Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 BN 10 år siden

Ispep (40) skrev:
Og det er det ikke, hvis man kigger på oversigten over de samlede anmeldelser på de to trilogier


Jeg finder det ihvertfald yderst positivt og bemærkelsesværdigt, at så mange anmeldere giver 'Desolation' 9/10 og 5/5 (en del udenlandske medier bruger en 5-skala), samt 5/6 (Politiken). ... Altså udelukkende set i forhold til de (for mig uforståelige) forbehold, 'Unexpected Journey' blev mødt med.

Ispep (40) skrev:
Læg dertil priser og nomineringer, hvor alle tre LOTR film var nomineret (inkl.for bedste film). Det tror jeg ikke sker med Hobbitten.


Der er blot tale om, at Tolkiens univers udsat for en filmatisering ikke længere har nyhedens interesse (modsat da LOTR blev produceret). Det er jo ikke noget man kan bruge som en indikator for kvalitet. Hvis man gjorde dét, ville nogle (førstegangs-seere) få det forhåndsindtryk, at 'Fellowship' kvalitetsmæssigt lå langt under den Oscar-slugende 'Return of the King', hvilket mange nok vil være uenige i.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#42 Ispep 10 år siden

BN (41) skrev:
at så mange anmeldere giver 'Desolation' 9/10 og 5/5 (en del udenlandske medier bruger en 5-skala


Mange og mange. Jeg vil lige vente og se, når RT gør regnskabet op og samler alle 200-300 anmeldelser. De nuværende tal er ikke just imponerende.

De dansker aviser var heller ikke prangende... modsat på LOTR trilogien.



BN (41) skrev:
Det er jo ikke noget man kan bruge som en indikator for kvalitet. Hvis man gjorde dét, ville nogle (førstegangs-seere) få det forhåndsindtryk, at 'Fellowship' kvalitetsmæssigt lå langt under den Oscar-slugende 'Return of the King', hvilket mange nok vil være uenige i.


Men nu taler jeg om den generelle opfattelse eller rettere modtagelse af LOTR kontra Hobbitten. Altså set "ude fra". Og der er et stykke vej op til LOTR.
Gravatar

#43 Lord Beef Jerky 10 år siden

Jeg kigger mest på de anmeldere, jeg stoler på, og de mener at den er på niveau. Så er jeg sgu ligeglad med den generelle opfattelse.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#44 Ispep 10 år siden

#43

Snakken går heller ikke ud på hvorvidt man er ligeglad eller ej.... vi diskuterer bare modtagelsen (selvom det er lidt for tidligt endnu). Hvad der betyder mest er ens egen opfattelse, det siger sig selv.


Lord Beef Jerky (43) skrev:
Jeg kigger mest på de anmeldere, jeg stoler på


Er det dem der blot bekræfter din egen smag eller?
Gravatar

#45 BN 10 år siden

Ispep (42) skrev:
Mange og mange.


Ja, mange. Ordet "mange" har aldrig nogensinde betydet det samme som "flertallet". "Mange" betyder "mange", og "de fleste" betyder "de fleste" (som i "flertallet").

Ispep (42) skrev:
Jeg vil lige vente og se, når RT gør regnskabet op og samler alle 200-300 anmeldelser. De nuværende tal er ikke just imponerende.


Så 79% positive anmeldelser på RT er ikke meget godt?? Ja, at henved 8 ud af 10 anmeldere indtil videre er positive, er ikke en god score? At 92% af topkritikerne foreløbigt er positive, er ikke imponerende eller flot?

Lord Beef Jerky (43) skrev:
Jeg kigger mest på de anmeldere, jeg stoler på, og de mener at den er på niveau. Så er jeg sgu ligeglad med den generelle opfattelse.


Bingo!
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#46 Ispep 10 år siden

BN (45) skrev:
Ja, mange. Ordet "mange" har aldrig nogensinde betydet det samme som "flertallet". "Mange" betyder "mange", og "de fleste" betyder "de fleste" (som i "flertallet").


