Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.
Skriv ny kommentar:
#141 davenport 13 år siden
http://imageshack.us/photo/my-images/339/dscf2478w...
#142 MMB 13 år siden
#143 Muldgraver 12 år siden
Det vekslende perspektiv og fokus på mikrosamfundets dele, som er hele husholdet, er interessant, og den megen tid der bruges på hver enkelts hverdagsdetaljer, er med til at give karaktererne en realistisk fylde, som på mig virker lige så troværdig, som hvis karakteren havde skullet determinere sig gennem et instinktivt eksistentielt valg. i "Hesten" er det det langsommelige kaos og vanernes magt der skildres, med en skræmmende enkelthed.
Handlingsmæssigt finder jeg filmen langt mere spændende og indlevelsestilgængelig end så mange andre jeg har set, og selvom der er overnaturlige præmisser i filmen, placeres jeg som tilskuer hos disse, og skal ikke overtales ved reklamesprog, nej, jeg får lov til at erfare med de mange karakterer, og forstå dem både ude- og indefra. Som anke herfor kan man argumentere for, der nu engang ikke er så meget at forstå, men jeg vil påstå at dybden i sjæl og instinkt fylder desto mere end så meget andet man ellers eksponeres for, og i den socialpolemiske kontekstualisering bliver dette desto tydeligere. Faren for plathed er så naturligvis indenfor rækkevidde, men personligt finder jeg den ikke. Endnu i hvert fald. Jeg vil dog ikke afvise æstetikken har forgjort mig.
Jeg havde desuden en lidt bred vennegruppe med smagsvariationer ind at se filmen, og begejstringen var til min overraskelse til stede, men tilsyneladende på forskellige områder. Én var ganske betaget af plottets mystik og hvor underlig filmen var som film i forhold til hvad han var vant til, en anden primært af æstetikken og stemningen. En tredje grundede sig langsommeligt frem gennem flere skønne iagttagelser. Den mest overraskede var nok mig, som ikke havde regnet med mere end én fascineret medslæbt, og selvom to af tre ikke var udelte i begejstringen, var positiviteten alligevel bonusiøs.
Nu ser jeg så frem til på onsdag, hvor jeg tager andet og sidste kig i denne omgang, med endnu et par venner, som er lidt kyndigere udi Nietzsche, filosofi og teologi, blandt andet, hvilket nok skal blive interessant også.
#144 The Insider 12 år siden
#145 MMB 12 år siden
#146 Richard Burton 12 år siden
#147 Kisbye 12 år siden
Jeg har siden set "Damination" og "Werckmeister Harmonies". Sidst nævnte kan jeg godt anbefale. Især hospitals scenen er utrolig flot og leder mine tanker hen på Tarkovskiy.
Jeg mangler "The Man from London" (faldt i søvn inden for 10 minutter. Nok ikke en god ide prøve at se en Tarr film efter en flaske vodka) og Sátántangó. Sidst nævnte skulle jo være hans bedste, men skal lige tage mig sammen til at gå igang med en 7½ times film :)
Hvad angår den der Politiken satire artikel, så kan jeg da godt se det sjove i den, men jeg tror også det er vigtigt at man glemmer fordommene inden man ser den her film, ellers tror jeg det vil ødelægge oplevelsen for en.
#148 Sweetiebellefan 11 år siden
#149 Kisbye 11 år siden
#150 Muldgraver 11 år siden
Jeg ser frem til din anmeldelse.