Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#271 BN 10 år siden

Doom 2: Hell on Earth (260) skrev:
Det var filmen, der ikke måtte fejle.

Jeg er helt med på, hvordan DU havde det dengang. JEG for min del var ret ligeglad, om Ep. 1 var god eller dårlig, for jeg havde ikke fulgt med i noget af foromtalen dengang og ventede med at se filmen til den kom på DVD. Star Wars var på det tidspunkt ikke noget særligt i mine øjne.

Efter at have set Ep. 1, tænkte jeg "Den var da meget god." Men jeg syntes ikke, at den var fantastisk eller noget i den retning. Derimod faldt jeg pladask for Ep. 2, dog ikke som følge af nogen hype eller oppisket stemning (hvis en sådan overhovedet forelå dengang i 2002), men simpelthen på grund af fortællingens styrke og som følge af for første gang nogensinde at se et rigtigt, nuanceret eller fejlbarligt menneske i Star Wars-sammenhæng, nemlig Anakin Skywalker.

Havde filmen ikke fungeret eller revet mig med og karaktererne ikke interesseret mig, ville nok så megen forudgående hype heller ikke have kunnet dække over det, endsige fået mig til at tøve med at udråbe filmen til at være mislykket eller dårlig.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#272 BN 10 år siden

Kyllingebenet (262) skrev:
De findes skam også herinde, for jeg er en af dem. Og jeg kan samtidig fortælle dig, at begge mine forældre er stor fan af dem - det er blevet en familietradition for os, at tage ind og se LOTR/Hobbitten-film sammen, og vi glæder os bestemt til at se det næste kapitel!

Herligt! ... Joh, men jeg ved godt, I findes. ;-)
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#273 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

BN du bliver simpelthen nødt til at høre De Gnavne Filmnørders podcasts om episode 1 og 2, hvor de piller dem fra hinanden og viser, hvor virkeligt ringe de i grunden er skrevet. Det er både sandt, sørgeligt og morsomt.
Doctor Last Warning
Gravatar

#274 BN 10 år siden

Doom 2: Hell on Earth (273) skrev:
BN du bliver simpelthen nødt til at høre De Gnavne Filmnørders podcasts om episode 1 og 2, hvor de piller dem fra hinanden og viser, hvor virkeligt ringe de i grunden er skrevet. Det er både sandt, sørgeligt og morsomt.

Jeg HAR allerede hørt det meste af deres podcast til episode 2. Og når jeg siger det meste, er det fordi deres timer lange udsendelser ikke er særlig strukturerede, men ret planløse og improviserede, hvilket på den ene side har den fordel at der er god plads til kommentarer fra alle deltagere, men på den anden side også har den ulempe, at snakken sommetider kører lovligt meget i ring og er fyldt med gentagelser. Så jeg hoppede altså frem adskillige gange, hvor jeg syntes, de var gået i stå.

Alt i alt var det en alt for repetitiv, langsommelig og omstændelig omgang til, at jeg gider høre endnu et Star Wars-podcast fra dem om nogle film, som jeg forlængst har fået et afklaret forhold til. Nej, så vil jeg hellere høre nogle af deres andre udsendelser, hvor de gennemgår andre film.

Udover at være dybt uenig med De Gnavne Filmnørder, savner jeg nu også lidt svar på følgende spørgsmål fra DIG, Doom:

Hvorfor skulle det være nødvendigt at høre et langt podcast for at kunne danne sig en mening om en film? Så er det da bedre - ja, faktisk langt mere relevant - at se selve filmen og danne sig sin egen mening.

Og hvor stor sandsynlighed mener du, der er for, at ORD alene kan forringe en filmnørds oplevelse af en film, der befinder sig på hans top 20? ... Mon ikke negativiteten ville have indfundet for mange år siden under et af de mange gensyn med SELVE FILMENE, i stedet for 14-15 år senere som følge af nogle, der - forstå det hvem der kan - orker at snakke i timevis om film, de ikke kan lide?
Gravatar

#275 Space Monster 10 år siden

Doom 2: Hell on Earth (268) skrev:
Space Monster (267) skrev:
Haha, det er godt!

Især delene hvor "George Lucas er en Trickster"... Også kommentaren med at første film kunne være indspillet med sokkedukker!

Det må jeg høre noget mere af!

Det er pissesjovt. Men Episode 1 podcastet er det sjoveste af dem alle. Der er dog mange af de andre, der er mere seriøse og indeholder en masse fed trivia. Det er klart værd at høre - og de tager sig god tid.

"Battlefield Earth"-podcasten er saftsparkeme også go'!
“There are no heroes... In life, the monsters win.”
― George R.R. Martin
Gravatar

#276 Ispep 10 år siden

T. Nielsen (269) skrev:
Det med at erkende fejl, er dog tricky, for hvilken fejl? Dem man kan erkende er jo kun dem man selv ser?

Det er også sandt. Jeg kan indimellem godt se en films fejl og svagheder, selvom de ikke nødvendigvis trækker ned hos mig, som hos andre. Jeg har dog også erfaret og oplevet, at jeg ikke ville se en films fejl. F.eks. visse elementer i en film som Inception.

BN (270) skrev:
eg kan ikke ignorere irritationsmomenter og svagheder ved en film, bare fordi jeg på forhånd håbede på en stor oplevelse.

Det bilder du dig sikkert ind og tror på, men sådan tror jeg ikke vi mennesker er indrettet. Jeg tager muligvis fejl, men jeg køber det ikke.

BN (270) skrev:
Du er simpelthen verdensmester i at glemme, hvad du selv har skrevet!

Jeg har ikke glemt. Du har bare misforstået hvad jeg mente. Jeg forsøger at skære ud i pap; du får det bare ofte til at lyde som, at alle skeptikere (vedr. Hob-film) havde forkerte og urimelige forventninger til disse film, hvilket jeg mener er noget sludder. Filmene er til diskussion, de er kritisable, som det meste her i verden.

BN (270) skrev:
g jo, det er jo nok "det rigtige" vi således har fået ud af filmene, eftersom det var hvad Peter Jackson stilede efter.

Skeptikere har vel også fået det rigtige ud af filmene, de har vel blot ikke været ovenud tilfredse med kvaliteten vil jeg påstå. Noget andet er; hvad PJ stilede efter er én ting. Det behøver ikke være vellykket af den grund, uanset hvor meget han "stilede" efter en bestemt ting.
Gravatar

#277 BN 10 år siden

Doom 2: Hell on Earth (257) skrev:
Ved et gensyn forstår jeg simpelthen ikke, hvorfor jeg var blæst så meget bagover første gang.

Jeg ved det ikke. Jeg ved kun, at vægelsindetheden er udbredt her på Filmz.dk.

I løbet af min egen barndom og ungdom skiftede jeg også musik- og filmsmag en del gang, samt ændrede mit syn på specifikke film. Her tæt på vippen til de 50 år er det kun yderst sjældent jeg går fra begejstring til lunkenhed eller fra negativitet til begejstring. Jeg plejer at sige, at jeg har lært mig selv at kende og hviler mere i mig selv end da jeg var ung, og det er nok også sandheden om den ting.
Gravatar

#278 BN 10 år siden

Ispep (276) skrev:
Det bileder du dig sikkert ind og tror på, men sådan tror jeg ikke vi mennesker er indrettet. Jeg tager muligvis fejl, men jeg køber det ikke.

Ikke desto mindre er det en kendsgerning, at mange mennesker ikke lader sig rive med af massestemninger, hype og den slags, men tager det mere med ro, idet de siger til sig selv og andre: 'Nah, lad os nu se.' ... Jeg tror ikke på, at nogen her på Filmz.dk vil benægte, at det er sådan mange er indstillet i forhold til hypen omkring en given film.

Gravatar

#279 Ispep 10 år siden

BN (271) skrev:
nuanceret eller fejlbarligt menneske i Star Wars-sammenhæng, nemlig Anakin Skywalker.

Han var ligeså fejlbarlig som Britney Spears, der klippede sig skaldet og slog ud efter fotografen, men i virkeligheden var det et råb om hjælp ;) Jeg vil helst være fri for den slags "nuancer" i SW-sammenhæng der fjernede alt liv, mystik og sjæl fra originalerne og tilføjede pladderromantik. Forhistorier/prequels er ganske enkelt sjældent vellykkede. De giver ofte en fornemmelse af kunstig "dybde" og en masse tilsætningsstoffer, der blot giver oppustet mave.
Gravatar

#280 Ispep 10 år siden

Muligt! Nogen har også en mere afslappet forhold til film end andre. Men jeg tror følelserne kan være svære at kontrollere og selvom nogen siger "nah, lad os nu se" så kan du ikke være sikker på, hvad de i virkeligheden rent faktisk føler - det ved de jo kun selv inderst inde. Nåh, men nok om dét :)

Skriv ny kommentar: