“Harry Potter og halvblodsprinsen” er et positivt bidrag til en serie af film, der efter min mening har savnet et frisk pust. Det er underholdning med en blanding af komik og et iøjnefaldende dystert islæt, der tager Potter-universet ud på et andet plan og samtidig holder fast i det oprindelige særegen. Absolut en af sommerens overraskende bedste film, som varmt kan anbefales til enhver, der er blot en smule eventyrlysten.

Læs Filmz’ interview med Bonnie Wright (Ginny Weasley) og Evanna Lynch (Luna Lovegood).

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 MOVIE1000 14 år siden

#60 jah han genbrugte virkelig meget fra 5eren også en lille scene fra 1eren. blev skuffet hver HP film plejer at have deres eget hovedtema men det kunne man ikke mærke her:(
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#62 tranberg 14 år siden

Jeg er 100% enig med The Insider (dog ikke en såå lav karakter).

Ærlig talt var det hele blot et flot visuelt resume af bogen, men som enestående film fungerer den ikke, og ender med at skuffe mere end forventet.
Ligesom ved foregående film i serien, har holdet bag kameraet valgt at lægge vægt på ting, som er mindre essentielle for fortællingen, end andre.

Vigtigst er nedtoningen af uddybelsen af Voldemorts baggrund, der i bogen gjorde, at han ikke længere bare var endnu end stereotyp "wanna-rule-the-world" skurk, skuffer meget, mens de mindst tyve scener om teenagekærligheden på Hogwarts ærlig talt bliver for meget i længden.

Helt hjerneløst er det altså at lægge så meget vægt på noget, som i bogen er en sidehistorie og ikke særlig vigtigt i forhold til hovedhistorien.

Mange elementer i historien og visse figurer får slet ingen forklaring eller introduktion; pludselig er det bare med, uden man egentlig ved hvorfor og hvem de er. Jeg taler specielt om karakteren Fenrir Greyback, der ikke får hverken introduktion eller forklaring for pludselig at dukke op. Man får også kun hans navn gennem en plakat, ikke sagt af nogen i filmen.

Jeg er også helt enig med kommentarene om musikken.
Nicholas Hooper og David Yates er tilsammen det værste der er sket for denne serie.
Sikke et rædsomt score; det er passivt, man lægger ikke mærke til det, slet ingen velkendte temaer fra fortiden; selv ikke ved den meget passende slutning.

Og magen til slutning.!?
Dumbledore er død, Voldemort er stærkere end nogensinde, Malfoy og alle Dødsgardisterne er løs og Harry og co. ved nu, at de må skippe deres sidste år og bruge det på en jagt på liv og død.
Den bliver kaldt den mest mørke film, men hvad gør slutningen så = sukkersød musik, solnedgang over den store sø, samt de tre personer i overromantiseret afrunding
- haha, det stemmer jo bare ikke overens med hvad den slutning i virkeligheden skulle opsummere og ikke mindst varsle om mht. til det kommende mørke.
Amatøragtigt!

Jeg var præcis 11 år, da den første film udkom, hvor Harry også var 11.
Min generation må derfor siges at være målgruppen, men mens denne generation er blevet ældre og mere moden, mislykker filmene i netop dette og formår ikke at følge med.
Det er synd, for de havde altså potentiale til at blive en fantastisk serie af film.
Endnu en god grund til, at bøger skal forblive bøger.

David Yates og co. har taget en velfungerende serie og skyllet den ud i WC'et - og så lige inden den store afslutning; hvor er det synd.

3/6
The end is closest to the beginning
Gravatar

#63 MOVIE1000 14 år siden

#62 du nævner slutningen af musikken, jeg synes det var mest forfærdelig da rulleteksterne begyndte den glade musik passer ikke ind overhovedet.
og har de ikke haft ½ år til at redigere ekstra på den?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#64 Fjog 14 år siden

#62 jeg forstår heller intet af hvorfor man ikke har lagt vægt på det bogen i det store hele handler om; Voldemorts baggrund, hvem han er, hvor han kommer fra, hvad der driver ham. Gør filmen en tyve min længere samt skær ned på kærlighedssiden af filmen samt giv et langt bedre indtryk af at verden uden for Hogwarts er blevet et slaraffenland for Death Eaters og ikke et sted man ønsker at være. Man fornemmer på intet tidspunkt den fare der er på færde, ikke den trykkede dystre stemning som burde være tilstede.

Dertil kommer slutningen som i den grad burde forlænges. Jesus! Hvordan kan de ændre den så meget fra bogen når det er her det fedeste sker?

Hvordan kan de udelade den kæmpe kamp på Hogwarts mellem Death Eaters og Dumbledores Armé samt lærerne? Den største mulighed de har for aktion samt kampe troldmænd imellem (som vel også er en af grundene til at man ser disse fantasy-film) smider de lige ud til højre. Mig fuldstændig uforståeligt samt at det ikke ville virke så latterligt at de bare kan valse ud af Hogwarts ubemærket, men at de kæmper sig ud, samt Snape hjælper dem godt på vej da lærerne stadig tror han er på deres side.
Og Dumbledores død... Hvad sker der lige der? Hvorfor ændre det? Det fungerer langt bedre i bogen hvor Harry får ordre på at tage sin usynlighedskappe på og herefter bliver lammet af Dumbledore så han kun passivt kan se til under kappen hvordan Death Eaters samles om Dumbledore inden Snape dræber ham. I filmen virker det helt ulogisk at han passivt ser til og intet gør.
Dernæst er det ærgerligt at de har sløjfet hele Dumbledores begravelse, hvilket er et mere værdigt farvel end det der sker i filmen.
Til sidst er der selvfølgelig den alt for positive slutning. De har lige mistet deres sidste store forsvar mod Voldemort, de skal alene ud i verden efter fem horcruxes de ingen idé har om hvor er, en verden hvor Death Eaters mere eller mindre regerer. Oven i det er de elever og er klart underlegne i forhold Death Eaters rent evnemæssigt. Så en solnedgang og gruppekrammeri er lige og stramme den lidt i "happy-ending regi"


Det meste af filmen fanger bogen udmærket bare synd de har vægtet kærlighedshistorien højere end Voldemorts baggrund. Giver den 2½/6 da den har sine øjeblikke på den humoristiske side men mangler på den alvorlige og især slutningen tæller ned.
Frygter i den grad de næste film! Hiv instruktøren fra 4'eren tilbage, David Yates har ikke bestilt andet end at hive niveauet godt ned!
Gravatar

#65 enfilmnørd 14 år siden

#64
Bog 7 spoiler
Er helt enig med dig om, at det simpelthen går for hurtigt, i filmens slutning. Bogensklimks er jo nærmest helt væk, men tror også godt, jeg ved hvorfor; hvis man kikker på 7'erens slutning(bogen), så er det jo meget det samme. Tror de vil gemme, slag på Hogwarts, til kun at være i den sidste film, så det ikke bliver noget, vi syntes at havde set før

"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#66 Fjog 14 år siden

#65
Bog 7 spoiler fortsat
Det giver bare stadig ikke så meget mening at udelade det. Kampen i 7'eren er langt større og voldsommer i omfang samt hovedpersoner falder til højre og venstre.
Kampen i 6'eren kunnet have givet filmen det klimaks den higer efter. En lidt vag sammenligning er Ringenes herre. Man undlader jo heller ikke Slaget ved Helms kløft fordi der kommer et større og vildere slag i Kongen Vender Tilbage. Og det er jo ikke fordi der kommer til at mangle aktion i 7'eren, der er jo kamp i den ene eller anden form næsten hele bogen igennem.
Jeg synes det er synd de undlod det i denne film, og personligt havde jeg glædet mig til det visualiseret især efter det skuffende afsluttende slag i 5'eren. Men havde luret lunten da Harry drak al Felix der var i flasken...
Gravatar

#67 psychocandy 14 år siden

Min største anke mod filmen er at den ikke er dyster nok. Bogen er langt mere dyster og stemningen er meget ubehagelig. De brugte for meget tid på komik og alt, alt, alt for lidt tid på at vise og skabe den rigtigt dystre stemning, der altså virkeligt er i bogen. Det er sgu blodigt alvor - i bogen forsvinder folk og elever bliver trukket ud af skolen. Men det er slet ikke med. Skuffende.

Men jeg fatter selvfølgeligt heller ikke, at Yates nogensinde fik lov til at instruere de film, selvom hans lille TV-film med Bill Nighy da var vældig fin.
------
Misery's the river of the world, Everybody row!
Gravatar

#68 Batsy 14 år siden

skal se den i aften sammen med en ven kl 21 15 glæder mig.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#69 misuma 14 år siden

Tja, den fangede mig lige fra starten og jeg nød hvert minut. Den gav mig, hvad andre HP film lovede, men ikke leverede, nemlig en dyster atmosfære.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#70 MOVIE1000 14 år siden

#69 den var ikke dyster efter min mening for mange elever, ingen kamp til slut, ALT for MEGET ROMANTIK og komik.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: