Med det sagt har “The Hitcher” trods alt stadig sine ganske udmærkede øjeblikke, som primært tilfalder filmens egentlige hovedperson. Sean Bean er uknækkelig og viser sig som en fremragende karakterskuespiller, filmens forholdsvist svage manuskript til trods. Han er grusomheden selv og får da også nakkehårene til at stritte, selv om filmen som helhed altså ikke formår at øve samme indflydelse. Og det er vel i og for sig præstationer som denne kombineret med de underholdende men ligegyldige actionscener, der får hele menuen til at glide ned, selv om det er en ret, der er glemt hurtigt bagefter.
#11 BN 17 år siden
Nå, men hvilken af dem kan DU så bedst lide?
#12 filmz-Aras 17 år siden
Jeg kan bedst lide den originale. Den er mere realistisk - den nye udgave havde lidt for mange "pløk-alle-ned" scener med.
Men skuespillet er godt i dem begge: både Rutger Hauer og Sean Bean gør det forrygende!
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#13 BN 17 år siden
Ok, interessant at høre. Da jeg ikke regner med at se den nye version, vil jeg gerne spørge om følgende:
2) Rejser Sean Bean sig også op igen i slutningen af filmen, efter at være blevet kørt ned af hovedpersonens bil ... for derefter at blive skudt af denne.
3) Spytter hovedpersonen også skurken i ansigtet under politiets afhøring af denne?
4) Er musikken ligeså mørk og afdæmpet som i den originale version?
5) Er der også en finger i hovedpersonens pomfritter i den nye udgave?
Det der bekræfter mine fordomme overfor nyindspilningen, er anmeldelser som denne her fra Cinemazone:
"Hvor den første The Hitcher var en mørk og sært stemningsfyldt mareridtsrejse ind i angsten for det ukendte og om destruktionen af ungdommelig livslyst, er opdateringen renset for atmosfære, tematisk tvetydighed og dybereliggende betydninger. Og hvor 1986-udgaven med sit næsten ordløse og ekstremt misantropiske udtryk skabte en vedvarende uhygge, må genindspilningen ty til pludselige, enkeltstående (men dog effektive) chokeffekter for at aktivere sit publikum i mangel på en velfungerende spændingskurve eller overordnet skrækindjagende stemning."
#14 filmz-Aras 17 år siden
Jeg vil skynde mig at påpege, at både den originale og den nye version fanger den uhyggelige stemning. Det er rigtigt, at der er flere chok-effekter i den nye, men det gør den ikke dårligere, da stemningen er den samme.
Dernæst dine spørgsmål:
1. Ja, i den nye version er det drengen der bliver revet midt over (der indgår lige lidt splat i den scene)
2. Sean Bean bliver ikke kørt ned i den nye, men skudt - hvorefter han rejser sig op og bliver skudt igen
4. Ja, musikken var ret virkningsfuld
5 og 6. Nej, dette indgår ikke i den nye version
Håber det kunne hjælpe ;-)
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#15 BN 17 år siden
tak for info. :)
Interessant at se på ligheder og forskelle.
#16 Bohemian 17 år siden
The Hitcher remake 6/10
#17 jessup 17 år siden
Rutger Hauer figuren er selvfølgelig "fantastisk" og nærmest uovervindelig, men helt hvorfor den var så uhyggelig har jeg lidt svært ved at gennemskue idag. Jeg havde ikke de store problemer med Deerhunter, Godfather, Psycho og den slags film.
#18 thomas040 17 år siden
#19 filmz-Is 17 år siden
#20 thomas040 17 år siden
meget meget bedre....
check evt. imdb