Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#131 Highland Park 13 år siden

Langsom er det nye dyster. :)

RasmusFL (116) skrev:
Den er kedelig, udtryksløs og tør i ordenes mest oprigtige forstand.
Sådan havde jeg det meget med "Werckmeister harmóniák" - indtil videre den eneste af Tarrs film jeg har set. Pt. har jeg slet ikke lyst til at se "Hesten fra Torino".
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#132 JannikAnd 13 år siden

#129 - Jeg forstår bare ikke din bekymring. Du har jo før udtrykt en forkærlighed for Tarr, og jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at han afviger fra sit normal niveau.

RasmusFL (130) skrev:
Det er lige så vel den visuelle langsomhed, der er dræbende. Billeder der bare står stille og ikke gør noget væsen af sig. Understøttet af et lydbillede så enerverende og ensformigt, at det til sidst bare ikke er fysisk behageligt at gennemleve.
Jeg har endnu ikke set filmen, så jeg kan ikke udtale mig konkret. Men hidtil har jeg ikke oplevet, at Tarr spilder sin tid. Tværtimod. Men det er da godt, at tråden endelig tager en drejning, der fokuserer på filmen.
Gravatar

#133 Antlion 13 år siden

Tarr tvinger sit publikum til at tilbringe tid med umenneskeligheden, men de stillestående indstillinger besidder en narrativ og æstetisk tyngde, der involverer os dybt. Mennesket er af én beskaffenhed, men det er ikke blot dennes tilstand, Tarr beskriver. Det er jegets tilstand i forhold til verdens, indfanget i tilværelsens altdominerende kynisisme, han forsøger at dekonstruere og (af)spiritualisere. Uden billedets tyngde er dette umuligt.

Men RasmusFL, jeg kan af gode grunde ej kommentere på "Hesten fra Torino", da jeg som sagt endnu ikke har set den.
Gravatar

#134 Fellaheen 13 år siden

#116 - Personligt fik jeg nok noget mere ud af filmen, men jeg mener heller ikke det er Tarr's bedste. Satantango, Almanac of Fall og Damnation er blandt mine yndlingsfilm, hvorimod The Man from London, Werckmeister og de af hans tidligere, jeg har set, ikke siger mig så meget. Hesten ender nok heller ikke blandt mine favoritter, fordi jeg fandt den snæversynet og Nietzsche-kultisk, men jeg må indrømme, at jeg var fascineret af noget af fatalismen og dødsdriften.

Tarr er især en af filmhistoriens bedste instruktører på grund af hans evne til at udnytte filmmediets muligheder til det alleryderste. Han er en forsker udi perceptuel manipulation, ikke en visionær eller en poet på samme måde som f.eks. Tarkovskij og Dreyer. Selvom filmkunsten da i øvrigt ikke er nået så meget længere end manipulation. Tarrs manipulation er bare af en sær anti-mystisk, desillusioneret og indskrænket art, som er svær at placere, men alligevel, synes jeg, meget inspirerende og vigtig som bidrag til filmen. Og hans mere eller mindre fetichistisk æstetiserede nihilisme er for "A torinói ló"s vedkommende blevet kondenseret til en sådan grad, at mystikken og det kreative råderum nogengange forsvinder lidt i Tarrs abstraktion og minimalisme.

Desuden har jeg også altid opfattet Tarrs brug af musik som direkte umusikalsk. Især Mihály Víg's repetitive kompositioner har jævnligt, efter min mening, været integreret ret dårligt i hans film.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#135 Antlion 13 år siden

Fellaheen (134) skrev:
Især Mihály Víg's repetitive kompositioner har jævnligt, efter min mening, været integreret ret dårligt i Tarrs film.

Forhåbentligt ikke i "Damnation" (med undtagelse af stryger-kvartetten måske)? Musikken fungerer også fortræffeligt i "Almanac of Fall" og "Sátántangó", synes jeg. I "Werckmeister..." kan den blive lidt irriterende og omsvøbet, hvilket er ærgerligt, da filmen indeholder nogle af Mihály Vígs smukkeste kompositioner.
Gravatar

#136 BN 13 år siden

Til JannikAnd:

Haha, har du lidt ondt i en vis legemsdel over, at jeg udtrykker min holdning til filmkunst?

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#137 JannikAnd 13 år siden

BN (136) skrev:
Til JannikAnd:

Haha, har du lidt ondt i en vis legemsdel over, at jeg udtrykker min holdning til filmkunst?

;-)
Nah... Det er bare spas :)
Gravatar

#138 BN 13 år siden

JannikAnd (137) skrev:
BN (136) skrev:
Til JannikAnd:

;-)

Hehe, fint nok. ... Mjah, jeg håber da, at du i det mindste kan lide 1 eller 2 af filmene fra min Top 200. (Kan ikke på stående fod huske, om du har kommenteret i tråden.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#139 JannikAnd 13 år siden

BN (138) skrev:
JannikAnd (137) skrev:
BN (136) skrev:
Til JannikAnd:

;-)

Hehe, fint nok. ... Mjah, jeg håber da, at du i det mindste kan lide 1 eller 2 af filmene fra min Top 200. (Kan ikke på stående fod huske, om du har kommenteret i tråden.)
Jada! Det er en god og konsekvent liste. Ingen kvaler herfra :)
Gravatar

#140 Lord Beef Jerky 13 år siden

Nå, nu gik jeg imod anbefalingen og så Werchmeister Harmonies i går, som jeg synes er en glimrende film. Jeg er stadig mest til hestefilmen, men startscenen, hvalscenerne og hospitalsscenen vil jeg aldrig kunne glemme... fremragende udført! Og filmen sidder stadig og lurer i både min bevidsthed og underbevidsthed, så den har sgu sat sig godt fast. Umiddelbart hælder jeg mest til 5/6, men den bliver genset i fremtiden, og kan muligvis rykke en lille plads opad.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: