Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#261 Ispep 10 år siden

BN (259) skrev:
Jeg forstår stadig ikke, at nogen har så nemt ved at lade sig rive med en stemning eller af hype.

Der kan være flere faktorer der spiller ind. En god instruktør, meget god omtale, ens egne (høje!) forventninger, en persons forkærlighed for en bestemt genre osv. Alt sammen kan være med til at piske en stemning op, som jeg tror de fleste fans kan genkende. Der er ingen der kan være upåvirket. Det er der såmænd intet naivt over men meget normalt vil jeg påstå.

BN (259) skrev:
så det næsten føles som det første besøg i universet, ja, så ved jeg virkelig ikke, hvad mere jeg skulle forlange

Ét er tilbagevenden til universet og noget andet er at nå de samme kvalitetshøjder. Ridley Scott forsøgte også at genskabe magien fra Alien med Prometheus og tilføje vis friskhed. Det lykkedes bare ikke at levere samme kvalitet (ikke forstået som samme film, men KVALITET!!).

BN (259) skrev:
Alle mulige steder - bl.a. på imdb.com og theonering.com - findes der massevis af folk der har samme syn på tingene.

Vil du sige noget bestemt med det her? Jeg er også ret sikker på at der findes mange der elsker Transformers (ikke for at sammenligne de to film, men blot for at pointere noget!) og er også sikker på mage elsker (inkl. dig) de nye SW-film. Jeg er dog også ret sikker på at den gamle trilogi er elsket og værdsat af endnu flere ;)
Gravatar

#262 Kyllingebenet 10 år siden

BN (259) skrev:
Og nej, jeg er langt fra den eneste, der finder Hobbit-filmene fantastiske og kvalitetsmæssigt på højde med LOTR. Alle mulige steder - bl.a. på imdb.com og theonering.com - findes der massevis af folk der har samme syn på tingene.

De findes skam også herinde, for jeg er en af dem. Og jeg kan samtidig fortælle dig, at begge mine forældre er stor fan af dem - det er blevet en familietradition for os, at tage ind og se LOTR/Hobbitten-film sammen, og vi glæder os bestemt til at se det næste kapitel!
Mental striptease..
Gravatar

#263 T. Nielsen 10 år siden

Ispep skrev:
Der kan være flere faktorer der spiller ind. En god instruktør, meget god omtale, ens egne (høje!) forventninger, en persons forkærlighed for en bestemt genre osv. Alt sammen kan være med til at piske en stemning op, som jeg tror de fleste fans kan genkende. Der er ingen der kan være upåvirket. Det er der såmænd intet naivt over men meget normalt vil jeg påstå.
Alt det kan jo ligeså vel være med til at man skuffes som vurderer filmen for højt (hvad der egentlig er noget pjat at snakke om, da man vel vurderer ud fra ens oplevelse. Jeg er dog enig med dig i, at man kan lade sig forblinde måske. Men så er oplevelsen jo stadig ja oplevelsen, indtil senere. Jeg tror mere man kan 'lyve' lidt for sig selv, fordi man virkelig gerne vil elske noget, som man måske inderst inde godt ved ikke er så godt igen. Sådan havde jeg det med den nye SW trilogi, indtil jeg erkendte, at de ikke nåede de gamle og jeg ville aldrig komme til at elske dem så højt og nyde at gense dem så mange gange som håbet på. Jeg finder dem dog stadig gode, selv om det også lidt er på trods måske.

Det bringer mig til din påstand om at man måske vurderer en film 'højere' fordi man elsker genren. Jamen den grund er da fuldt ud lige så gyldig vil jeg mene, som alle andre grunde. Når jeg vurderer Hobitten 1 til 9/10 og toeren til 10/10, så er det jo min oplevelse af disse film. Det er altså ikke en fejlvurdering:-) Det er MIN vurdering! Kunne den ændre sig med tiden.....Jo muligvis, men ikke nødvendigvis. Kunne jeg 'lyve' for mig selv som med SW? Selvfølgelig! Det ved jeg dog selv jeg ikke gør og min rating er min rating. Så kan alle andre have en holdning til min rating som værende for høj, men det er kun for dem selv!
Baby, it's cold outside
Gravatar

#264 Ispep 10 år siden

T. Nielsen (263) skrev:
Det bringer mig til din påstand om at man måske vurderer en film 'højere' fordi man elsker genren

Man kan godt komme til at vurdere en film højere fordi man inderst inde måske ikke ser skuffelsen i øjnene - særligt ved første syn. Jeg husker selv tydeligt, at jeg elskede Matrix Reloaded i sin tid og inden den overhovedet blev set. Der var blevet pisket en voldsom stemning op og den kunne kun blive "the shit" og nu er den vist bare shit ;) Det er samtidig også muligt, at min oplevelse var oprigtig og fantastisk dengang, men det var også nemt nok at lade sig rive med og ikke tænke alt for meget over det sete, men senere gensyn gav en anden oplevelse og i dag anser jeg den som værende middelmådig.

T. Nielsen (263) skrev:
Det ved jeg dog selv jeg ikke gør og min rating er min rating. Så kan alle andre have en holdning til min rating som værende for høj

Så længe man selv kan stå inde for det, så er alt andet uvigtigt, selvom det kan være sjovt at debattere ;)
Gravatar

#265 T. Nielsen 10 år siden

Det er også fint, men så kan man jo lige så vel risikere at blive skuffet, fordi man på forhånd er hoppet på hypen. Og netop Don oplevelse var jo rigtig dengang. At du så har skiftet mening er der da intet i der gør det første forkert (du gik da heller ikke fra fantastisk til middelmådig et halvt år efter ved jeg;)

I øvrigt har det du skriver da ikke meget med min kommentar om genren at gøre? Hvis jeg rater fantasy lidt højere end gennemsnittet, fordi jeg elsker genren, er det altså ikke en fejlvurdering Adis:-)
Baby, it's cold outside
Gravatar

#266 Ispep 10 år siden

Siger heller ikke det ER en fejlvurdering. Men man kan være blændet (kærlighed gør blind indimellem ved vi jo) og ikke se/vil se/erkende evt. fejl og mangler. Det opdagede du jo med de nye SW. At du rater genren højere end gennemsnittet må du jo om og det har ingen problemer med tror jeg ikke, det er vel kun et problem, når (eller hvis) man "lyver" for sig selv.
Gravatar

#267 Space Monster 10 år siden

Doom 2: Hell on Earth (260) skrev:
Jeg kan meget varmt anbefale:

http://dgfn.dk/2013/06/41-star-wars-episode-1-the-...

http://dgfn.dk/2014/04/59-star-wars-episode-ii-att...

Det første er episk. I det andet bliver der talt om, at Lucas formår at voldtage en ved at pakke det hele ind i en eller anden form for hysteri, der lægger en tåge hen over, at det er noget lort. Det er ret godt formuleret.

Haha, det er godt!

Især delene hvor "George Lucas er en Trickster"... Også kommentaren med at første film kunne være indspillet med sokkedukker!

Det må jeg høre noget mere af!
“There are no heroes... In life, the monsters win.”
― George R.R. Martin
Gravatar

#268 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Space Monster (267) skrev:
Haha, det er godt!

Især delene hvor "George Lucas er en Trickster"... Også kommentaren med at første film kunne være indspillet med sokkedukker!

Det må jeg høre noget mere af!

Det er pissesjovt. Men Episode 1 podcastet er det sjoveste af dem alle. Der er dog mange af de andre, der er mere seriøse og indeholder en masse fed trivia. Det er klart værd at høre - og de tager sig god tid.
Doctor Last Warning
Gravatar

#269 T. Nielsen 10 år siden

# 266 Halvt om halvt tror jeg, hvis jeg forstår dig ret, at du gentager det jeg har sagt og at vi er enige om det du skriver her. Det med at erkende fejl, er dog tricky, for hvilken fejl? Dem man kan erkende er jo kun dem man selv ser? Hvis du mener generelt, er jeg uenig der:-) Men så er vores snak her vist også ved vejs ende, er den ikke?
Baby, it's cold outside
Gravatar

#270 BN 10 år siden

Ispep (261) skrev:
Alt sammen kan være med til at piske en stemning op, som jeg tror de fleste fans kan genkende. Der er ingen der kan være upåvirket.

Jeg siger ikke, at jeg er "upåvirket" i tiden op til premieren. Nej, her kan jeg være både spændt og begejstret og i MEGET positiv forventning.

Men begejstringen lægger sig da med det samme, hvis filmen ikke er det, jeg havde håbet på. Jeg kan ikke ignorere irritationsmomenter og svagheder ved en film, bare fordi jeg på forhånd håbede på en stor oplevelse.

Ispep (261) skrev:
Ét er tilbagevenden til universet og noget andet er at nå de samme kvalitetshøjder.

... hvilket PJ & Co. gjorde med 'En Uventet Rejse', stik imod min skepsis, som var opstået som følge kritiske anmeldelser, der praktisk talt indeholdt de samme kritikpunkter, som flere af jer har fremført.

Som jeg skrev:

BN (259) skrev:
jeg er langt fra den eneste, der finder Hobbit-filmene fantastiske og kvalitetsmæssigt på højde med LOTR.

Så jeg oplevede heller ikke på dette punkt nogen forskel. Jeg var på forhånd helt med på, at 'Hobbitten' skulle være en lysere fortælling end 'Ringenes Herre', og at den ro og det magelige tempo der er i bogen også skulle afspejles i større eller mindre grad i filmatiseringen.

Ispep (261) skrev:
Vil du sige noget bestemt med det her?

Hahahaha! Du er simpelthen verdensmester i at glemme, hvad du selv har skrevet!

Men okay, her er hvad DU sagde, og hvad JEG derefter svarede:

Ispep:

Ispep (246) skrev:
Mener du ..... at du er den eneste der har gået (og fået!!) det rigtige ud af filmene?

BN:

BN (259) skrev:
Og nej, jeg er langt fra den eneste, der finder Hobbit-filmene fantastiske og kvalitetsmæssigt på højde med LOTR. Alle mulige steder - bl.a. på imdb.com og theonering.com - findes der massevis af folk der har samme syn på tingene.

Og for lige at uddybe: Peter Jackson HAVDE meldt ud, at han ville lave 'Hobbitten' i LOTR-style, og og det er netop hvad vi har fået ud af filmene. Og jo, det er jo nok "det rigtige" vi således har fået ud af filmene, eftersom det var hvad Peter Jackson stilede efter.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)

Skriv ny kommentar: