Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.
Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?
#131 elwood 16 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#132 filmz-Kadann 16 år siden
Belloq er altså franskmanden, ham den anden arkæolog i "Raiders", ikke nazisten. :) Nazisten er Toht.
#133 filmz-jonasgr 16 år siden
Angående Harrison Ford så jeg ham lige i Letterman her i dag og det var nu egentlig meget sjovt. Han kan faktisk være ret sjov i virkeligheden.
'Cause I'm evil"
#134 filmz-Orion 16 år siden
#135 filmz-Kadann 16 år siden
Toht har altid moret mig lidt, fordi i visse scener, er det helt tydeligt, at han har fået barberet sit hår til den frisure han har i filmen og han reelt ikke har mistet håret. :)
#136 filmz-Orion 16 år siden
Også en god scene, hvor Marion lige løber ind i ham, og han tager den der tingest frem af sin taske, der ligner et tortur-instrument, men så er det bare en bøjle til hans frakke.
#137 filmz-Bruce 16 år siden
#138 elwood 16 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#139 Kruspe 16 år siden
Ville ønske, jeg ikke havde set den.
Og gad godt at vide, om Spielberg er tilfreds...
#140 Homer2000 16 år siden
Men for det første synes jeg slet ikke, at Spielberg og Lucas rammer stemningen fra de første tre film. Derudover er der for mange ligegyldige scener, som hverken er hoved eller hale i som # 95 også skriver. Scenerne med Indy i køleskabet og atomprøvespringningen samt aberne der hjælper LaBeouf er lavpunkterne i filmen, der mere hører hjemme i tegnefilm. Selvom Indiana Jones-filmene selvfølgelig på mange måde er overdrevne synes jeg her, at de overskrider en grænse, der ikke er set før i de andre film. Og det er ikke til deres fordel. Og så synes jeg heller ikke, at en historie om rumvæsner passer ind i Indiana Jones-universet.
Som #139 skriver kunne jeg godt tænke mig at vide, om Steven Spielberg virkelig selv er tilfreds? Jeg kan godt forstå, at han har været i tvivl om kvaliteten af historien og manuskriptet.
For mig at se ligner "Indy 4" på mange måder et projekt, der hovedsageligt er blevet præget af George Lucas udfra historiefortællingen og den genkendelige "banale" humor, der kan sammelignes med humoren i Star Wars Episode 1, 2 og 3. Især synes jeg det er ærgeligt, at "Indy 4" på mange måder bliver en parodi på sig selv.
Og så savnede jeg selvfølgelig Marcus Brody og Sallah.... og til allersidst synes jeg ikke, at Harrison Ford er tro mod sin Indy-figur i måden han denne gang spille ham på.