Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#431 BN 14 år siden
På Youtube er der en bruger ved navn MaikUniversum, som efter min mening slår hovedet på sømmet:
Oversættelse: "Da Cobb lader den snurrende top ude af syne og løber hen til sine børn, skal det forestille, at han tager et trosspring og ikke har brug for totemet længere. Toppen standser, men vi kommer aldrig til at se det, for vi må også tage et trosspring og tro på, at Cobb og hans børn er i sikkerhed."
#432 filmz-ab 14 år siden
Men hvad så med ringen, som #404 er inde på? :-)
#433 BN 14 år siden
Det var ikke noget jeg hæftede mig ved under filmen, så jeg er nødt til at gense den for at få syn for sagen.
#434 evermind 14 år siden
Nine times out of ten it's an electric razor, but every once in a while... it's a dildo. Of course it's company policy never to imply ownership in the event of a dildo... always use the indefinite article a dildo, never your dildo. ;)
#435 filmz-Bruce 14 år siden
#436 filmz-Claudius 14 år siden
Da Cobb og Ariadne møder Mal i limbo, prøver Mal at overbevise ham om, at han skal blive, og at han ikke længere tror på bare en virkelighed. Det er lidt svært at huske det hele, fordi der kommer så mange afsløringer - ikke mindst at Cobb gennemførte inception på Mal - i lige præcis den del af filmen, så derfor ryger det lidt i baghovedet.
Men overvej engang, hvad Mal egentlig siger, da Cobb påstår, han ved, hvad der er virkeligt og ikke:
"No creeping doubts? Not feeling persecuted, Dom? Chased around the world by anonymous corporations and police forces the way the projections persecute the dreamer? Admit it. You don't believe in one reality anymore. So choose. Choose to be here. Choose me."
Der er to ting her, jeg synes er interessante. Den ene er, at Mal jo har fuldstændigt ret. Jagten på Cobb i den "virkelige" verden er helt som når projektionerne jagter drømmene i de forskellige drømmelag. Det er da ikke uvæsentligt at bemærke sig.
Den anden ting er, at selv i de lavere drømmelag er Mal fuldstændigt klar over, hvad Cobb oplever i den "virkelige" verden, selv om hun åbenbart ikke findes der. Det antyder et misforhold. På den ene side kan man sige, at hun blot ved alt, hvad Cobb ved, men modsat har hun påfaldende meget kendskab til en virkelighed, som hun ikke selv tror på. Som et rent produkt af Cobbs underbevidsthed skulle man tro, at Cobb ubevidst afskar hende fra en masse informationer om den virkelighed, hun ikke tror på. Men det er så ikke tilfældet...
Som jeg før har sagt (#385), så er snurretoppen "uren". En af de regler, Nolan opstiller, er at hvis en anden rører ved ens totem, så kan man ikke stole på den mere. Derfor vil Arthur ikke lade Ariadne røre hans terninger, og hun vil end ikke lade Cobb se hendes skakbrik. Men Cobbs snurretop er slet ikke hans men Mals, og han lader Saito snurre den. Det husker vi ikke så godt, fordi vi kun ser det i filmens "flashforward" i begyndelsen. Da vi når tilbage til det kronologisk samme sted i plottet sidst i filmen, undgår Nolan lige at vise os den scene igen. Men hold øjnene åbne, hvis du ser "Inception" igen, og du vil se den gamle Saito spinne snurretoppen, da hans vagter bringer Cobb til ham i begyndelsen af filmen. Det er på grund af den her slags ting, at Nolans "flashforward" i begyndelsen er mere end blot et typisk fortælletrick. Der er masser af spor både i det faktum, at Nolan overhovedet laver et flashforward, og i de detaljer, han viser os i versionerne af den samme scene først i filmen modsat i slutningen.
#437 myshkin 14 år siden
http://dailyshite.com/wp-content/uploads/2010/07/I...
- internet anonymous
#438 Bony 14 år siden
#439 Thomsen 14 år siden
#440 filmz-ab 14 år siden