Filmen vises i Cinemateket med forskelig musikledsagelse. Den opvisning, jeg overværede, var med intim og stemningsfuldt live-klaverspil af Ronen Thalmay, der også har lavet lydspor til DFI’s dvd-udgivelse af Dreyers “Blade af Satans Bog”, men der kommer også forestillinger med eksperimentaljazz, kontrabas med lydeffekter, rock og sågar techno, så der skulle være lidt for enhver smag. At opleve filmen på det store lærred, hvor nærbillederne kan få fuld styrke, er virkelig et privilegium, og denne HD-cam-udgave står vældig flot taget filmens alder i betragtning.

Hvis man aldrig har set en Dreyer-film og undrer sig over, hvorfor så mange filmkritikere betragter ham som ikke blot den største danske instruktør nogensinde, men også en af verdens største, så er “Jeanne d’Arcs lidelse og død” det perfekte sted at begynde. Filmkunst bliver ganske enkelt ikke mere sublim.

Filmen vises i Cinemateket fra 14.-25. maj.

Læs mere om Dreyer i artiklen: Filmz Classics: Carl Th. Dreyer – Dansk films store geni.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Tommy Kristensen 13 år siden

#8: Og en mere for manglende farve...
Gravatar

#12 Patriarch 13 år siden

#11

Og én bare for at være gammel.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#13 filmz-Bruce 13 år siden

#12 Der er vel heller ikke noget surround?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#14 Patriarch 13 år siden

Ja - det ser sløjt ud.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#15 filmz-Utyske 13 år siden

Faktisk er det efterhånden en af de værste film nogensinde. ;)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#16 filmz-Bruce 13 år siden

#15 Der er også filmgryn kan jeg forstå! Uhyrligt!!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 Patriarch 13 år siden

Men er der patter der kan trække lidt op?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#18 filmz-Bruce 13 år siden

#17 Småt brændbar silikone!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#19 rockysds 13 år siden

Kan heller ikke andet end kraftigt at nikke ja til denne anmeldelse. Formidabel film, og gennembrændende skuespil fra Falconettis side. Glæder mig til at se den og to Dreyer-film, jeg ikke har set før, på lørdag. Det kan dårligt blive andet end en god oplevelse.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#20 Wookien 13 år siden

Så vil jeg råbe "Men han har jo ikke noget tøj på!", og nominere denne, filmsnobbernes yndling, som en af de kedeligeste film jeg har set i mit liv. Jeg var ved at de par timer den vare. Det er absurd at så mange mennesker verden over, indbyrdes kan blive enige om at noget så latterligt dårligt, er stor kunst. Det er ligesom når folk roser Inland Empire - Fuldstændig usmageligt filmsnobberi!

Og ja - i må godt kaste ting efter mig.. Bare de ikke er for tunge :)

Skriv ny kommentar: