Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#231 B.Pedersen 10 år siden

Så blev den set, men nej hvor er den kedelig og langtrukken, lige så kedelig som den første. 1 stjerne, lyden var heller ikke noget at råbe hurra for 3 stjerner.
Gravatar

#232 BN 10 år siden

Hmm ... hvor er folk dog sommetider nogle vendekåber!

I sin anmeldelse af 'En uventet rejse' skriver Tarantrier: "En af filmens største forcer er Jacksons elegante håndtering af det store persongalleri. De 13 dværge bliver praktisk talt præsenteret én ad gangen, og de får plads til eksistere i filmen som reelle karakterer og ikke bare som ligegyldige bipersoner. De næsten 3 timer, som filmen varer, bruges altså konstruktivt på at fortælle historien, opbygge karaktererne og skildre universet."

Men i anmeldelsen af 'Dragen Smaugs ødemark' kritiserer han 'En uventet rejse' for at have "alt for mange dværge", og han tilføjer: "karakterdramaet halter fortsat gevaldigt"

Ja, "Jacksons elegante håndtering af det persongalleri" er nu blevet til "alt for mange dværge".

Før roste Tarantrier Peter Jackson for at gøre dværgene til "reelle karakterer". Nu skriver han: "de resterende dværge er fortsat totalt anonyme".

Bemærk, at karakterdramaet ifølge Tarantrier "FORTSAT" halter, og at dværgene "FORTSAT" er anonyme.

I anmeldelsen af 'En uventet rejse' var Tarantrier meget positiv overfor titelfiguren: "Bilbo er simpelthen en sjovere og mere frisk hobbit end Frodo." ... Men i anmeldelsen af 'Dragen Smaugs ødemark' er tonen anderledes negativ: "Med dem er Bilbo - der selvfølgelig skal gennemgå den store Frodo-udvikling fra tam til tapper - men taget i betragtning af, at jeg ved slutningen af filmen har fulgt ham i små seks timer, så er det begrænset, hvor interesseret jeg rent faktisk er blevet i nok en hobbit med guldring og tilhørende slæng."

Tidligere drog Tarantrier følgende konklusion angående den første film: "Hobbitten: En uventet rejse" er filmisk eskapisme, når det er allerbedst." ... Nu betegner han den første film som "tam fantasyhøjtidelighed" og "hul ramasjang på repeat".

Fra "allerbedst" til "tam" og "hul".

Hvem kan bebrejde mig for at være forbavset over en sådan kovending?
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#233 T. Nielsen 10 år siden

Ak ja BN, den pokkers demens, har det med at forsøge at ramme 'something';-)
Baby, it's cold outside
Gravatar

#234 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#232 Bare lige for fairness - vil du så ikke læse Andreas' første afsnit fra denne anmeldelse igen. Synes han ret åbent og ærligt lægger sit skifte i mening frem. Det kan man så være uenig i, men han spiller med de mest åbne kort, jeg længe har set.
Gravatar

#235 Ispep 10 år siden

Jeg tror da BN har fanget det første afsnit. Han undrer sig vel blot stadig over den kovending?
Gravatar

#236 BN 10 år siden

Morten Vejlgaard Just (234) skrev:
#232 Bare lige for fairness - vil du så ikke læse Andreas' første afsnit fra denne anmeldelse igen. Synes han ret åbent og ærligt lægger sit skifte i mening frem. Det kan man så være uenig i, men han spiller med de mest åbne kort, jeg længe har set.

Jeg siger ikke, at han ikke spiller med åbne kort. Nej, jeg siger bare - som Ispep også påpeger - at hans kovending er temmelig dramatisk og ret overraskende.

Tarantrier var oprindelig en af de meget få danske anmeldere, der gav filmen 5/6, men det har han altså selv retrospektivt lavet om på..
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#237 Mikkel Abel 10 år siden

Det er vel ganske normalt, at komme ud fra biografen og være ekstatisk over en film, men næste gang på hjemmefronten holder den altså bare ikke så godt som man huskede. Og selvfølgelig også uden for biografens rammer kan dette ske. Præcis som Tarantrier giver udtryk for.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#238 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#236 Fair nok. Ja, altså går ud fra, at han står ved sin oplevelse dengang, men at gensynet var en anden oplevelse, som så er den seneste oplevelse af filmen.

Husker selv, jeg var ret vild med Benjamin Button første gang jeg så den - ja, jeg står ved det - og i dag, må jeg nok tilstå, at Forrest Gump-kopien ikke gør det så godt igen.

Så er der vel også bare de film, der enten bare gør sig meget godt første gang eller også dem, hvor man forelsker sig i hypen.

Personligt ville jeg enormt godt kunne lide Hob 1, jeg tvang mig selv til at forsøge at elske den igennem den første time, men det gik bare ikke.

Men bliver spændende, når han anmelder Hob 3 - måske er Hob 2 steget i værdi :)
Gravatar

#239 Driver 10 år siden

Etteren husker jeg som værende lidt kedelig, men den her, var genial. Det var Ringenes Herre om igen og jeg åd det hele råt. Den var blændende flot, dramatisk og hæsblæsende, og alene Smaug var så overvældende, at han ville være det hele værd. Jeg har allerede lyst til at se den igen. Jeg tror ikke, jeg har noget at indvende overfor Hobitten 2, der virkelig bare var en sand fornøjelse, der led mine tanker tilbage til Jacksons mesterlige Ringenes Herre film. Jo, eneste minus, skulle da lige være, at Gollum ikke var med, men så havde vi jo Smaug i stedet. Glæder mig meget til 3'eren, men bestemt ikke til, at det er slut med Tolkiens fantastiske univers på det store lærred.

Jeg forstår i øvrigt ikke kritikken af karakterudviklingen, og da slet ikke kritikken af Thorin, men det lader det til, at der er flere, der heller ikke gør. Så lad os lade den ligge.

8-9/10
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#240 Ispep 10 år siden

Tror nu også det er meget normalt så længe man blot er ærlig omkring det og ikke blot følger med strømmen. Hob 2 steg faktisk en enkelt karakter i værdi hos mig ved gensyn, mens etteren stadig er på den samme karakter.

Skriv ny kommentar: