Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.
Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?
#171 filmz-Bruce 16 år siden
Jeg er sgu både patriot og nationalist. Jeg er ikke bange for at erklære, at jeg er stolt af at være dansk. Jeg er stolt af landets historie og ved der er både sorte og lyse momenter undervejs, som i alle andre lande. Men det er netop historien som afspejler, hvorvidt man som land og befolkning har lært af sine fejl og undervejs formår at rette op på dem. En kontinuerlig opgave, som jeg personligt mener tilstadighed tages seriøst og finpudses, ikke mindst med fundament i landets love og politiske system. Det går jeg ikke og hænger med hovedet over, men priser mig lykkelig for, at vi på det område er helt i top af klodens nationer.
Mange vil påstå, at Wikis definition at nationalisme er en slags følelse af, at ens eget land, folk og kulturelle værdier er bedre end andres, er enegyldig, hvilket jeg mener er vrøvl. Nationalist er heller ikke at sidde i mormors kolonihavehus, drikke hof og skåle over silden og frikadellen mens flaget vejer. Ej heller at jeg er kolonialist. Jeg behøver ikke føle, mine kulturelle værdier er bedre end andres, fordi jeg betegner mig som nationalist. Hvis nogen tror det, så er de blevet manipuleret med godt, grundigt og groft i værdidebatten.
På den anden side, behøver jeg ikke forkaste de værdier der er blevet mig givet, op gennem historien af generationerne før mig. Det vil være at underkende resultaterne og værdien af det arbejde, som er gået førud for Grundloven, førud for det demokratiske system, førud for kvindekampen, førud for kampen for at de fattiges kår blev bedre. Nogle har taget nogle kampe på blod, sved og tårer for at vi andre, kan nyde frugterne heraf. Og så er det ikke vores opgave at erklære, at alle andre nationers værdisæt er ligeså gode som dem vi har. Gu' er de da ej. Nogle er tilbagestående civilisationer, som er igang med en proces vi gennemførte for 300 år siden og nogle er på nogle punkter længere fremme. Vi skal tage ved lære, hvilket er den sædvanlige proces gennem historien, når der sker nogle politiske, sociale, teknologiske eller kulturelle brydninger i verdenen, som det er værd at tage stilling til.
Men indtil da, vil jeg tillade mig at være stolt af mit land og endda af mit flag, selvom jeg da heller ikke gider se hverken det danske eller amerikanske flag udstillet patetisk på film :) Der mener jeg så stars and stripes vises i en ok kontekst i Indy, mens det stinker i In The Valley of Elah!
#172 JannikAnd 16 år siden
King Ko... Øhhh... Indiana Jones 4 - 2/6
#173 blahblah 16 år siden
Du har nogle gode pointer, men det er måske bare fordi formuleringen af "jeg er stolt af at være dansk" lyder så åndet.
At man er dansk er for såvidt ikke noget man har noget at gøre med. Det er rent tilfælde, hvis du har dansk statsborgerskab er du dansker, og det har de fleste ved et tilfælde.
Man kan være stolt over hvad Danmark har opnået gennem tiden, som land og befolkning, hvilket vel er fair nok. Det kan jeg også selv være.
Stolt af hvad Danmark er i dag? Ved jeg nu snart ikke.
Har svært ved at være "patriotisk" over det tilfælde at jeg blev født i Danmark, og jeg syne sikke det danske samfudn er vildt godt, såh det er mere det. Og det er måske derfor man kan blive lidt harm over folk der er patriotiske, hvis nu man mener at deres land ikke er noget at være stolt af.
#174 filmz-fresch 16 år siden
Og jeg mener at hele UFO temaet er LIGE hvad filmene har brug for.
Jeg synes det er så fedt at Spielberg og Lucas tør gøre det! Det er SÅ fedt.
Jeg sad med en god fornemmelse i maven gennem det meste film.
Klassiske Indy. Men jeg manglede en ting. Noget vildt, som viste at producenterne og instruktøren ikke bare lavede "Endnu en film i serien". og da jeg så UFOen første gang, samt rumvæsenerne, var jeg solgt.
Super fed drejning. De har sku nosser at turde dreje Indy filmene i den retning, når de ved hvordan fans vil have det med det.
ud over det var det heller ikke tilfældigt for mig.
Hele serien kører på mystiske artifacts, gamle skrifter, egyptiske ting og sager.
Og det er bevist gennem dokumentarer, at virkelighedens pyramider blev bygget af væsener fra en anden verden (Folket fra Solen. Lysets folk, dengang = Ufoer idag). Tro det eller ej.
Derfor elsker jeg denne slutning. Den giver jo mening!
#175 filmz-Bruce 16 år siden
Det er begrebernes redefinition jeg har noget imod, fordi man i mine øjne har fordrejet den oprindelige betydning.
#176 filmz-Bruce 16 år siden
#177 filmz-Kadann 16 år siden
Bevist? Har du set for meget Stargate? :D
#178 Patriarch 16 år siden
#179 nygaardpetersen 16 år siden
4/6 herfra.
>HÅber dog at dette bliver den sidste.
Filmens sci-fi-tema passer fint til 50'er stemningen efter min mening.
#180 filmz-BrotherJack 16 år siden
Det er rigtigt. Vi har hver vores opfattelse af tingene, og jeg er virkelig glad for at min er den rigtige objektive sandhed.