Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#421 BN 14 år siden
Sådan en lille, gammelklog møgunge! ... Hvor jeg dog hader børn, der forsøger at være små voksne. Desværre er der noget typisk amerikansk over det, hvad angår tv- og underholdningsbranchen.
Det kan kun blive til et 16 tons vægtlod smidt fra 10 etage.
#422 filmz-ab 14 år siden
#423 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#424 Notional 14 år siden
Husk på at virksomheden, der skal rives fra hinanden er ved at få supermagtstatus. Vi snakker altså om en virksomhed, der har ligeså meget magt som USA eller Kina idag. Saito's virksomhed er den største konkurrent og må derfor også siges at have en magt af dimentioner (han køber et helt luftfartselskab med tilhørende jumbojets kun for at udføre missionen). Det er næppe urealistisk at tro at manden kan ringe til præsidenten i USA og sige "hey spasser, fjern lige alle problemer for ham her".
#425 BN 14 år siden
God pointe. Det havde jeg da fuldstændig glemt.
#426 Highland Park 14 år siden
Jeg går ud fra, at du tænker på dette billede:
http://www.davidbordwell.net/blog/wp-content/uploa...
Jeg havde samme oplevelse, for
... you never really remember the beginning of a dream do you? You always wind up right in the middle of what's going on.
Jeg undrede mig i øvrigt også meget over, at Mal tilsyneladende befinder sig på en afsats overfor vinduet til deres hotelværelse, hvorfra Cobb forsøger at tale hende fra at springe. Ser man nogensinde et totalbillede, der tydeliggør placeringen af vinduerne samt hotellets eksteriør, så vi får at vide, hvordan det kan være, at hun befinder sig der? Jeg mindes ikke at have set et.
Hvad slutningen angår, så har jeg indtryk af, at Cobb muligvis selv (i lighed med en stor del af filmens publikum) er blevet offer for den idé, han plantede i sin hustrus sind (hvad enten han på daværende tidspunkt befinder sig i en drøm eller ej). Hans mistroiske blik signalerer i den grad utryghed ved situationen (som om han ikke ved, hvordan han atter havnede ombord på flyet). Angående snurretoppen i slutscenen så kerer Cobb sig tilsyneladende ikke om udfaldet (hvad enten det skyldes, at han vælger at acceptere den verden som sin virkelighed, eller at han kender resultatet på forhånd (hvilket jeg dog ikke tror på grundet førnævnte mistro)). Hvorvidt den ophører med eller vedbliver at snurre er uden betydning, da dens funktion og brug med rette kan betvivles. Jeg betragter det mest af alt som lidt godmodigt drilleri fra Nolans side.
Jeg vil endda gå så langt som til at foreslå, at Cobb muligvis ingen børn har (hvilket naturligvis forudsætter, at hele filmen udelukkende finder sted i limboland ([url= kun deres stemmer under den ene telefonsamtale.
En sidste strøtanke; det bliver aldrig forklaret, hvorfor Eames er i stand til at skifte udseende i drømme. En ting er at tilegne sig en andens mimik, kropssprog, sprogbrug osv., noget helt andet er at ligne en tro kopi af vedkommende. Spørgsmålet er, om Eames overhovedet eksisterer i den virkelige verden.
Helt i tråd med filmen. ;)
Strøtanker skal man bestemt ikke kimse ad. :)
#427 Highland Park 14 år siden
INCEPTION; or, Dream a Little Dream within a Dream with Me
&
Revisiting INCEPTION
Ebert om "Inception"-debatten og de kritiske røster:
The Myth of a Perfect Film (Whole lotta cantin' going on)
(I hvilken han bl.a. omtaler David Edelstein og Steven Boones kritiske anmeldelser af filmen.)
#428 filmz-ab 14 år siden
Det var ikke lige det billede jeg tænkte på, selvom det også kunne ligne noget fra en drøm. På et tidsspunkt ser man Cobb oppefra, mens han løber. Det ligner en labyrint.
Jeg tror også at der er mere bag denne teori, end som så; "you never really remember the beginning of a dream do you? You always wind up right in the middle of what's going on". Scenen i Paris med Cobb og Adreiande er et godt eksempel. Hun/vi aner ikke, hvordan hun er havnet der, indtil Cobb fortæller hende/os det. Det samme gælder åbningsscenen med Cobb liggende på stranden, som egentlig ikke er slutningen, men henimod slutningen.
Eames kan sagtens være en person, der kun eksisterer i drømmen. Via lucide-drømme, kan han jo gøre alt og drømme stort som han selv siger, mens hans karakter i virkeligheden ikke rigtigt giver mening.
#429 filmz-Bruce 14 år siden
#430 Åkepool 14 år siden