Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#181 Batsy 10 år siden

BN (178) skrev:
Jeg spejdede længe efter det trekantsdrama (som jeg havde læst om), men det kom aldrig.
Tauriel kunne godt lide Legolas og omvendt, men der var intet i filmen der så meget som antydede at de havde andet end rent venskabelige følelser for hinanden. Derimod havde Tauriel helt klart romantiske følelser for Kili og omvendt. Så man kan vist højst tale om et tokantsdrama. ;-)

Really? Synes nu at Tauriel virkede ret skuffet over når Kongen ikke ville have Legolas skulle have noget som ikke var af royalt blod og kun var en normal skovelever. Tauriel virker hvertfald også meget mere som et menneske, ihvertfald forhold til Legolas som så missionen vigtigere end dværgene. Det også skovelver som er ikke så vise og det kan jo altid lede til at højt intelligente har en depression, Einstein havde jo en så vidt jeg ved. Synes nu der var et trekants drama, måske havde Tauriel ikke føleser for Legolas som du siger. Legolas var der lidt misundelig over at hun sagde han var ret høj for en dværg og så senere hen snakkede med ham under elever festen. Det så bare hvad jeg fik ud af det, og derfor er det ifølge mig et trekantsdrama so far og så kan vi se om der sker noget yderligere i sidste part. Dog håber jeg du har mere ret,synes ikke vi behøver noget kærlighed i denne film. Synes bare det trak ned for mig her men det er også det eneste ankepunkt jeg har.

Mikkel Abel (177) skrev:
Var det ikke mellem fire? ;)

Du da også SJOV :P
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#182 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

"Nu vil jeg gøre det, du er ude af stand til: droppe den her diskussion. Så fortsat god debat med dig selv, DrDum."

Ja forandring fryder. Du plejer jo at gøre det modsatte af hvad du skriver, så det ville da være en glædelig fornyelse.

Jeg ville aldrig påstå, at su er immun overfor kritik i alle forhold. Kun i alle sammenhænge, hvor du optræder på Filmz. Jeg er overbevist om, at du udenfor Filmz er stikmodsat :-D
Doctor Last Warning
Gravatar

#183 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

BN (176) skrev:
Vi ved alle sammen

En meget alvidende udtalelse, der - igen-igen - ikke går i spænd med dit matra om, at man kun må henholde sig til det skrevne. For det første ved du intet som helst om det, for det andet ved du intet som helst om, hvad andre mener om det :-)
Doctor Last Warning
Gravatar

#184 psmadsen 10 år siden

Hold nu kæft, BN
Gravatar

#185 Fredag 10 år siden

Årets bedste film!
Gravatar

#186 Lord Beef Jerky 10 år siden

Hold nu kæft!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#187 BN 10 år siden

psmadsen (184) skrev:
Hold nu kæft, BN

Okay, det skal jeg nok.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#188 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Jeg må også sige hold kæft: Hold da helt kæft, en film!

Så fik jeg set den, og jeg må nok erkende, at jeg er med BN her.

Slap af, den var fed! Vi er helt oppe på niveau med det bedste fra Ringenes Herre, uden tvivl. Måske dén bedste? Kan slet ikke følge anmelderen her.

Særligt på ork-siden så man det det hidtil bedste, man har set fra PJ's hånds. Azog, hans søn Bolg & Co. sparkede virkelig røv. Bolg var virkelig en værdig arvtager til Azog som hovedskurk, og man savnede bestent ikke Azog trods mere den nedtonede rolle. Også Thranduil, edderkopperne og Smaug var helt i top.

Den mistede en smule momentum én gang, og det var i Søby. Og så var smedje-scenen måske lidt for overdrevet/vild, ligesom elverpigen var en smule Arven-wannabe-irriterende til tider - men det er virkelig små kritikpunkter.

Jeg er helt blæst væk. De fjollede elementer fra En Uventet Rejse var elimineret helt. Vi er på en meget stor 9:10, måske en 10 er. Jeg kan bedre med 6-skalaen her, tror jeg, og så er vi på en 6'er.

Karakterer til hele "hexagonien":

Desolation af Smaug: 6:6
Fellowship Extended: 6:6
Return Of The King Extended: Mellem 5½:6 og 6:6
The Two Towers Extended 5:6
Unexpected Journey: 4:6

Hvis ikke jeg havde set Fellowship først, så tror jeg, at jeg ville finde Desolation bedre. Man blev trods alt blæst væk, da man så Fellowship, af den blotte adaption af Tolkien-universet, noget man siden har taget for givet, forkælet som man er.

BN er stadig en stivnakke, men han har i hvert fald ret i sin karakteristik af filmen. En anden gang bøt jerg nok vente med at blande mig, til jeg har set filmen!
Doctor Last Warning
Gravatar

#189 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Denne film gør i øvrigt den påstand til skamme, at adaptionen af en 300 siders børnebog til tre film kontra 1.200 sider LOTR-voksenliteratur til 3 film må halte. Det handler jo i bund og grund mere om manus og udførelse, end det handler om forlæg.
Doctor Last Warning
Gravatar

#190 Patriarch 10 år siden

Fedt indlæg Doc. Respekt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: