans præstationer som Dumbledore er langt bedre i denne (selvom han aldrig vil kunne måle sig med den "oprindelige" Dumbledore). Generelt synes jeg skuespillet var markant bedre i denne end i de forgående.

Det med re-designet af dementorerne og Sirius i pejsen, så jeg faktisk som et plus: i film nr. 4 kan man tydeligt se, at Sirius er en 3d-animation i pejsen – meget dårligt lavet! Jeg har altid syntes, at filmens dementorer lignede ringånderne fra LOTR, så heller ikke at de så anderledes ud generede mig.

Jeg synes de har opnået meget med denne film. Når man ser på den første Harry Potter-film og så denne, kan man tydeligt se, at der virkelig er sket meget. Lige fra stemning til skuespil er det hele markant bedre. En film der er værd at se.
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#72 mini_jette 16 år siden

#70 Okay, det vidste jeg ikke, det skal jo blive interessant at se om der er hold i det:D -Synes nu stadig, hvis han absolut skulle med, at de skulle have gjort mere ud af hans egentlige formål...når de nu gør så meget ud af hans personlighed!

#71 Jeg kunne ikke være mere enig med dig i at dementorerne i 3. film lignede ringånderne fra LotR! Det synes jeg så var fedt:D For det første fordi, det er tydeligt det er i den (bog)serie Rowling har hentet inspirationen. For det andet, fordi de fungerede meget bedre sådan (de var 10 gange mere skumle)...

Men problemet er ikke at de her ting er dårligt lavet, eller at de er uoriginale, fordi man har set det før et andet sted...problemet er at der laves om på ting vi allerede kender, forstår og accepterer som en del af det univers...I mine øjne er det næsten lige så stort et problem som når man skifter ud i castet midt i en filmserie!
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#73 Patriarch 16 år siden

Enig. Havde Dementorne set ud i 3'eren som de gør i 5'eren var det no problem.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#74 erikjust 16 år siden

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om den her film, den for 3 fra mig.

Helt ærligt det her ender med og gå helt galt, hvor den første fulgte nogenlunde bogen og nummer 2 gik okay, og så begynder det så småt og gå ned af bakke.
Bøgerne bliver længere og længere, mens filmene bare ikke rigtig forsætter i samme dur så tager de efterhånden kun højde punkterne og alt det der leder op til dem er sorteret væk.
Resultat er en rodet og usammenhængende film, som vi enlig var bedst foruden, hvis man ikke må lave en film på 4 timer eller ligne så del den op i to dele.

Jo det bliver måske en hård omgang for de små, men stadig heller den ekstra time og en chance for at få en ordtenlig film, frem for noget der bliver dårligere og dårligere.
Gravatar

#75 filmz-DocDoom 16 år siden

48 narkoøgle: Spoilermarkering - enig, det tænkte jeg også.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#76 Patriarch 16 år siden

Jeg tænkte det også... bare uden spædningen :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#77 filmz-Kroer 16 år siden

Bedste Potter-film til dato!
Gravatar

#78 filmz-imago 16 år siden

Den dårligeste Harry Potter film til dato, istedet for af være en filmatesering, minder det mere om en trailer til en film der er inspireret af bogen :(

Gravatar

#79 filmz-DocDoom 16 år siden

Jeg ved ikke om det er den dårligste, men det er hvert fald den, hvor der sker mindst.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#80 filmz-Dstroh 16 år siden

Vil lige hører .. er den bedre end 4'eren? er ikke spor harry potter fan, men har læst meget baggrundsviden om bøgerne og konceptet .. og læst 1'eren og 5'eren .. men jeg syntes ikke de har formået at udnytte det til det fúlde (ligesom eragon) .. mener også de kunne have fået brug for nogle bedre instruktøre ..
Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out. death in judgement.

Skriv ny kommentar: