Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.
Skriv ny kommentar:
#51 Bruce 13 år siden
På den ene side har jeg ikke set den skide hest, på den anden havde jeg regnet med en mere intelligent og måske endog overbærende indgangsvinkel til det humoristiske afsæt i Politikens, for mig, ret uskyldige ironisering af Bela Tarrs film.
I må meget undskylde mig. Men i min verden så er humor MINDST lige så vigtigt som at kunne empatisere med Bela Tarr'iske emner, uagtet hvor DJØF'sk og intelligent man måtte mene narrativet så end tager sig ud.
Måske nogle havde mere brug for at se Life of Brian istedet for 450 minutters Satantango, hvis man i den grad går i forsvarsposition istedet for at være komplet ligegyldig med andres mening. Det er netop for mig, fra intelligentsiaen, at jeg forventer mig, størst "overbærenhed" for kritik af Bela Tarr. Alt andet indgyder mig usikkerhed på mandens vegne og dermed ryger jeg over i .... "hmmm er det her blot en fucking gang kejserens nye klæder?" Så kan retorikken transcendere nok så meget på bekostning af fornuft.
Det er for mig en fuldstændig naiv og ganske morsom tilgang til Tarrs film, man har sat på tryk og det kan jeg sige, endda uden at have set mandens film, men blot ved at "lure rundt omkring" og blive blot en SMULE oplyst omkring mandens auteur egenskaber. Lighten up guys ... og da især, hvis I er så sikre på jeres forståelse af Tarrs film. Det er sgu da ikke alle og enhver forundt, så re- fucking - joice.
Men intelligens er for mig, ikke eksistererende udenfor en potentiel humoristisk tilgang til alverdens emner. For min skyld kan man tale i tunger og på egyptisk anno 3000 B. fucking C, men humor, er en uundværlig størrelse, når der snakkes integritet og uden den, så kan man forsvare Michael Bay eller Bela Tarr ... I don't fucking care.
Bela Tarr er ikke uden for humorens simplistiske tilgang, som profeten Muhammed ikke kan tegnes med en bombe på hovedet.
Når film som Hesten som Torino aftvinger sig så markant en defensiv fra sine beskyttere, over noget så ligegyldigt som en ironisk artikel med humoristisk kontekst, så rejser det en advarselstrekant hos undertegnede og så kan I for min skyld analysere herfra til dommedag omkring mine motiver. Jeg havde faktisk regnet med, at humoren ville skinne mest igennem hos "intellegentsiaen", og så kan nok så flot retorik ikke "redde den hjem".
Humor er indbegrebet af intelligens!!! Alt andet er usikkerhed!
Jeg er komplet åben over for en film som "Hesten", men jeg har det med at reagere som Rasmus modsat, når jeg føler, at jeg står overfor en religion, som er en romersk makedonsk falanks i forsvaret for dens implicitte og uomtvistelige kvaliteter.
#52 Michael Andersen 13 år siden
Selvfølgelig, men når alle film skal perspektiveres med filosofiske tekster og begreber bliver det grænsende til det komiske - ligesom når Christian Braad Thomsen ikke kan analysere en film uden at inddrage Freuds psykoanalyse.
Hvilket jo er ærgerligt, for nogle gange er det relevante begreber og værktøjer, men hvis de samme redskaber bruges på alle film og hver sætning afsluttes med "transcendens" i stedet for et punktum, så sidder jeg som læser bare og filosoferer: hvornår mon universiteterne åbner igen?
#53 Antlion 13 år siden
Hvor får du dog alt dette fra? Jeg finder artiklen dum og umorsom. Om der tages pis på Béla Tarr eller Michael Bay, er jeg ligeglad med.
#52:
Og synes du, at "vi" gør det? Jeg underkaster mig i hvert fald ikke undervisningssystemets skematiserede analyser, men at gøre "transcendens" og diverse teoretiske skoler til fy-ord, når de har relevans for analysen, er sat'me dumt.
#54 Bruce 13 år siden
Fra tråden!
#55 Antlion 13 år siden
#56 Antlion 13 år siden
Og humor er næppe indbegrebet af intelligens, men det er en anden diskussion...
#57 Bruce 13 år siden
Jeg finder intet som kan kendetegne termen "desperat". Blot et ganske let offer at ironisere over og en retorik som på ingen måde er ringere, tværtimod, end hvad man ellers må finde sig i, i medierne nu om stunder. Nemt? Absolut ... og hvad så?
Og retfærdiggøre?!?! Say what?!?! Der er jo blot tale om lige ud af landevejen og lige til højrebenet muligheder for at hamre nogle morsomheder af. Retfærdiggøre?!?!
Jeg kritiserer på ingen måde analysering af film, blot synes jeg, at begrebet skal bruges, når behovet foreligger.
Og deri er jeg helt uenig. I min verden er brugen og forståelsen af humor en ingrediens på lige fod med almen viden og dermed, en intelligens befordrende egenskab. Når man kan grine af sig selv ... så er man kommet langt!
#58 MMB 13 år siden
#59 davenport 13 år siden
#60 MMB 13 år siden
Ja, det skal jeg da love for. :P