Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.
Skriv ny kommentar:
#241 BN 10 år siden
Jeg må nok erkende, at jeg simpelthen ikke besidder evnen til at blive "ekstatisk" over en film, der i min bog har klare mangler og svagheder. Det er kun hvis ALLE ting i en film spiller perfekt sammen, at jeg ligefrem går begejstret ud af biografen - i modsat fald er det højst med en relativ form for tilfredshed, der kan formuleres således: "Den var da god nok, men så heller ikke mere end dét".
Måske er det fordi jeg efterhånden har 4-5 årtiers filmkiggeri bag mig, at jeg ikke længere er så nem at imponere ved et førstegang-syn. Enten går en film rent ind i mit filmhjerte og BLIVER dér; eller osse gør den ikke. Mine kriterier (eller rettere: det inde i mig der får mig til at reagere positivt eller negativt overfor det sete) er de samme både første, anden og tredje gang jeg ser en film. Så der er ikke noget der kan få mig til at reagere positivt overfor en film i biografen, hvorefter jeg så senere ved et gensyn på dvd/blu-ray pludselig reagerer negativt. Jeg ser manglerne eller svaghederne FØRSTE gang, ikke først ANDEN gang.
#242 BN 10 år siden
Se #241.
Det fænomen har jeg aldrig rigtigt forstået. Det er for mig en ubrugelig ting. Jeg mener, det er da fint nok, at der er megen begejstret snak og store forventninger forud for en film, men det eneste jeg kan bruge til noget, er altså det færdige produkt.
Nej, for det kan man ikke. Det er umuligt at STYRE sin reaktion overfor en film. Enten er magien der bare, eller osse er den ikke.
Men jeg vil dog sige, at den negative eller ihvertfald mere lunkne/forbeholdne modtagelse af Hobbitten-filmene i forhold til LOTR-filmene, har overbevist mig om, at det er vidt forskellige ting i Peter Jacksons 5-6 Tolkien-film der fænger fra den ene LOTR-fan til den anden. For når jeg ser og genkender de samme fantastiske, underholdende grundelementer og de samme kvaliteter, som gjorde LOTR til noget særligt, mens andre LOTR-fans beklager sig over både det ene og det andet, så må det være fordi de går efter noget andet end mig.
#243 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Du ville blive en god anmelder, så dygtige er alle desværre ikke :)
Personligt ændrer jeg mig løbende som menneske, hvilket ændrer min opfattelse af verden - heriblandt film.
#244 T. Nielsen 10 år siden
#245 Ispep 10 år siden
Husker da du var vild med Prometheus og kort tid efter faldt den faktisk noget i karakteren.
#246 Ispep 10 år siden
Ja da, men voldsom hype og enorme forventninger der i sidste ende skal indfries/afstemmes kan være en stor mundfuld. Ofte lader vi os rive med af nogle omstændigheder, som gør, at man indimellem bliver blændet, hypet lige rigeligt osv.
Mener du "noget andet" er urimeligt at søge efter og at du er den eneste der har gået (og fået!!) det rigtige ud af filmene?
#247 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
du må være træt! :-O
#248 BN 10 år siden
Det er jeg også. Har fået bortopereret øjenlågene, så de ikke kan falde ned længere. Og jeg går hele tiden rundt med en slange i årerne, som giver mig Red Bull intravenøst.
#249 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
#250 BN 10 år siden
Jeg forstår så meget af din replik: "Nøjagtig sådan er brain wash scenen i Clockwork Orange" (kender godt den scene)
Det følgende ved jeg ikke hvad er: "på det udvidede, japanske club press"