“The Island” fungerer bedst i sin første halvdel, hvor det sterile fremtidssamfund portrætteres, for når Bay går over til sit vante bulder og brag er man skam underholdt, men det sker desværre på bekostning af historien. Selv flotte kulisser, lækre farver og et hidsigt tempo forbliver i sidste ende tomme kalorier, hvilket er en skam, da potentialet til at gøre det hele vedkommende er der. Som tempereret sommerunderholdning er “The Island” et udmærket valg – til dem, som vil have lidt mere at tygge på, må man advare mod det høje candyflossindhold.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 El vez 18 år siden

"I, Robot" var ganske okay og et rent mesterværk sammenlignet med The Island. "Minority Report" er tanden bedre end "I, Robot", men ingen af dem er stinkere af samme format som "The Island".
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#32 armadillo 18 år siden

Synd at den bliver stemplet på forhånd så mange steder. Jeg prøvede at se den med et åben sind og blev positivt overrasket. 3/6 fra mig - ganske glimrende underholdning, hvor sidste halvdel dog mangler dybde.
Gravatar

#33 The Insider 18 år siden

4/6

Jeg var virkelig positivt overrasket. Jeg følte at "The Island" havde mange gode ideer. Udover det, så er den virkelig, virkelig flot. Jeg er lidt en sucker for den slags pompøse klipning, melodramatisk slow-motion brug og grandiose kamerature, som Bay elsker så højt. Og her fungerer de virkelig godt. Og der er slet ikke den samme "kig her! Er vi ikke bare syge til det her pis!"-agtige attitude over det tekniske arbejde her som på Bays andre film. Virkelig gode underholdende segmenter - især den første biljagt -, men måske lige lovlig mange jagte :-)

Dog var slutningen et gevaldigt, forhastet antiklimaks.
Djimon Honsous karakter udvikling var helt hen i vejret. Han syntes at gå fra "go go go! Don't let them get away! Kill them! Kill them! Take the shot" til en storsmilende, godhjertet hjælper med et enkelt trylleslag.
Og de dvælende product-placement skud distraherede mig også ret ofte.

2/3 af en rigtig god film.
War. War never changes.
Gravatar

#34 El vez 18 år siden

#33 Hvad med de øvrige plothuller? De irriterede virkelig mig grænseløst:


- Enelleranden (!?) låner Echo sin nøgle, velvidende at det indebærer risikoen for at han slipper ud til den virkelige verden. Ikke ligefrem super sikkerhed når vi snakker business i flere hundrede millioner $ klassen.

- Echo efterlader ekstremt åbenlyst gulvpladen skævt på i to ombæringer. Det er måske mindre væsenligt når han 'bryder ind' i den virkelige verden, men da han er på vej tilbage og skal gemme sig, virker det mere end almindelig tåbeligt at han ikke lige bruger 2 sek på at sætte gulvet rigtigt på plads.

- På trods af selskabets forsøg på at indfange de to kloner (selvom det ikke ligefrem går diskret for sig) og ellers forsøge at dække over fadæsen så meget som muligt, vælger selskabets 'Community Announcer' alligevel at bable til McGregor om at der er masser levende kloner, men "bare rolig, dem nakker vi nu.. Vil du ha en ny?". Man kunne tro at dette var iorden og at det blot var et trick for at få ham tilbage, men som man ser i filmen, går det først op for dem at den rigtige Tom Lincoln er død, da de undersøger liget. (Det burde iøvrigt ikke tage mere end 2sek at kigge på hans arm efter brændemærket, for at finde ud af hvem han er - dette kune dusørjægeren også have benyttet sig af, men istedet valgte han at blive forvirret og skyde den forkerte af dem). Så alt i alt fremstår selskabet enormt uprofessionelt ved ikke ligefrem at gå stille med dørene i flere omgange. En stor ramlende skramlende fjende er nu en gang sværere at tage seriøst end den subtile og snigende af slagsen.


Jeg må også indrømme at den monotone "nu er det action!" musik irriterede mig..
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#35 jessup 18 år siden

Hr. Guf(#7) The rock er ikke hans bedste film - det er Bad Boys - og det siger ikke så lidt
This is just until June
Gravatar

#36 The Insider 18 år siden

#34,
Der er bestemt en del plothuller i filmen. Du nævner et par jeg er enige i. Et andet, jeg havde problemer med, var, at da klonerne alle flygter til sidst, ser man et par sorte hellikoptere i luften. Dem som arbejderne ejer. De befinder sig midt i ørkenen. 50-60 kloner vandrer rundt i det fri med knaldhvide dragte på og uden våben. Ingen vidner i sigte. Hvorfor bliver de ikke bare plaffet ned? Stort set alt i de sidste 20-25 minutter faldt til jorden hos mig.

Gulvpladen fik mig fysisk til at klase mig på panden. Hvorfor efterlader han den sådan? Også meget mystisk. Jeg kan måske godt forstå det når han flygter, pga. panik. Men i starten burde han koncentrere sig om at lægge den ordentligt på plads.

Og når der nu er en klon på flugt, hvorfor isolerer Honsou ikke Lincolns klon, bare for at være sikker på, at han ikke har dræbt den forkerte? Han får jo millioner af dollars, og, som du siger, ville det tage ingen tid.


Men, som sagt, syntes jeg stadigvæk, at filmen havde noget at byde på, i form af en teknisk eminent side (lyden under "vi dropper vægtene" scenen var fantastisk), nogle fine ideer og nogle glimrende action-sekvenser. Ting der opvejer de plothuller, som unødigt distraherer og frustrerer, men som sjældent formåede - for mig - at blive til mere end små tomrum mellem filmens mere veludførte øjeblikke.
Bortset fra alt relateret til Honsous karakter.


Jeg synes personligt det er Bays bedste film til dato.

Og er jeg den eneste, som synes den danske tagline er lidt uheldig? "Se at komme væk!" :-)
War. War never changes.
Gravatar

#37 El vez 18 år siden

#36 Haha ja en uheldig tagline.

Jamen misforstå mig ikke, Bean og Buscemi er klare favoritter hos mig og der er bestemt flere elementer jeg nød, men jeg synes stadig de står så meget i skyggen af fejlene og den massive product placement at jeg må give en 'under middel karakter'.

Trist, for jeg gik ind med et åbent sind og en forhåbning om at Bay havde lagt smartfyr MTV stilen lidt på hylden.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#38 Hasselguff 18 år siden

Plothullerne i "The Island" er vel ikke værre end dem, der er i "Minority Report"? To film der flere steder bliver sammenlignet. I så fald har jeg svært ved at se hvorfor.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#39 The Insider 18 år siden

Jeg syntes i hvertfald ikke, at "The Island" var så enormt forudsigelig, som "Minority Report" var.
War. War never changes.
Gravatar

#40 armadillo 18 år siden

Nu vi taler om Djimon Honsous. Hvad sker der med den mand og hans svedkirtler? :D. Manden er jo stort set våd hele tiden he he.

Skriv ny kommentar: