Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 Bruce 13 år siden

Fellaheen (76) skrev:
Det er en forkert tilgang, som man i øvrigt ofte hører. Spørgsmålet er om tegnerne ikke havde lyst (fordi de syntes fandt, at det var en usympatisk og unødvendig handling) eller ikke turde.

Er spørgsmålet ikke rettere, om nogle har en dagsorden for ikke at anerkende Kåre Bluitgens egne udsagn omkring problemet og netop derfor helst ser i lyset af "den usympatiske og unødvendige handling", som netop passer deres politiske agenda bedst? Men din tilgang er forkert, som man netop i øvrigt ofte hører fra kritikerne.

Problemet er først og fremmest, at man ikke gjorde grin med islamister (altså afskærmede kritikken til politisk islam), men med islam som helhed, dvs. den religion, der naturligvis (eftersom vi lever i en demokratisk, sekulært stat) lovligt må udøves i den private, upolitiske sfære. Derfor var det intet andet end latterliggørelse af et mindretal, hvilket godt kan forsvares af ytringsfriheden, men næppe kan betragtes som hverken sympatisk eller nødvendigt.

Forkert. Man gjorde ikke grin med Islam, uagtet at muslimer 10.000 km. herfra troede dette, fordi de var blevet dette påduttet af herboende muslimer. Tegningerne pointerede et reelt problem i Danmark, en frygt for at illustrere en bog, fordi man var bange for de radikale kræfter indenfor Islam, salafisterne og det muslimske broderskab, at disse sætter dagsordenen for, hvad man må og ikke må. Muhammed har konstant været tegnet og gengivet igennem historien. At tale om latterliggørelse i den kontekst er så bevidst misforstået af venstrefløjen i Danmark, at det er ... ja ... latterligt.

Den franske dokumentar, Caricatures: les dessous de la colére, på dansk "Vredens Tegninger" af den franske OG muslimske journalist Mohamed Sifaou, afdækkede hele miseren og de danske islamisters manipulation undervejs, som NETOP førte til, at tegningerne BLEV et problem i den muslimske verden. Det var de nemlig sjovt nok ikke blevet, FØR, de danske islamister tog afsted sydpå for at skabe et problem.

Eksemplet med Luther er noget af det mest ahistoriske vrøvl, jeg nogensinde har hørt. Luther bekæmpede ikke kristendommen som religion, han bekæmpede nogle (langt fra dem alle sammen, vel at mærke) af dens udemokratiske principper i et udemokratisk samfund. Flemming Rose bekæmper en lovliggjort religion i et demokratisk samfund. Der er en enorm forskel.

Flemming Rose bekæmper ikke en lovliggjort religion. Han bekæmper dogmer i den, som er uforenelige med grundlovsfæstede demokratiske frihedsrettigheder og på samme måde gik Luther i rette med dogmer i katolicismen. Vrøvlet kan du tage på din egen kappe.

Og derudover er der heller ingen (i hvert fald ikke mig), der siger at latterliggørelse af kristendommen (evt. fra venstrefløjen) er sympatisk eller vigtig - med mindre den selvfølgelig er rettet mod kristen politisk argumentation.

Nu må ordet latterliggørelse stå for din egen regning, for det er overhovedet ikke latterliggørelse der er problemet. Og det var da så vidt jeg husker, heller ikke latterliggørelse af kristendommen, som var det egentlig omdrejningspunktet i venstrefløjens kritik af kristendommen, men fundamentalismen heri og diverse sandheder om kvinders stilling, seksualitet, samt retten til at tænke, tro og handle frit. Det er sgu ikke latterliggørelse, men reelle kritikpunkter!

Men det var ikke tilfældet med Muhammedtegningerne, det var en god gammel hetz og et forsøg på at afskærme islam vejen for at blive en moderne, sekulær religion (og i øvrigt ignorere de muslimer, der udøvede islam privat). Et forsøg på at gøre den til en bombeideologi, skønt den har afarter som sufismen - osv., osv., osv. - en diskursiv voldtægt.

Gaaaab! Du er et pragteksemplar på, hvorledes den danske venstrefløj fortsætter med at vende kikkerten til det blinde øje. Muhammedtegningerne var skillevejen, som endelig fik sat en dagsorden til debat, som den kulturradikale elite indtil da med held, havde fået forpurret, NETOP med hetz argumentation og dæmonisering af dem som vovede at påpege et problem. Den samme kulturradikale elite, som 30 år forinden havde gjort det eksakt modsatte, da religionen var anset som værende en del af det borgerlige parnas.

Og hvordan er vi endt med at diskutere noget så idiotisk og ligegyldigt som realpolitik?!! [/quote]

Formentlig fordi du sagde noget om Muhammedtegningerne, som var forkert og som du sidenhen har forsøgt at fastholde.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#82 Bruce 13 år siden

Fellaheen (78) skrev:
@Fellaheen

Lån Edward Saids "Orientalism" på biblioteket, deri kan du læse om hvor følsomt et emne mellemøsten og Islam er.

Jeg kan så henvise dig til Ibn Warraqs

"Defending the West: A Critique of Edward Said's Orientalism"

This is the first systematic critique of Edward Said's influential work, "Orientalism", a book that for almost three decades has received wide acclaim, voluminous commentary, and translation into more than fifteen languages. Said's main thesis was that the Western image of the East was heavily biased by colonialist attitudes, racism, and more than two centuries of political exploitation. Although Said's critique was controversial, the impact of his ideas has been a pervasive rethinking of Western perceptions of Eastern cultures, plus a tendency to view all scholarship in Oriental Studies as tainted by considerations of power and prejudice. In this thorough reconsideration of Said's famous work, Ibn Warraq argues that Said's case against the West is seriously flawed. Warraq accuses Said of not only wilfully misinterpreting the work of many scholars, but also of systematically misrepresenting Western civilization as a whole. With example after example, he shows that ever since the Greeks Western civilization has always had a strand in its very makeup that has accepted non-Westerners with open arms and has ever been open to foreign ideas. The author also criticizes Said for inadequate methodology, incoherent arguments, and a faulty historical understanding. He points out, not only Said's tendentious interpretations, but historical howlers that would make a sophomore blush. Warraq further looks at the destructive influence of Said's study on the history of Western painting, especially of the 19th century, and shows how, once again, the epigones of Said have succeeded in relegating thousands of first-class paintings to the lofts and storage rooms of major museums. An extended appendix reconsiders the value of 18th- and 19th-century Orientalist scholars and artists, whose work fell into disrepute as a result of Said's work.

In response to critics who over the years have pointed to errors of fact and detail so mountainous as to destroy his thesis, [Said] finally admitted that he had "no interest in, much less capacity for, showing what the true Orient and Islam really are".

Jeg kan så modsat henvise dig til andre kilder om Islam og situationen i de lande, som tillader den radikale version islam at sprede sine budskaber.

http://www.memritv.org/

Et parti som Dansk Folkeparti, der er et helt postmoderne fænomen, har ingen kontakt med historien eller forståelse for, hvilke faktorer, der har skabt den nuværende situation. Hvilket de heller ikke har når det kommer til Danmark selv.

Sjovt mht. historien, for nu forholder det sig jo f.eks. således, at 99% ikke kender til f.eks. Israel og Palæstina konfliktens sande ophav og delingen omkring området gennem det som var det internationale samfunds legitime beslutningstagere, så Dansk Folkeparti ser jeg i den situation, som et ganske lille problem. Det er et langt større problem, at nogle sætter sig hårdt på medie dagsordenen, at man faktisk får held med at manipulere med de historiske fakta.

... - de påstår jo f.eks., at kristendommen er forudsætningen for demokrati og andet i den dur.

Og hvem siger, at de måske ikke har ret?
Gravatar

#83 Bruce 13 år siden

It is now five years after the death of Edward Said, the man who made it cool to hate the West, and the reevaluation of his thought and work is thankfully well underway. Said forged a career out of revisiting the past, "deconstructing" what he found and writing it anew. Defending the West: A Critique of Edward Said's Orientalism by Ibn Warraq, founder of the Institute for the Secularisation of Islamic Society, reveals just how massive a fabrication Said's version of history is. The book spells out in great detail Said's deeply flawed writings and his legacy: the modern academic fetish for examining microscopically the flaws and failings (real and imagined) of the West while simultaneously portraying an ever-peaceful East perpetually victimized by the technologically superior but, of course, morally benighted West. This is the fashionable narrative in the humanities departments of virtually every college and university in America, if not in all of Western academia.

Those who perpetuate it Ibn Warraq calls "Saidists." Among them, Said has achieved cult-like status as a prophet who (in the tired cliché of the Left) "spoke truth to power." They see it as their mission to reveal cracks in the deception foisted on the world by an older generation of historians whose work attempts to disguise an aggressive, dominating West.

Intet nyt fra vestfronten. Venstrefløjen vælger altid kilder, som kan bibeholde dem i deres allerede lukkede sfære, fri for fakta.
Gravatar

#84 Michael Andersen 13 år siden

Det er svært at sige. Måske fordi jeg opfatter det som bullshit af høj klasse.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#85 Fellaheen 13 år siden

Michael Andersen (84) skrev:
Det er svært at sige. Måske fordi jeg opfatter det som bullshit af høj klasse.

Hvad præcist er det, du opfatter som bullshit? Nogle indlæg her i debatten eller generelt ting som Antlion (og andre måske) skriver og ordet "transcendens"?
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#86 Bruce 13 år siden

Personligt har jeg intet mod ordet transcendens, som er et godt beskrivende ord, så beklager, hvis jeg også har synes det var sjovt at lave lidt grin med. Jeg tror det er den pludselige 0-100 brug, lidt som da ordene dystopisk og dyster fik et boom og gik igen i en masse anmeldelser, rom-coms included ;), der reageres på. Jeg ville nok blot "lade det fare". Så længe brugen giver god mening, så brug det.
Gravatar

#87 Michael Andersen 13 år siden

Det skrev jeg lidt om længere oppe i tråden. Jeg er i øvrigt helt enig med hvad Bruce skriver i #86.
Gravatar

#88 Fellaheen 13 år siden

#85 ...Og "hvorfor"? Nogle af de dårligste kneb i en debat er, at sammenligne noget med "dårlig freudiansk analyse" (for det hader alle jo) eller spørge "hvornår mon universiteterne åbner igen?" som om vi (og universiteterne åbenbart) er med i én stor konspiration, der spiller smart med ord som "transcendens" uden at vi mener det seriøst, er oprigtige eller har ret i noget som helst. Og hvis din pointe ikke er så dum som sidstnævnte, hvad er så din tanke bag at sige, at nogen her (udover dig selv) fyrer bullshit af?
Gravatar

#89 Michael Andersen 13 år siden

Hvornår mon universiteterne åbner igen?
Gravatar

#90 Fellaheen 13 år siden

Michael Andersen (87) skrev:
Det skrev jeg lidt om længere oppe i tråden. Jeg er i øvrigt helt enig med hvad Bruce skriver i #86.

Jeg ville som sagt gerne have nogle eksempler på dårlige analyser eller dumme indlæg, hvor ordet "transcendens" bruges uberettiget i hver sætning. Det er seriøst ikke et problem jeg indtil nu er stødt ind i.

Jeg er også enig med Bruce, hvor vil du hen? Jeg står totalt inde for de måske 5-6 gange jeg har brugt ordet "transcendens" (eller en bøjning af samme!) her på Filmz. Det er et godt ord.

Skriv ny kommentar: