Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#181 elwood 16 år siden

#174 Jeg troede det var en flok kommunal arbejder, med for meget fritid der stod bag 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#182 BN 16 år siden

#174:

Citat fra fresch' indlæg:
"Og det er bevist gennem dokumentarer, at virkelighedens pyramider blev bygget af væsener fra en anden verden (Folket fra Solen. Lysets folk, dengang = Ufoer idag). Tro det eller ej."

JEG tror det ej.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#183 BN 16 år siden

Ved sammenligning af "Crystal" med "Raiders" og "Crusade" tror jeg nu alligevel, at jeg ændrer min karakter til fra 5/6 til 4/6 ... indtil videre. De to førstnævnte står simpelthen stærkere i min bevidsthed, jo mere jeg tænker over det.

Jeg har planlagt at gense de tre første film på dvd indenfor den nærmeste uge. Når jeg har gjort det, vil jeg gense den fjerde film og revurdere min bedømmelse af den.

Jeg ved ikke, om jeg er den eneste her, der har det sådan med film, at jeg ofte er nødt til at se dem flere gange for at få afklaret min endelige holdning til dem?

(Jeg er dog sikker på så meget som, at jeg vil vedblive at synes, at "Crystal" er en god film, men spørgsmålet er: HVOR god?)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#184 enfilmnørd 16 år siden

Vi har da konspirationsteorier:

De russiske ledere mener filmen er lavet for at underminere Dem

Party PArty
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#185 filmz-Bruce 16 år siden

#184 Hvis de kan modbevise Gulag og mordene i Katyn, så er jeg villig til at høre på dem. Ellers kan de proppe deres fascistiske idelogi op i røven.

Apropos. Hvorfor har jeg aldrig hørt om denne film? Den skal sgu da ejes og det er endda Andrzej Wajda, som er instruktør!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#186 piazorro 16 år siden

#154 Rent faktisk var hun genetisk en mand! Hun opdagede det først da hun ikke kunne få børn
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook
Gravatar

#187 filmz-fresch 16 år siden

182, se venligst denne dokumentar,

og skriv derefter igen.
Ifølge videnskaben, har det fysisk ikke kunne lade sig gøre at bygge pyramiderne, ligemeget hvor mange mennesker, og hvor megen teknologi vi havde til rådighed.

Men se den, og skriv bagefter (Dokumentar fra CNN mener jeg)
Gravatar

#188 Highland Park 16 år siden

#186: Øhhh...

Sauron: Patriarch og BrotherJack har FULDSTÆNDIGT RET! Ingen tvivl derom. Tag en slapper, knap en hof op og skål over den danske sild... ;)
Og snup en valium hvis øl og sild giver dig kvalme.

Og interessant indlæg Bruce! Tak for det. :) Især fordi jeg selv er en af dem, der opfatter både nationalisme og patriotisme som noget overvejende negativt. Det gør jeg for så vidt stadig, men dit indlæg har bestemt været med til at nuancere billedet.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#189 Patriarch 16 år siden

hehe... nej. Men noget der er lige så godt ;D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#190 filmz-Bruce 16 år siden

#173 og #188

Jamen jeg er enig i, at det faktisk lyder åndssvagt at sige, at jeg er stolt af at være dansk, for det er jo egentlig ikke det jeg er stolt over. Det at være dansk i sig selv, er jo ingen kvalitet og ikke mere end at være zimbabwansk.

Det er for mig personligt, historien og de mange små milepæle undervejs fra vikingetiden, middelalderen, over feudalisme, monarki og demokrati, som gør udslaget. At man kan sætte sig ned og læse i en bog, om danske kvinders kamp for stemmeret, om danske tænkere, som har tænkt store tanker inspireret af mænd som Locke, Voltaire, Kant og andre europæere i oplysningstiden og gjort deres til, at enevælden til sidst faldt og vi fik en god Grundlov, om Pios kamp på fælleden etc.

Ja, jeg er sgu stolt af de mange danskere gennem tiden, som under langt værre omstændigheder med tort og svie har slået et slag for, at vi har de rettigheder vi har idag. Det er let at tage vores situation her og nu for givet, for vi har jo fået sparket den berømte sølvske ind i kæften fra barnsben i en tid, hvor vi jo aldrig har haft det bedre.

Når vi derfor har så små problemer, som vi har og vi aldrig selv har skullet slås for det vi har, kan det se vældig civiliseret ud at tage det standpunkt, at tolerance skal omfatte alle verdens folkeslag med respekt for deres sindelag og kultur, ud fra den tankegang, at det har de jo valgt og hvorfor skulle vores levesæt være bedre end deres.

Men en sådan tankegang, går stik imod oplysningstidens tanker om udbredelsen af frihed, lighed og broderskab og er faktisk umådelig rascistisk, eftersom det så er ok, at der gælder nogle regler for lyshårede kvinder i Danmark og andre for mørklødede kvinder sydpå. Det strider imod konceptet af et sæt universale regler for alle menneskers ve og vel.

Og så endte det som sædvanligt, at jeg røg ud ad en tangent og skrev mere end jeg egentlig ville :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: