Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#451 chronaden 14 år siden
#452 frankdrebin 14 år siden
#453 Muldgraver 14 år siden
Mums en artikel, tak.
#454 Muldgraver 14 år siden
Hahahahahaha, han er da en fiks lille sjover... han udstiller jo den påtagede smarthed så perfekt, også selvom han blot er en lille klon af ham den store, som da er mindst lige så irriterende, fordi han er voksen og burde vide bedre.
#455 Highland Park 14 år siden
#456 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#457 Åkepool 14 år siden
Ha ha, god humor :)
#458 Slettet Bruger [15353774] 14 år siden
hah den passer perfekt ind..! :P
#459 filmz-ab 14 år siden
Jeg har dog alligevel lagt mærke til nogle detaljer. Den med Cobb’s ring er faktisk ikke en uvæsentlig detalje. Ved lufthavnen scenen til slut lader det til, at han ikke har ringen på. Det kiggede jeg nøje efter. Operationen var succesfuld og Cobb er kommet sig over skyldfølelsen. Derfor er ringen væk. Hvorvidt Saito sørger for et permanent ophold for Cobb i USA, eller sikkerhed, er uvist. Det kan Saito i hvert fald ikke tilbyde Cobb, men en kortvarig løsning er vel fin nok for Cobb. Jeg tror ikke helt på, at Cobb stadig er i Limbo land til sidst – i så fald ville vi ha’ set ham og børnene blandt alle de nedbrændte bygninger, som vi på et tidspunkter ser, da Cobb og Page ankommer til Limbo. Og den med, at det hele foregår i Cobb’s hoved, finder jeg en smule letkøbt. Men det er til gengæld muligt, at Cobb befinder sig i en almindelig eller en andens drøm, til sidst. Det eneste der tæller for, at slutningen er uvirkelig, er Cobb’s totem. Som ikke er hans. Og den kan man ifølge reglerne ikke tage for gode vare. Men Nolan’s filosofi er, filmen har svarene og den spiller fair overfor en, når man genser den. Hvis man også forstiller sig, at slutningen er en drøm, ja så er resten af filmen også en drøm. I så fald; hvad er så pointen med filmen? At Cobb, til trods for at han renser sin sjæl, stadig er fanget i drømmen? Cobb ser aldrig børnene i øjnene i drømmene. Hvis han gjorde, ville han miste grebet om virkeligheden. Det er faktisk det Cobb advarer Page om. “ Because building a dream from your memory is the easiest way of losing your grasp of what's real and what is a dream!
Desuden, så antydes det kraftigt at Cobb og Saito undslipper limboen. Saito står med sin pistol til sidst, hvor Cobb siger; Kom tilbage, så vi kan være unge mænd igen. Det er ikke utænkeligt at Saito skyder Cobb, og efterfølgende begår selvmord. Nolan undlader bevidst enkelte scener her, og benytter sig af antydningens kraft. Der er dem der mener, at hvis slutningen er virkeligheden, så er den lykkelig. Måske, men den står jo fint i kontrast til den tragiske historie om Mal. Cobb og Mal nåede derfor aldrig at være gamle sammen. De undslipper jo limboen som unge - Cobb forstiller sig blot en sød tanke, da vi ser et glimt af deres ældre kroppe.
Nåh. Men jeg er dog ikke skråsikker :-) Jeg er åben for andre tolkninger.
#460 BN 14 år siden
Der er nærmest intet af det ovenstående, jeg kan være uenig med dig i.
Øv, hvad skal vi så diskutere???
;-)