Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Lord Beef Jerky 10 år siden

...og nu fik jeg pludselig lyst til at hade den på forhånd.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#52 David Munch 10 år siden

M.L.P.F. 2010 (50) skrev:
*Snip*

LINIESKIFT TAK!
Gravatar

#53 MMB 10 år siden

Ispep (49) skrev:
Det lyder ikke godt, Foeller?


Nej, jeg var ikke synderligt begejstret, og jeg har det i det hele taget ret ambivalent med filmen. Det allerstørste problem er dens pacing. Hvor Ringenes Herre-filmene brillerede med den helt perfekte kombination af action og karakteruddybning, så er der i Hobbitten 2 for meget action, og ikke nok med det, så er det den samme type actionscener, som går igen. Enten flygter vores hovedpersoner fra [indsæt selv det væsen, de støder ind i], eller også er det hack and slash elver-style. Det er lidt ligesom at være i Tivoli med sin 13-årige fætter, der kun vil prøve Dæmonen. Bevares, den er sjov, men efter man har prøvet den de første tre gange, så har man fået nok. Det skal dog nævnes, at Smaug-scenen har lidt mere pondus.

I forbindelse med den første Hobbit-film roste jeg Martin Freemans portrættering af Bilbo, og det er da ikke, fordi han spiller dårligt her. Problemet er bare, at Bilbo ikke er kompleks nok til at bære en trilogi. Han mangler i høj grad modspil, og det bliver ekstra problematisk, fordi Gandalf ikke får alt for meget spilletid. Modspillet får han i hvert fald ikke fra den store, kedelige grød af dværge, som stadig er hamrende uinteressant. Jeg blev godt nok klogere på en enkelt eller to af dem, men noget tæt forhold til dem fik jeg aldrig. Thorin lærer man dog at kende, men som Tarantrier også nævner i sin anmeldelse, så virker han ofte alt for selvhøjtidelig.

Filmen er også fyldt med mange små irritationsmomenter. Her tænker jeg især på manglende logik i Bilbos brug af ringen. Der er intet, som tyder på, at han har moralske skrupler ved at bruge ringen, og jeg tog mig derfor flere gange til hovedet, da han på de mest oplagte tidspunkter ikke så meget som skænker ringen en tanke. 3D-effekten føltes også unødvendig og gav ofte en følelse af to flade lag i forlængelse af hinanden i stedet for reel dybde. Heldigvis bliver filmen gradvist bedre og bedre, og fra scenen, hvor vi introduceres til Bard (Luke Evans) bliver det decideret godt. Her er der noget, som minder om den magiske Ringenes Herre-stemning.

Det var lige et par hurtige tanker. Jeg ligger nok på ca. 5/10.
Gravatar

#54 Ispep 10 år siden

#53

Din gennemgang skræmmer mig lidt. Skal se filmen imorgen. Jeg har generelt bange anelser om denne trilogi blot ikke rummer spændende karakterer eller de ikke er blevet skrevet spændende. Bilbo fandt jeg ikke var spændende nok til at bygge tre film over, men han var da trods alt den bedste karakter i etteren. Håber jeg bliver overrasket.
Gravatar

#55 MMB 10 år siden

Ispep (54) skrev:
#53

Din gennemgang skræmmer mig lidt. Skal se filmen imorgen. Jeg har generelt bange anelser om denne trilogi blot ikke rummer spændende karakterer eller de ikke er blevet skrevet spændende. Bilbo fandt jeg ikke var spændende nok til at bygge tre film over, men han var da trods alt den bedste karakter i etteren. Håber jeg bliver overrasket.


Jeg vil blive overrasket, hvis du ikke ligger på 3-4 af stjerner, men lad os se. :)
Gravatar

#56 GustavE 10 år siden

M. L. P. F 2010 #50 skrev:
Hvilket ville få mig til at spekulere at den tredje film vil blive delt i to


Det håber jeg så sandelig ikke!


Jeg er lige kommer hjem fra biffen. Jeg syntes at den fortjener 5/6 stjerner, da den var meget bedre og langt mørkere og mindre plat end den lidt skuffende etter. Der er færre åndssvage og overflødige actionscener, og tilføjelserne i forhold til bogen, er i denne omgang acceptable. Undtagen lige Legolas. At han skal være med, syntes jeg er en enormt dårlig ide. Jeg mest af alt bare at han virker gammel, træt og sur.
Men ellers en super god film, som jeg syntes skal opleves i HFR 3D. Jeg får godt nok ikke hovedpine af det, og det giver enormt lækkert og flydende billede. Og Smaug... WOW! Smaug er godt et af de mest imponerende animerede væsner jeg nogensinde har set, hvis ikke det mest imponerende!

Så en rigtig god film, en meget varm anbefaling herfra. Uhh, jeg ville ønske at der var en uge, ikke et år, til 3'eren kom!!!
Gravatar

#57 Collateral 10 år siden

Nu kunne jeg godt lide den første film. Jeg synes det var en charmerende film der fuldt og helt levede op til sit forlægs indledningsvist lidt naive og hyggelige fortællestil. Det var et eventyr, med lidt hjertevarme her og der, samt nogle fine hints til den mørkere fremtid. Disse hints springer ud i fuldt flor i efterfølgeren. Tonen er overordnet mere mørkt, tempoet er højere, men ikke mere end at der fortsat bliver tid til at nyde universet, karaktererne og historien. Jeg havde fantastisk megen fornøjelse ud af denne film i biffen, i første omgang i 2D. Og glæder mig allerede til den udvidede udgave og selvfølgelig ikke mindst det afsluttende kapitel af hvad der ser ud til at blive en rigtig fornuftig trilogi.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#58 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

#50 du må gerne plukke svampe men lad de røde og grønne stå
Doctor Last Warning
Gravatar

#59 M.L.P.F. 2010 10 år siden

GustavE (56) skrev:
Det håber jeg så sandelig ikke!
Heller ikke jeg, men nu har vi Hunger Games som kommer til at blive delt i to og vi havde jo Harry Potter og Twilight-serierne. Så det er vist en stor chance at den tredje bliver delt op i to og som sagt så er der for mange skurke til at blive dræbt eller besejret på knapt 3 timer.
H.I.F. Brian fra Family Guy..
Gravatar

#60 Mikkel Abel 10 år siden

Selvfølgelig bliver sidste film ikke delt op i to. Originalt var planen jo at der kun skulle komme to film, som så i stedet for blev til tre. Treeren er allerede sat til dato og med titel, så skulle den deles op er jeg ret sikker på, at det ville være annonceret nu.
I saved Latin. What did you ever do?

Skriv ny kommentar: