Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.
Skriv ny kommentar:
#41 BN 10 år siden
Jeg finder det ihvertfald yderst positivt og bemærkelsesværdigt, at så mange anmeldere giver 'Desolation' 9/10 og 5/5 (en del udenlandske medier bruger en 5-skala), samt 5/6 (Politiken). ... Altså udelukkende set i forhold til de (for mig uforståelige) forbehold, 'Unexpected Journey' blev mødt med.
Der er blot tale om, at Tolkiens univers udsat for en filmatisering ikke længere har nyhedens interesse (modsat da LOTR blev produceret). Det er jo ikke noget man kan bruge som en indikator for kvalitet. Hvis man gjorde dét, ville nogle (førstegangs-seere) få det forhåndsindtryk, at 'Fellowship' kvalitetsmæssigt lå langt under den Oscar-slugende 'Return of the King', hvilket mange nok vil være uenige i.
#42 Ispep 10 år siden
Mange og mange. Jeg vil lige vente og se, når RT gør regnskabet op og samler alle 200-300 anmeldelser. De nuværende tal er ikke just imponerende.
De dansker aviser var heller ikke prangende... modsat på LOTR trilogien.
Men nu taler jeg om den generelle opfattelse eller rettere modtagelse af LOTR kontra Hobbitten. Altså set "ude fra". Og der er et stykke vej op til LOTR.
#43 Lord Beef Jerky 10 år siden
#44 Ispep 10 år siden
Snakken går heller ikke ud på hvorvidt man er ligeglad eller ej.... vi diskuterer bare modtagelsen (selvom det er lidt for tidligt endnu). Hvad der betyder mest er ens egen opfattelse, det siger sig selv.
Er det dem der blot bekræfter din egen smag eller?
#45 BN 10 år siden
Ja, mange. Ordet "mange" har aldrig nogensinde betydet det samme som "flertallet". "Mange" betyder "mange", og "de fleste" betyder "de fleste" (som i "flertallet").
Så 79% positive anmeldelser på RT er ikke meget godt?? Ja, at henved 8 ud af 10 anmeldere indtil videre er positive, er ikke en god score? At 92% af topkritikerne foreløbigt er positive, er ikke imponerende eller flot?
Bingo!
#46 Ispep 10 år siden
Tak. Hvad skal jeg dog stille op uden dig?
Det er fint, men ikke videre fremragende (indtil videre, det kan ændre sig både op og ned). Kig på "average rating", som er mere interessant end den samlede. Og der har filmen scoret 7.2/10 og 7.1/10 hos topkritikere, hvilket er solidt.... men ikke imponerende nej. I den forbindelse har en film som Two Towers 8.5/10 ud af 235 anmeldelser. Dét er flot :D
#47 BN 10 år siden
Fortsætte med at mistolke ...
Så mange som den (modsat sin forgænger) har fået topkarakter af blandt anmelderne, så synes jeg faktisk, det er imponerende.
#48 MMB 10 år siden
#49 Ispep 10 år siden
#50 M.L.P.F. 2010 10 år siden
Ser frem til næste års tredje del af film-serien.