Tak. Hvad skal jeg dog stille op uden dig?


BN (45) skrev:
Så 79% positive anmeldelser på RT er ikke meget godt?? Ja, at henved 8 ud af 10 anmeldere indtil videre er positive, er ikke en god score? At 92% af topkritikerne foreløbigt er positive, er ikke imponerende eller flot?


Det er fint, men ikke videre fremragende (indtil videre, det kan ændre sig både op og ned). Kig på "average rating", som er mere interessant end den samlede. Og der har filmen scoret 7.2/10 og 7.1/10 hos topkritikere, hvilket er solidt.... men ikke imponerende nej. I den forbindelse har en film som Two Towers 8.5/10 ud af 235 anmeldelser. Dét er flot :D
Gravatar

#47 BN 10 år siden

Ispep (46) skrev:
Hvad skal jeg dog stille op uden dig?


Fortsætte med at mistolke ...

Ispep (46) skrev:
Og der har filmen scoret 7.2/10 og 7.1/10 hos topkritikere, hvilket er solidt.... men ikke imponerende nej.


Så mange som den (modsat sin forgænger) har fået topkarakter af blandt anmelderne, så synes jeg faktisk, det er imponerende.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#48 MMB 10 år siden

Har netop set filmen og er umiddelbart ret enig med Tarantriers ord. Når hovedpinen er forsvundet (damn you, 48 fps kombineret med 3D), skriver jeg lidt uddybende. :)
Gravatar

#49 Ispep 10 år siden

Det lyder ikke godt, Foeller?
Gravatar

#50 M.L.P.F. 2010 10 år siden

Jeg har lige set filmen og kan sige at den var fantastisk, faktisk var der mere spænding, drama og action end den første og ikke spor langtrukken. Jeg elskede hvad Ian McKellen kom med. Men jeg tror ikke at vi kun har én film tilbage. Fordi der er mere end én skurk (uden at spolere noget), som skal jo dræbes eller på en eller anden måde skal møde sit nederlag. Hvilket ville få mig til at spekulere at den tredje film vil blive delt i to, det bare ikke reporteret nogen steder, fordi det ville være en overraskelse. Fordi en ting ved vi og det er at Peter Jackson vil give os hver eneste detalje og vil ikke lade os gå glip af noget og tror heller ikke at han vil besejre skurken på mindre end én sekund, men vil give dem deres tid. Så hvis det vil blive delt i to vil ikke være en chok for mig. Noget som Peter Jackson gjorde første gang og også gjorde den her gang er at han stopper lige hvor det sjove og spænende begynder, det lidt ligesom en sæbe-opera og etteren tog det cirka en time før der var virkelig startet noget i filmen (altså deres uventet rejse), men den her starter bare midt i det sjove, hvilken var godt, men man kunne håbe at man kunne få de dér ti minutter pauser, som man også gjorde med King Kong. Også den her film er ikke så meget om Martin Freeman's "Bilbo Baggins", men mere om Rick Grimes' "Thorin". Orlando Bloom laver godt nok en godt og stor comeback i den her film efter 10 års i stilhed. Men man kunne godt tænke sig en cameo med Christopher Lee i hans rolle som den hvide troldmand, eftersom han var med i den første. Grafikken er en 10/10, folk klager over den her "HFR", hvad er det I folk hader så meget ved det? Det føles som om det sker her og nu lige i øjeblikket og ikke gennem en skærm, jeg synes det er fantastisk. Folk siger at de får hovedpine, det gør jeg ikke, jeg kan bare se noget i et stykke tid, lige efter filmen, men det er ikke hvad der sker lige efter men hvad der sker lige i øjeblikket og der må man sige at Peter Jackson's "HFR" gør et godt stykke arbejde. Filmen er faktisk ret god og overaskende bedre end originalen 10/10.
Ser frem til næste års tredje del af film-serien.
H.I.F. Brian fra Family Guy..

Skriv ny kommentar: