Filmen vises i Cinemateket med forskelig musikledsagelse. Den opvisning, jeg overværede, var med intim og stemningsfuldt live-klaverspil af Ronen Thalmay, der også har lavet lydspor til DFI’s dvd-udgivelse af Dreyers “Blade af Satans Bog”, men der kommer også forestillinger med eksperimentaljazz, kontrabas med lydeffekter, rock og sågar techno, så der skulle være lidt for enhver smag. At opleve filmen på det store lærred, hvor nærbillederne kan få fuld styrke, er virkelig et privilegium, og denne HD-cam-udgave står vældig flot taget filmens alder i betragtning.

Hvis man aldrig har set en Dreyer-film og undrer sig over, hvorfor så mange filmkritikere betragter ham som ikke blot den største danske instruktør nogensinde, men også en af verdens største, så er “Jeanne d’Arcs lidelse og død” det perfekte sted at begynde. Filmkunst bliver ganske enkelt ikke mere sublim.

Filmen vises i Cinemateket fra 14.-25. maj.

Læs mere om Dreyer i artiklen: Filmz Classics: Carl Th. Dreyer – Dansk films store geni.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Collateral 13 år siden

Så først for nylig filmen på dvd, og har, inspireret af filmz artikel, valgt en anden Dreyer film, nemlig "Ordet", til min EP opgave på HF.

Denne film er fantastisk. Skønhed i grusomhed. Dreyer var virkelig dygtig. Ærgeligt at der er så få instruktører, med samme kompromisløshed når det kommer til historie og karakterudvikling.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#2 filmz-Utyske 13 år siden

Jeg kan kun være enig med anmeldelsen. Det er utvivlsomt en af de bedste film jeg har set og Maria Falconetti er sublim i sin præstation.

Jeg var fuldstændig udmattet psykisk efter jeg havde set den første gang, hvilket var Criterions udgave med det ret fantastiske musik.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#3 Skeloboy 13 år siden

#2 - ja, Voices of Light-soundtracket er sindsyg godt...det kan være man skal se den i aften...
Gravatar

#4 Thomsen 13 år siden

Det kan godt være, at der er lidt kontrovers om, hvorvidt filmen overhovedet bør ses med musikledsagelse eller ej, men Voices of Light er for mig den halve nydelse ved Criterions udgave. Fantastisk film!
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#5 McPeter 13 år siden

Så godt de viste den, men har desværre ikke haft tid til at komme ind og se den. Må have oplevelsen til gode.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#6 filmz-Bruce 13 år siden

Held og aldeles enig. Har også kun set den med Voices of Light, men det var en stor oplevelse. Den er dog ikke i 3D!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 filmz-Utyske 13 år siden

#6 -

Altså en ringe oplevelse, kan jeg forstå. ;)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#8 filmz-Bruce 13 år siden

#7 Ja det trækker jo mindst en stjerne fra! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 krille 13 år siden

Så den for første gang for nogle dage siden. Det er et rent mesterværk. Jeg kunne ikke være mere enig i anmeldelsen. Det er virkelig sublimt filmkunst og Falconetti spiller virkelig fantastisk. Hun kommer virkelig ind i ens sjæl. Det er en fantastisk præstation og filmen skal bare ses.
Fear can hold you priosoner. Hope can set you free. Tagline. The Shawshank Redemption
Gravatar

#10 jessup 13 år siden

Helt enig i begejstringen her i tråden - 6/6.
This is just until June

Skriv ny kommentar: