“Harry Potter og halvblodsprinsen” er et positivt bidrag til en serie af film, der efter min mening har savnet et frisk pust. Det er underholdning med en blanding af komik og et iøjnefaldende dystert islæt, der tager Potter-universet ud på et andet plan og samtidig holder fast i det oprindelige særegen. Absolut en af sommerens overraskende bedste film, som varmt kan anbefales til enhver, der er blot en smule eventyrlysten.

Læs Filmz’ interview med Bonnie Wright (Ginny Weasley) og Evanna Lynch (Luna Lovegood).

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 The Insider 14 år siden

#11 & #12, amen!
War. War never changes.
Gravatar

#32 Slettet Bruger [2986501916] 14 år siden

#30: Det er vel efterhånden almindelig kutyme, at filmatiseringer af bøger - både af Harry Potter-serien og andre bøger - ikke følger sit kildemateriale fuldstændigt. Nuvel, de to første film fulgte bøgerne nærmest til punkt og prikke, men både 3'eren, 4'eren og 5'eren har på nogle punkter afviget fra bøgerne, og jeg synes ikke, at den nye film afviger specielt mere fra bogen, den bygger på, end de tre førnævnte. Jeg synes heller ikke længere, at det gør filmene dårligere, bare fordi de afviger lidt fra bøgerne, hvilket jeg ellers også syntes førhen. Bogen og filmen er to seperate medier, og derfor er det vel også forståeligt nok, at en filmatisering ikke altid kan følge bogen til punkt og prikke. Det er måske rigtigt nok lidt af en skam indimellem, hvis man elsker bøgerne, men derfor kan man - eller jeg kan, i i hvert fald - altså stadig godt nyde filmene for hvad, de er, i stedet for konstant at sammenligne bøgerne med filmene scene for scene.

Desuden er det jo stadig Harry Potter; nogle scener er måske blevet ændret på, nogle enkelte er måske fjernet, men filmen følger stadig handlingen i bogen nogenlunde. Den nye film følger ikke den sjette bog 100 procent, det har du helt ret i, men langt størstedelen af de vigtigste scener er da stadig med.

Mht. (manglen på) Dumbledores begravelse så er det da måske en skam, men jeg synes, at da eleverne og lærerne løftede deres tryllestave for ham, hvis man kan sige det sådan, var det et rigtig godt alternativ, når der ikke var tid til at have begravelsesscenen med i filmen. Nej, det er selvfølgelig ikke en begravelse, men det er da en rørende scene, hvor de viser Dumbledore største respekt og hylder ham. Desuden kunne det måske være, at man i filmatiseringen af den syvende bog måske viste begravelsen i et flashback?

Jeg forstår ikke helt, hvordan udeladelsen af Dumbledores begravelse er respektløs, eftersom Rowling selv godkender manuskripterne til filmene? Når hun selv har godkendt det, kan jeg i hvert fald personligt ikke helt se det respektløse i det.


Forresten, bare af ren nysgerrighed: Hvad er det, du synes, der gør starten helt hen i vejret? :)
Gravatar

#33 Skeloboy 14 år siden

#32 - hey...skulle lige til at sige noget lignende...så jeg citerer bare dig;)

SimonS (32) skrev:
Det er måske rigtigt nok lidt af en skam indimellem, hvis man elsker bøgerne, men derfor kan man - eller jeg kan, i i hvert fald - altså stadig godt nyde filmene for hvad, de er, i stedet for konstant at sammenligne bøgerne med filmene scene for scene.
Gravatar

#34 mortensp2 14 år siden

Det kan godt være den ikke følger bogen helt, men derfor kan jeg heller ikke se hvorfor filmen skulle være dårligere af den grund? Synes helt klart det er den næstbedste film jeg har set i år, næstefter fra Star Trek, og klart den bedste Harry Potter film. Er enig med #32.
Gravatar

#35 enfilmnørd 14 år siden

Hmm....

Det var en sær filmoplevelse.

Filmen var i det store hele, en god film, men instruktøren og manusforfatteren, havde truffet nogle sære valg.

Først vil jeg være positiv, for det var trods alt, en god film. Kemien mellem skuespillerene var bedre end nogensinde, og man alle scenerne med figurene, der snakkede o.lign fungerede godt. Man kunne sætte sig ind i deres verden, og så blev histoiren lige pludselig lidt mere interessant. Dette skyldes også, at de unge skuespillere, er ved at havde styr på tingene, omen jeg personligt syntes ham der spiller Draco, har en tendens til at overspille. Effekterne var ligeledes ret godt, og det var nødvendigt, med handlingen i denne bog.

Lidt mere negative, så er filmens tempovalg mig en gåde. Tingene går ret langtsomt, og så lige pludselig, har vi aktionelementer. Så går det langsomt igen, og lige pludselig når vi til slutningen. Det føltes som en rusjebanetur, hvor rusjebanen til tider stopper helt op, og så kører videre.

Derudover synte jeg den forventede for meget af os "biografgengere". Jovist, jeg har da læst bogen flere gange, men derfor vil jeg gerne havde lidt detajler på lærdet, så der kommer et logisk forløb i handlingen:

Harry leger gerne detektiv, som i bogen, men hvor er alt det han høre hennei filmen? Det er fint nok at havde udspioneringerne med i filmen, men alt den viden, dette giver os, bør være med. I det mindste, så vi kan interessere os lidt for, hvad Draco laver, istedet for at få smidt det i hoved, på en så åbentlyst måde, som i filmen.


Ud over dette, ¨å syntes jeg personligt, at det engang imellem, er nogle sære scener, man har valgt, skal være med i filmen, og nogle sære scener, man har fjernet.

F.eks.

Scenen med at Ron må på hospitalet, er det virkelig den bedste måde, vi kan lære at han er forslsket i Hermione? DEt må kunne gøres bedre. Så brug hellere dette event til at styrke Harry og Ginnys forhold; Da Ron er på hospitalet, så overtager ham den utålege posten, og det bliver enormt ireteret på ham, dette giver Harry og Ginny, noget af tale om. Ud over dette, så hbis [Quittis] skal spille denne sentrale rolle i filmen, så brug dog nogle af de vigtige scener; Harry vinder spillet og Ginny.

Scenerne med Malfoy på badeværelset. HVorfor give os den ligegyldige kamp, mellem Malfoy og Harry. JA, det er med i bogen, men der var en anden scene de kunne tage med. BRug lidt mere tid på at Malfoy er ved, at gå op i limningen, og mindre tid på slåskampen, det ville jeg hvade gjort. Vi skal jo føle med Malfoy. I det hele taget, har karakteren og hans venner for lidt plads, i filmen.

Scenerne med den unge Romeo er mig en gåde(He He). De giver ikke ret meget. Så lad os hellere høre lidt mere om, hvad der var galt med ham, i stedet for disse sære scener

Nu ved jeg godt det ville blive en længere film, hvis det følgende(og nok også lidt, det førnævnte) skal med, men så drop nogle af de unødvendige scener; Forkort scenen med Ron på kroen, hvor man ser sin søster, med en fyr, den var for lang. drop scenen, med angrebet, på Wesleys hus, det var ikke nødvendigt. Tilføj i stedet, lidt mere historie. Giv os indtrykket af, at Harry har problemer, med at få mindet fra Sloghorn(Er det ikke det, han hedder). I bogen er det et problem, i filmen, er der ingen spænding. Det går let som en leg, og virker lidt ligegyldigt.



Til sidst,. har de lavet nogle ting om, jeg ikke helt forstår, hvorfor de har lavet om, det giveringen mening:

Hvorfor kan Dumbeldor teleportere fra slottet. Det gav god mening at han skulle lidt væk fra skolen, så de er lidt mere sårbare. Hvorfor BRuger harry ikke øre-dimserne, til at lytte til hemmelige samtaler. Hvorfor er Dumbeldors begravelse, blevet til et kolektivt forvel, ved liget?. Når ja, det er små ting, så pyt da.


Så en lidt spøjs udgave af bogen. Men en fin film.

4-4,5/6
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#36 filmz-ko_skater 14 år siden

SimonS (32) skrev:
Forresten, bare af ren nysgerrighed: Hvad er det, du synes, der gør starten helt hen i vejret? :)


Jeg mener at starten er helt forkert, fordi den slet ikke starter sådan i bogen og fordi man i starten af bogen får så utrolig mange oplysninger om resten af handlingen, at han ikke tror på dumbledore kommer og henter ham og han sætter spørgsmålstegn ved hans tillid. og når de ankommer til vindelhuset og de slet ikke får den snak i kosteskuret som spiller en vigtig rolle i hvordan man skal forstå resten af filmen vel at mærke hvis man har læst bogen, kan da godt se det er en god film hvis man slet ikk bruger bogen til noget, men at kalde den det samme som bogen synes jeg ikke man kan for i mine øjne er det 2 forskellige historier, filmen er om kærlighed hvorimod bogen er rettet mod jagten på horcruxerne.
Gravatar

#37 MOVIE1000 14 år siden

er lige kommet hjem fra bio:)
det her er en af de bedre film med Harry potter. fra den forfærdelige forgængere Fønixordenen til denne her gode fortsættelse Halvblodsprinsen. der var en del ting som ikke var med i filmen som var i bogen som jeg savnede:( men for mig startede den virkelig godt.

Der var en der nævnte engang at i Fønixordenen var der dårligt musik, det syntes jeg ikke men jeg kan godt se/høre det nu i Halvblodsprinsen hvor stort set det hele er genbrugt og passer ikke til scenerne.

Som jeg skrev tidligere var der en masser scener som ikke var med men der er tilgengæld kommet nogle nye i stedet som fungerer ret godt.

jeg nød virkelig filmen hvis det ikke var for alle de mødre som skulle have deres 7-10 årige barn med i bio hvor barnet selvfølgelig ikke kan følge med "Hva sagde de" "Hvad stod der" "Hva sker der nu" og selvfølgelig skal moderen svare med at hun havde læst bogen og afslørede hvad der skete resten af filmen:(

Jeg giver filmen 4/6 den var ret go men der manglede en del scener, især med undervisning med Snape (INGEN) der var også en der skrev det var som en rutchebane jeg er enig:)

vil også lige tilføje min top 6 over HP film indtil videre
1. Harry Potter og flammernes pokal
2. Harry Potter og Halvblodprinsen
3. Harry Potter og fangen fra Azkaban
4. Harry Potter og de vises sten
5. Harry Potter og Fønixordenen
6. Harry Potter og Hemmelighedernes kammer
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#38 Wangsgaard 14 år siden

#5 There will be blood er en fed film, en af mine yndlings!!!
glaeder mig til at se den men er i graekenland, sa ma vente:(
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#39 Kviesgaard 14 år siden

# 37

Er også lige kommet tilbage fra biografen.

Har læst bøgerne inden jeg ser filmene (bog 7 kværnede jeg på 24 timer. Tag den Jack Bauer!). Plejer som regel at være godt underholdt af de forskellige filmatiseringer af Harry Potter.

Harry Potter og halvblodsprinsen. Tja jeg følte mig igen godt underholdt. Kan ikke genkende The Insiders kritik af filmen (men jeg er ved gud heller ikke nogen kender af kvalitetsfilm og store skuespilpræstationer). Til tider følte jeg mig rørt af hovedpersonernes kvaler på lærredet, jamen så har filmen vel ramt et eller andet ved mig (og ikke kun min pengepung. Er biografbilletter ikke ved at være temmelig dyre?). God film herfra.

Glæder mig til finalen næste år (eller er det året efter?).

P.s. Fedt at Filmz havde fået et par interviews i hus med et par af stjernene fra filmen.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#40 filmz-ChesterB 14 år siden

#39

cHar læst bøgerne inden jeg ser filmene (bog 7 kværnede jeg på 24 timer. Tag den Jack Bauer!)


Touche ;)
forfeit the game stop the talkshow pride up the what your time to know
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow

Skriv ny kommentar: