Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.
Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?
#161 filmz-Bruce 16 år siden
#162 mimic 16 år siden
#163 filmz-Orion 16 år siden
#164 filmz-Erlingur666 16 år siden
#165 Patriarch 16 år siden
You know better...
#166 filmz-Sauron 16 år siden
Hvorfor i alverden skal de fokusere på det forb...... Stars & Stripes??? (i begyndelsen af filmen ved militærbasen, hvor der panoreres hen over flaget) Det er så ækelt amerikansk og svulstigt patriotisk, og jeg var ved at brække mig. Det er som om de tror, at de på alle måder er den største og bedste nation i verden - og den lille scene er klart udtryk for det; næsten lige så plat som lignende scener i Michael Bays film - dumt og unødvendigt feature.
Især i en tid, hvor det amerikanske flag kan få menneskers blod i kog mere end nogensinde. Som om de bare ikke fatter, at de måske skal tone en anelse ned for de høje patriotiske toner, i hvert fald eksternt.
Er jeg den eneste, der er træt af den der arrogante amerikanske selvbevidsthed?
"What's in Mexico?" "Mexicans."
#167 Patriarch 16 år siden
Jeg tror du læser det forkert når de læser det som specielt patriotisk. For mig var det med til at understrege koldkrigs tonen, og sige "hey - dette her med russerne foregår på AMERIKANS jord".
Derudover - hvis det eneste du ikke brød dig om så skal du da være lykkelig!
#168 filmz-Sauron 16 år siden
Det er jo alt sammen et spørgsmål om tolkning.
Jeg er bare træt af den amerikanske bannerføring over meget af kloden og så derfor den vamle smælden med Stars & Stripes på den måde. Blev simpelthen så skuffet over den scene, da jeg troede, Spielberg holdt sig for god til den slags.
Filmen var som sådan OK.
#169 filmz-BrotherJack 16 år siden
Men hey, det er stadig en fejlfortolkning. Punktum.
Vi kan snakke om det i film som Spiderman, men her er det virkelig bare dig der ikke kan lide synet af det amerikanske flag. Der er ingen "bannerføring" her. Hvis du begynder at tage Indiana Jones politisk op ender du jo med den konklusion at filmskaberne er dybt rascistiske, nationalistiske, emperialistiske og snæversynede. Det er en del af det tegneserieunvers Indy altid har bevæget sig i. Kommunisterne, fascisterne, inderne, araberne mfl. ER bygget på latterlige fordomme, og leger med vores fordomme om. F.eks. scenen i "Raiders..." med pisken, der blot er en bøjle - og ikke det torturredskab vi forventer af en "klam pervers nazi".
#170 filmz-Sauron 16 år siden
Som jeg skrev før, så er det et spørgsmål om tolkning, og du skal ikke fortælle mig, at jeg tager fejl mht fortolkningen her.
Du har din fortolkning, jeg har min, men dit argument lyder nærmest som om, at fordi det er Indiana Jones, så kan der intet politisk være i det? Og så kan de slippe af sted med hvad som helst?
Jeg er helt med på, at Indiana Jones er et tegneserieunivers, hvor karikaturer er en uløselig del, og jeg har aldrig på nogen måde set filmene som amerikansk propaganda. Men det ene udelukker ikke pr definition det andet.
Det er først, når vi ikke længere bruger vores kritiske sans, at vi gør os selv til ofre for subliminale beskeder.
I øvrigt så man, så vidt jeg husker, Stars & Stripes i baggrunden få sekunder tidligere i samme scene - derfor mener jeg, at det var unødvendigt, at vi fik det trukket hen over hele skærmen som en våd klud over ansigtet.
Det er så bare min mening.