Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#221 80eren 16 år siden

** Spoiler-varsel **

Jo mere jeg tænker over det, jo mere ringe synes jeg at den film var!
Manuskriptet er så elendigt at det skriger til himlen.

Og hold kæft, hvor spillede Karen Allen dårligt. Hendes møde med Indy var totalt søgt ligesom rigtig meget andet i filmen. Og selv i de mest faretruende situationer sidder hun bare og griner og smiler fjollet. Nøj, hvor var hun belastende!
Det samme var Ray Winstones figur, Mac. Ham kunne de ligeså godt ha' udeladt helt og aldeles.

Og så savnede jeg en sammenhæng i historien og et roligere fortælletempo, hvor der blev brugt tid på at komme i dybden med figurerne.

Scenen med atombomben kunne ikke være mere overdreven eller malplaceret.
Og så det fordømte rumskib i slutningen. Nej, nej, nej! Jeg havde lyst til at hamre hovedet ind i et eller andet da jeg sad i biografen. Jeg tænkte bare: "Nej, George Lucas, lad være!!! Ikke UFO'er i en Indiana Jones-film!"
Det ødelagde bare den sidste rest af kvalitet der var i filmen.

I har helt ret jer der siger, at det her blot er et forsøg på at lave en kopi af en Indy-film.
Den her film stinker så meget at jeg ikke har lyst til at se den igen eller købe den på DVD. Jeg har de tre første i mit elskede Indy DVD-boxset derhjemme på hylden. De skal ikke ødelægges eller forstyrres af denne her gulvklud af en gang mislykket Hollywood-miskmask.

Filmen burde hedde "Indiana Jones and the Ultimate Disappointment"!
Gravatar

#222 elwood 16 år siden

Sjovt at høre Spielberg sidde på CNN og netop rose deres samarbejde med hinanden og hvo'en det gjorde det til en "bedre" film fordi de havde begge deres ide'er, og så mødes på midtvejen.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#224 SpielbergFreak 16 år siden

Raiders of the Lost Ark 5/6
Temple of Doom 2/6
Last Crusade 6/6
Kigdom of the Crystal Skull 4/6
Gravatar

#225 Patriarch 16 år siden

Hvordan kan du give ToD 2/6?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#226 Patriarch 16 år siden

Jeps. Så også det klip... deprimerende at tænke på hvor fed den havde været uden Lucas indbladning.
Gravatar

#227 tiany 16 år siden

#223 Jeg synes filmen er udemærket - men ja den der artikel siger alt hvad der er at sige om indy 4 :)
Valar morghulis
Gravatar

#228 SpielbergFreak 16 år siden

Jeg synes den er for fjollet og fyldt med dumme scener. Short Round er næsten lige så irriterende som C-3PO og R2 D2.

Helde "the black sleep"-tingen var dumt og generelt bare kke en særlig god film. Den har dog nogle gode sider, Harrison Ford og Kate Capshaw har en god kemi. Og actionscenerne er fantakstiske. Det bedste i filmen er hele den James Bond agtige start, fabelagtigt, men derfra synes jeg bare det gik ned af bakke.
Gravatar

#229 Patriarch 16 år siden

Jo men 2/6?

hmmm...
Gravatar

#230 SpielbergFreak 16 år siden

Hehe kan bare ikke døje den film, og skal ikke se den før jeg har en 8 årig knægt der skal introduceres til hele quadrilogien.

Skriv ny kommentar: