Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#461 HonoDelLoce 14 år siden

Jeg må ærligt indrømme, at jeg (ligesom flere andre) ikke helt forstår denne higen efter et endeligt svar ?

Jeg synes da netop det geniale er at lade os selv vælge hvad vi vil have slutningen skal betyde :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#462 filmz-ab 14 år siden

Jamen når man intet har at snakke om, så snakker man om vejret :-) Hvordan er det hos dig :-)

Det er vel også det folk gør - de søger et svar, mening med det hele?
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#463 BN 14 år siden

a@babo (462) skrev:

Jamen når man intet har at snakke om, så snakker man om vejret :-) Hvordan er det hos dig :-)

Solen skinner og himlen er blå, hvis man lige ser bort fra nogle få skyer.
Nogen der har et middel mod hastigt voksende næser?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#464 filmz-ab 14 år siden

Kæft mand - det regner vildt hos mig :-)
Gravatar

#465 Bony 14 år siden

BN (463) skrev:
Nogen der har et middel mod hastigt voksende næser?

BUT YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#466 RasmusFL 14 år siden

Genså 'Memento' med min medieklasse i dag og det slog mig, hvor meget slutningen i henholdsvis 'Memento' og 'Inception' minder om hinanden. Og 'The Prestige', for den sags skyld

(spoiler for alle tre film forude)

Alle tre film besidder en form for tilforladelighed, der lader det 'uvæsentlige' sive ud i uvisheden på meget snedig vis. Får Leonard nogensinde has på sin John G.? Aner det ikke. Ville det tematisk og principielt ændrer noget, hvis vi vidste det? Nej. Leonard lever for sin hævn.

Virker maskinen i 'The Prestige'? Er ligene i tankene til sidst rigtige lig? Aner det ikke. Er det egentlig væsentligt? Nej, Angier udfører (magic/no magic) det utilmative trick og 'bøder' for det.

Spinner Cobbs Totem videre til sidst? Hvem ved. Under alle omstændigheder er han en lykkelig mand, der ser sin børn som ønsket. Om den er selvindbildt eller ej virker i og for sig uvæsentligt, filmen og dens anskuelser taget i betragtning.

Tja, det samme kan vel også siges om 'Insomnia'. Disse slutninger er snedige og - i mine øjne - noget nær perfekt konstruerede. Men kun i de døende minutter af 'The Dark Knight' fællede jeg en tåre.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#467 BN 14 år siden

a@babo (464) skrev:

Kæft mand - det regner vildt hos mig :-)

Nu bliver jeg helt i tvivl om, hvorvidt min spoiler-tekst er noget, nogen har plantet i en drøm, som jeg drømmer lige NU - eller om den virkelig er der?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#468 filmz-ab 14 år siden

Fik også genset Memento på blu ray. Jep, der er en del spørgsmål man står tilbage med. Får Lenny hævn? Er Lenny måske sammy, eller hvem pokker snakker han med i de sort/hvide sekveser?

Gravatar

#469 filmz-ab 14 år siden

DU er slet ikke virkelig, BN. Snurretoppen falder ikke for dig :-) Du er en projektion.
Gravatar

#470 RasmusFL 14 år siden

Leonard er tydeligvis Sammy, som jeg ser det. Og det er Teddy i telefonen, det virker i hvert fald oplagt.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"

Skriv ny kommentar: