Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.
Skriv ny kommentar:
#231 B.Pedersen 10 år siden
#232 BN 10 år siden
I sin anmeldelse af 'En uventet rejse' skriver Tarantrier: "En af filmens største forcer er Jacksons elegante håndtering af det store persongalleri. De 13 dværge bliver praktisk talt præsenteret én ad gangen, og de får plads til eksistere i filmen som reelle karakterer og ikke bare som ligegyldige bipersoner. De næsten 3 timer, som filmen varer, bruges altså konstruktivt på at fortælle historien, opbygge karaktererne og skildre universet."
Men i anmeldelsen af 'Dragen Smaugs ødemark' kritiserer han 'En uventet rejse' for at have "alt for mange dværge", og han tilføjer: "karakterdramaet halter fortsat gevaldigt"
Ja, "Jacksons elegante håndtering af det persongalleri" er nu blevet til "alt for mange dværge".
Før roste Tarantrier Peter Jackson for at gøre dværgene til "reelle karakterer". Nu skriver han: "de resterende dværge er fortsat totalt anonyme".
Bemærk, at karakterdramaet ifølge Tarantrier "FORTSAT" halter, og at dværgene "FORTSAT" er anonyme.
I anmeldelsen af 'En uventet rejse' var Tarantrier meget positiv overfor titelfiguren: "Bilbo er simpelthen en sjovere og mere frisk hobbit end Frodo." ... Men i anmeldelsen af 'Dragen Smaugs ødemark' er tonen anderledes negativ: "Med dem er Bilbo - der selvfølgelig skal gennemgå den store Frodo-udvikling fra tam til tapper - men taget i betragtning af, at jeg ved slutningen af filmen har fulgt ham i små seks timer, så er det begrænset, hvor interesseret jeg rent faktisk er blevet i nok en hobbit med guldring og tilhørende slæng."
Tidligere drog Tarantrier følgende konklusion angående den første film: "Hobbitten: En uventet rejse" er filmisk eskapisme, når det er allerbedst." ... Nu betegner han den første film som "tam fantasyhøjtidelighed" og "hul ramasjang på repeat".
Fra "allerbedst" til "tam" og "hul".
Hvem kan bebrejde mig for at være forbavset over en sådan kovending?
#233 T. Nielsen 10 år siden
#234 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
#235 Ispep 10 år siden
Jeg tror da BN har fanget det første afsnit. Han undrer sig vel blot stadig over den kovending?
#236 BN 10 år siden
Jeg siger ikke, at han ikke spiller med åbne kort. Nej, jeg siger bare - som Ispep også påpeger - at hans kovending er temmelig dramatisk og ret overraskende.
Tarantrier var oprindelig en af de meget få danske anmeldere, der gav filmen 5/6, men det har han altså selv retrospektivt lavet om på..
#237 Mikkel Abel 10 år siden
#238 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Husker selv, jeg var ret vild med Benjamin Button første gang jeg så den - ja, jeg står ved det - og i dag, må jeg nok tilstå, at Forrest Gump-kopien ikke gør det så godt igen.
Så er der vel også bare de film, der enten bare gør sig meget godt første gang eller også dem, hvor man forelsker sig i hypen.
Personligt ville jeg enormt godt kunne lide Hob 1, jeg tvang mig selv til at forsøge at elske den igennem den første time, men det gik bare ikke.
Men bliver spændende, når han anmelder Hob 3 - måske er Hob 2 steget i værdi :)
#239 Driver 10 år siden
Jeg forstår i øvrigt ikke kritikken af karakterudviklingen, og da slet ikke kritikken af Thorin, men det lader det til, at der er flere, der heller ikke gør. Så lad os lade den ligge.
8-9/10
#240 Ispep 10 år siden