Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#421 BN 14 år siden

chronaden (415) skrev:
En 11 årigs anmeldese...:
http://entertainment.todaysbigthing.com/2010/08/12

Fuck man får lyst til at punche den lille satan bare af at høre på ham!


Sådan en lille, gammelklog møgunge! ... Hvor jeg dog hader børn, der forsøger at være små voksne. Desværre er der noget typisk amerikansk over det, hvad angår tv- og underholdningsbranchen.

Det kan kun blive til et 16 tons vægtlod smidt fra 10 etage.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#422 filmz-ab 14 år siden

What we've got here is a failure to communicate.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#423 elwood 14 år siden

Haha det jo en hybrid af Gillbert Gottfried, når han er irreterne (han kan faktisk være sjov) og Niels Friid... jebus.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#424 Notional 14 år siden

Jeg synes der rammes godt i #385; men jeg vil lige tilføje:

Husk på at virksomheden, der skal rives fra hinanden er ved at få supermagtstatus. Vi snakker altså om en virksomhed, der har ligeså meget magt som USA eller Kina idag. Saito's virksomhed er den største konkurrent og må derfor også siges at have en magt af dimentioner (han køber et helt luftfartselskab med tilhørende jumbojets kun for at udføre missionen). Det er næppe urealistisk at tro at manden kan ringe til præsidenten i USA og sige "hey spasser, fjern lige alle problemer for ham her".
Problemet med socialisme er, at før eller siden løber man tør for andre menneskers penge - Simon Emil Ammitzbøll
Gravatar

#425 BN 14 år siden

#424 - Notional:

God pointe. Det havde jeg da fuldstændig glemt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#426 Highland Park 14 år siden

RasmusFL (341) skrev:
Væsentlige punkter, der får mig til at tvivle på filmens mysterier:

Hvorfor minder flugtscenen efter besøget hos Eames så meget om en drøm? Kameraet viser på et tidspunk Cobbs flugtrute, der ligner næsten ligner en labyrint. Har det nogen betydning?

Jeg går ud fra, at du tænker på dette billede:
http://www.davidbordwell.net/blog/wp-content/uploa...
Det er også påfaldende, at Saito samler Cobb op i selv samme øjeblik, han er sluppet ud af "labyrinten". Hvordan vidste han, hvor Cobb befandt sig? Og hvordan kunne Cobb være så sikker på, at han atter kunne mødes med Eames på samme sted uden risiko for, at hans forfølgere overvågede stedet?


Jeg havde samme oplevelse, for
hvordan kan det være, at en så erfaren og dygtig tyv som Cobb bliver skygget uden hans vidende? Han burde vel uden problemer kunne bevæge sig upåagtet på så fremmed en lokation som Mombasa. Det får mig til at tænke på overraskelsesangrebet i den første drøm på inception-missionen. Desuden ser vi aldrig Cobb rejse til Mombasa. I det hele taget bliver skildringen af transport (selv blot antydningen deraf) mellem lokationer holdt på et minimum hele filmen igennem (grundet metanarrativet og de fortælletekniske greb fandt jeg det meget påfaldende)), hvilket får mig til at tænke på følgende citat:
... you never really remember the beginning of a dream do you? You always wind up right in the middle of what's going on.

Jeg undrede mig i øvrigt også meget over, at Mal tilsyneladende befinder sig på en afsats overfor vinduet til deres hotelværelse, hvorfra Cobb forsøger at tale hende fra at springe. Ser man nogensinde et totalbillede, der tydeliggør placeringen af vinduerne samt hotellets eksteriør, så vi får at vide, hvordan det kan være, at hun befinder sig der? Jeg mindes ikke at have set et.

Hvad slutningen angår, så har jeg indtryk af, at Cobb muligvis selv (i lighed med en stor del af filmens publikum) er blevet offer for den idé, han plantede i sin hustrus sind (hvad enten han på daværende tidspunkt befinder sig i en drøm eller ej). Hans mistroiske blik signalerer i den grad utryghed ved situationen (som om han ikke ved, hvordan han atter havnede ombord på flyet). Angående snurretoppen i slutscenen så kerer Cobb sig tilsyneladende ikke om udfaldet (hvad enten det skyldes, at han vælger at acceptere den verden som sin virkelighed, eller at han kender resultatet på forhånd (hvilket jeg dog ikke tror på grundet førnævnte mistro)). Hvorvidt den ophører med eller vedbliver at snurre er uden betydning, da dens funktion og brug med rette kan betvivles. Jeg betragter det mest af alt som lidt godmodigt drilleri fra Nolans side.

Jeg vil endda gå så langt som til at foreslå, at Cobb muligvis ingen børn har (hvilket naturligvis forudsætter, at hele filmen udelukkende finder sted i limboland ([url= kun deres stemmer under den ene telefonsamtale.

En sidste strøtanke; det bliver aldrig forklaret, hvorfor Eames er i stand til at skifte udseende i drømme. En ting er at tilegne sig en andens mimik, kropssprog, sprogbrug osv., noget helt andet er at ligne en tro kopi af vedkommende. Spørgsmålet er, om Eames overhovedet eksisterer i den virkelige verden.


RasmusFL (341) skrev:
Ved godt mit indlæg virker lidt flagrende og løst i kanten...

Helt i tråd med filmen. ;)
Strøtanker skal man bestemt ikke kimse ad. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#427 Highland Park 14 år siden

Kristin Thompson & David Bordwell om filmen:
INCEPTION; or, Dream a Little Dream within a Dream with Me
&
Revisiting INCEPTION

Ebert om "Inception"-debatten og de kritiske røster:
The Myth of a Perfect Film (Whole lotta cantin' going on)
(I hvilken han bl.a. omtaler David Edelstein og Steven Boones kritiske anmeldelser af filmen.)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#428 filmz-ab 14 år siden

#426

Det var ikke lige det billede jeg tænkte på, selvom det også kunne ligne noget fra en drøm. På et tidsspunkt ser man Cobb oppefra, mens han løber. Det ligner en labyrint.

Jeg tror også at der er mere bag denne teori, end som så; "you never really remember the beginning of a dream do you? You always wind up right in the middle of what's going on". Scenen i Paris med Cobb og Adreiande er et godt eksempel. Hun/vi aner ikke, hvordan hun er havnet der, indtil Cobb fortæller hende/os det. Det samme gælder åbningsscenen med Cobb liggende på stranden, som egentlig ikke er slutningen, men henimod slutningen.

Eames kan sagtens være en person, der kun eksisterer i drømmen. Via lucide-drømme, kan han jo gøre alt og drømme stort som han selv siger, mens hans karakter i virkeligheden ikke rigtigt giver mening.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#429 filmz-Bruce 14 år siden

Slant Magazine har en meget interessant artikel, What are we watching exactly, om Nolan.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#430 Åkepool 14 år siden

#429 - Rigtig god læsning.
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: