Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.
Skriv ny kommentar:
#131 Highland Park 13 år siden
Sådan havde jeg det meget med "Werckmeister harmóniák" - indtil videre den eneste af Tarrs film jeg har set. Pt. har jeg slet ikke lyst til at se "Hesten fra Torino".
#132 JannikAnd 13 år siden
Jeg har endnu ikke set filmen, så jeg kan ikke udtale mig konkret. Men hidtil har jeg ikke oplevet, at Tarr spilder sin tid. Tværtimod. Men det er da godt, at tråden endelig tager en drejning, der fokuserer på filmen.
#133 Antlion 13 år siden
Men RasmusFL, jeg kan af gode grunde ej kommentere på "Hesten fra Torino", da jeg som sagt endnu ikke har set den.
#134 Fellaheen 13 år siden
Tarr er især en af filmhistoriens bedste instruktører på grund af hans evne til at udnytte filmmediets muligheder til det alleryderste. Han er en forsker udi perceptuel manipulation, ikke en visionær eller en poet på samme måde som f.eks. Tarkovskij og Dreyer. Selvom filmkunsten da i øvrigt ikke er nået så meget længere end manipulation. Tarrs manipulation er bare af en sær anti-mystisk, desillusioneret og indskrænket art, som er svær at placere, men alligevel, synes jeg, meget inspirerende og vigtig som bidrag til filmen. Og hans mere eller mindre fetichistisk æstetiserede nihilisme er for "A torinói ló"s vedkommende blevet kondenseret til en sådan grad, at mystikken og det kreative råderum nogengange forsvinder lidt i Tarrs abstraktion og minimalisme.
Desuden har jeg også altid opfattet Tarrs brug af musik som direkte umusikalsk. Især Mihály Víg's repetitive kompositioner har jævnligt, efter min mening, været integreret ret dårligt i hans film.
#135 Antlion 13 år siden
Forhåbentligt ikke i "Damnation" (med undtagelse af stryger-kvartetten måske)? Musikken fungerer også fortræffeligt i "Almanac of Fall" og "Sátántangó", synes jeg. I "Werckmeister..." kan den blive lidt irriterende og omsvøbet, hvilket er ærgerligt, da filmen indeholder nogle af Mihály Vígs smukkeste kompositioner.
#136 BN 13 år siden
Haha, har du lidt ondt i en vis legemsdel over, at jeg udtrykker min holdning til filmkunst?
;-)
#137 JannikAnd 13 år siden
#138 BN 13 år siden
Hehe, fint nok. ... Mjah, jeg håber da, at du i det mindste kan lide 1 eller 2 af filmene fra min Top 200. (Kan ikke på stående fod huske, om du har kommenteret i tråden.)
#139 JannikAnd 13 år siden
#140 Lord Beef Jerky 13 år siden