Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#201 SteeN! 16 år siden

Skuffende lort!
"Ja ja - du flyver og hvad så?"
Gravatar

#202 filmz-Erlingur666 16 år siden

Så den i går og var ik skuffet. Især det med lille spoiler hærmyrene dem vil jeg ikke lande i.

jeg giver den 5/6 stjerner
Gravatar

#203 MOVIE1000 16 år siden

så den i dag jeg var så skuffet over den

jeg tror altså ikke de har taget sig ordentlig sammen det er hvad de vil ha os til at tro de har men det har de ik jeg tror at de tænker nu har vi pralet med at lave en Indiana Jones IV så lad os bare lave den og få det overstået så venter vi om 5 år og ser igen

en anden ting så synes jeg at filmen var forvirret i nogle scener og musikken altså temaet soundtrack eller hva i vil kalde det hang slet ikke sammen hva fanden laver de

men en ting de skal have ros for og det mener jeg er at Shia LaBeouf spillede bare så godt altså nu er jeg enig i George Lucas lad Shia LaBeouf få hatten i Indiana Jones V vi har set hvad de kan få ud af den gamle Indiana Jones det var nok en tredje gund til at den var dårlig

når det der er blevet talt mest om er jo selvfølgelig slutningen jeg synes den var go ja osse det med aliensene synes bare ikke at det hører ind i Indiana Joneses verden der gik der nok lidt for meget George Lucas over den

4/6
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#204 myshkin 16 år siden

Lucas, WHY WHY WHY!!

Små grønne mænd!! Det ødelagde det hele for mig. Et krystalkranie eller hovedet fra en levende alien fra outta space skulle man måske hellere sige.. arghh.. og slutningen, liansvingningen.. det fungerede bare ikke.

De steder, hvor jeg dog synes det fungerede var mellem Indy og Labøf i starten af filmen. Ellers derfra kører den overbords med noget værre X-Files, the truth is out there. Sølle. Indy skal have med religiøse fænomener at gøre. Det skal ikke gå hen og blive sci-fi. Det passer slet ikke ind i Indy-universet.

2½/6.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#205 Patriarch 16 år siden

SPOILER makering?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#206 filmz-Bruce 16 år siden

#204 Jeps, en sørgelig omgang crap, nu 7.2 på IMDB and counting.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#207 filmz-Orion 16 år siden

#206 Ja, det var satme en værre skuffelse. Jeg havde rent faktisk glædet mig, og jeg ville nyde at kunne nyde denne film, men det her er sgu en 4'er, der virker lige så malplaceret som Alien 4. Allere i starten, hvor
vi har CGI på banen, i form af et jordegern eller hvad fanden det var, tænkte jeg ved mig selv, for lige at quote Indy: "I have a bad feeling about this"

"...and those black eyes roll over white..."
Gravatar

#208 jesperhp 16 år siden

3/6 herfra.

Jeg har svært ved at se den som en del af serien. Jeg sad aldrig rigtig på kanten af stolen og følte at Indy var i livsfare. Samtidig synes jeg ikke om plottet, og specielt slutningen er noget juks. Den lagde helt fint ud, men så blev det mere og mere en "crash & burn" oplevelse. Desuden har jeg noget generelt imod Labeouf, selvom denne film ikke er hans værste præstation.
Men alt i alt præcis som jeg havde forventet.

Og 203# SPOILER-MARKERING for guds skyld!!! ellers er filmen jo ødelagt for folk som ser din kommentar før de går i biffen. Et par punktummer/kommaer ville heller ikke skade;)
Gravatar

#209 Høegh 16 år siden

#Massere af spoilers#

Puu hvor skal man snart begynde med en film som Kingdom Of The Crystal Skull...

Hvad virkede:

- Indy er stadigvæk sej, and not to old for this shit. Hvis han så bare havde fået lidt mere at lave i filmen...

- Shia LaBeouf gjorde det, på trods af en stærkt begrænset karakterudvikling, alt i alt okay som en sidekick i filmen.

Hvad virkede ikke:

Faktisk alt på nær ikonet Indy og nogle enkelte af skuespillerne der nægtede at lade sig tøjle af det dybt dybt stupide manuskript.

- Som udgangspunkt var det en dum idé at gøre rumvæsener til omdrejningspunktet for den nye film. Dels fordi det på ingen måde stemmer overens med den religiøse stil i de andre film og dels fordi den kommer til at fremstå som én stor modsigelse til de andre film som jo ligger op til at Gud eksistere... hvordan er det nu med Gud og rumvæsener?
Men faktisk er det ikke det største problem. Problemet er at de bliver præsenteret alt for tidligt forløbet og på en måde der ikke efterlader nogen mulighed for fri tolkning – Alt bliver forklaret ned til mindste detalje. Som en amerikaner på et andet forum beskrev det:
”Imagine if God had risen from the Ark at the end of Raiders, somebody had said "That's God!" and he'd proceeded to zap the Nazis with god-power before leaving as somebody said "he's going back to heaven now!"

- En anden ting var filmens special effects, som hovedsageligt var lavet med CGI. Ikke nok med at computereffekterne i sig selv ikke var synderlig imponerende når nu vi skriver 2008, så medvirkede de også til at give filmen et uhyggeligt steril look. Faren virkede aldrig rigtig nærværende, og de fleste gange endte det med mest af alt at minde om eskapaderne i Starwars 2. Nu er jeg bestemt ikke modstander af CGI, men jeg er af den mening, at det hovedsageligt skal bruges når andet ikke er muligt. Ærligtalt så virkede størstedelen af filmens mange CGI scener som rent dovenskab fra Spielberg og Lucas's side. Når de kunne bruge en rigtig abe i Raiders og samtidig over 10.000 slanger i samme film, skal vi så tro at Spielberg ikke kunne finde rigtige aber til KOTCS? Tilsyneladende er det også, i løbet af de 20 år der er gået fra den første film, blevet umuligt at filme en biljagt uden enorm brug af green-screens...

- Indy var aldrig i rigtig fare. Hvor var udfordringerne? Hvor var suspensen? Der er massere af aktion, men man følte aldrig at Indy, eller hans enorme gruppe af sidekicks, for alvor var i fare. Men efter manden har overlevet en atombombe (den vender vi tilbage til senere), er det selvfølgelig også lidt svært at få pulsen op over, at han slås med et par russere...suk. Filmen ender med hovedløst at springe fra scene til scene uden på noget tidspunkt at opbygge spænding.
Bare se på vandfalds scenen - filmhistoriens måske mindst dramatiske scene i en aktionfilm. Der var ingen spænding, ingen panik, det var én lang badelands tur. Hvorfor skulle den scene overhovedet med?

- Manuskriptet...
Dette er nok filmens største og mest gennemgående problem. Scener leder ofte op til ingenting, og virker ofte påtaget og ude af sammenhæng.
Hvorfor var det nødvendigt at se Indy stige ombord på toget før Mutt render ind i ham?
Hvorfor var det nødvendigt at Indy blev mistænkt for at være kommunist, når mistanken aldrig blev fulgt op, og den ikke havde nogen indflydelse på historien?
Hvorfor skulle vi se nogle teenagere køre om kap med millitæret i introscenen? Jaja for at vise at vi befinder os i 50'erne, men kunne det ikke være gjort med en scene der rent faktisk ikke var fuldstændig betydningsløs for plot og historie... Det er dårlig skrevet, og rigtig nemt sluppet fra.
Mac's forræderi bidrog til hvad? Han var god, han var ond, han var god igen, så var han ond igen, han var der, han var der ikke, hvorfor? who cares? Herregud, første gang han vender 180 grader aner vi overhovedet ikke hvem han er... Det er dårlig skrevet, og rigtig nemt sluppet fra igen igen igen.
Hele filmens anden del består ligeledes mest af en lang række af enkeltstående og usammenhængende ideer, som bliver til én lang flygt-bliv fanget-flygt sekvens, hvor klimaks ikke involvere Indy mere end at han holder et kranie op til en dør...

Og Hvad fanden skete der for den kæmpe gummi slange som Indy skulle hive sig op af ikke-kviksandet med? 185 mill dollars kostede filmen, og så var den ynkelige klump gummi hvad de kunne komme op med. En helt anden ting er, at Shia LaBeouf befinder sig i en jungle fuld af lianer og andet godt, men alligevel tager det ham 5 minutter om at finde den mest ubrugelige genstand til at hive en mand op af ikke-kviksand med.

- Karakterene i filmen forblev samtidigt bekymrende 2 dimensionelle. Og flere af personerne endte med kun at fungere som deus ex machina eller som personer der kunne forklare handlingsforløbet. Den sindsyge Ox fx var et stort plot device, og hans eneste funktion var at skubbe historien videre når manuskript forfatteren var for doven til at finde på noget sammenhængende og opfindsomst.

Hovedskurken Spalko er også relativt tam... en sværdfægtende-tankelæsende KGB oberst (Kojima her kan du lære noget om bizarre skurke). Men alle disse karaktertræk kommer aldrig rigtigt i brug og forbliver ligegyldige og fjollede. Værst af alt er dog, at hun aldrig fremstår rigtig ond. Faktisk fremstår hun ikke som særligt meget desværre.

Selv Indy er ikke sit gamle jeg. Hvor var manden der skød først stillede spørgsmål bagefter...faktisk skyder han ikke en eneste gang med sin pistol, og størstedelen af de skurke der må lade livet dør grundet uheld: Spist af myre, ramt af træer, brændt af en raketmotor, suget op af rumvæsner og så videre... Dr Jones ender med at klare sig igennem strabadserne i bedste Jarjar Binx stil og virker mere som et offer for omstændighederne end en helt.

- At der skulle refereres til de gamle film er naturligvis en selvfølge, men det blev gjort så påtaget at det tog gnisten fra gensynsglæden. Det var fx mere end nok at spille pagtens ark-temaet fra den første Indy film og vise os varehuset fyldt med de kendte kasser. Men derefter rent faktisk at vise os arken i et close-up for lige at banke pointen fast med et syvtommers søm, virkede overgjort og lidt som at forklare punchlinen på en joke.

- Og så har vi den, scenen der kommer til at gå over i filmhistorien som den dummeste scene nogensinde. Indy overlever en atombombe ved at gemme sig i et køleskab, TADAA!

Helte i film har lov til at være heldige. Det bliver forventet at de er heldige. Man regner også med at de er bedre til at slås, køre bil, skyde, hoppe og kan fysisk holde til mere. Alt dette forventer vi. Vi forventer og acceptere at helten stadigvæk kan gennemføre filmen på trods af at han er blevet skudt i skulderen. Selvfølgelig er det usandsynligt, men dog acceptabelt indenfor genren.
At Indy overlever en atomeksplosion, den 2km lange flyvetur i køleskabet samt stråling nok til hele familien, er ikke bare usandsynligt, det er direkte fysisk umuligt. Det har intet med held eller hårdførhed at gøre. Fra usandsynlighed til tegnefilms pjat.

Jeg kan allerede nu høre nogen råbe ”Jamen det er da ikke mere urealistisk end da ham den skaldede river hjertet ud på en anden mand, og manden stadigvæk lever videre... eller da PaktensArk smelter alle naziernes ansigter!”

Køleskabs scenen udfordre ikke os på et højere plan end fysikkens love. Scenen foregår i omgivelser og under forudsætninger som vi er bekendte med. Ud fra dette bliver scenens sandsynlighed målt.

Hjerte scenen i ToD er umulig udfra hvad vi ved om den menneskelig krop, men et overnaturligt element bliver her introduceret. Et element som vi ikke har nogen viden om, og som derfor umuliggør for os at vurdere scenens sandsynlighed. Indiana Jones seriens tre første film handler om kontrasten imellem hvad der er umuligt uden overnaturlig indblanding, og hvad der blot er usandsynligt. Den fjerde film udvisker denne linje, og gør Indiana Jones til en usårlig helt. 100% Wile E Coyote.

I sidste ende forbliver KOTCS uopfindsom og som om den er lavet efter nogle krav om, at specifikke scener bare skal med i en Indy film... stor biljagt i millitærkøretøjer? Tjek. Ulækre kryb? tjek. En flugt til vands? Tjek... og lad os for guds skyld bruge tre vandfald – det bliver vildt!

At det rent faktisk var Spielberg der instruerede filmen, og at manuskriptet virkelig var det bedste de kunne finde efter at havde ventet i 20år på det rette manus, har jeg stadigvæk svært ved at forstå. KOTCS blev lige præcis alt det den ikke måtte blive, den blev en kopi af en Indiana Jones film... Endda en dårlig en af slagsen.

Det er ikke bare den dårligste Indiana Jones film og Spielbergs dårligste instruktion, men den tager også prisen for det mest akademisk uprofessionelle og idiotiske manuskript set i lange tider.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#210 filmz-Bruce 16 år siden

#209 Amen :) Jeg må snart nedjustere min karakter! Du fik mig lige mindet om et par stupiditeter jeg havde glemt i virvaret fra andre stupiditeter.

Men ja, Lucas og Spielberg vil nok hellere sidde på deres flade røv i en lagerbygning og kunne sige til cgi teamet "... og så skal I lave nogle aber og en stor slange til imorgen", så de kan komme hjem til aftensmaden, fremfor at finde spændende lokations og stå med en besværlig logistik.

Det her stinker af "hoppe over hvor gærdet er lavest". Jeg gad godt læse Frank Darabonts manuskript, som Lucas satte tommelen nedad til.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: