Filmen vises i Cinemateket med forskelig musikledsagelse. Den opvisning, jeg overværede, var med intim og stemningsfuldt live-klaverspil af Ronen Thalmay, der også har lavet lydspor til DFI’s dvd-udgivelse af Dreyers “Blade af Satans Bog”, men der kommer også forestillinger med eksperimentaljazz, kontrabas med lydeffekter, rock og sågar techno, så der skulle være lidt for enhver smag. At opleve filmen på det store lærred, hvor nærbillederne kan få fuld styrke, er virkelig et privilegium, og denne HD-cam-udgave står vældig flot taget filmens alder i betragtning.

Hvis man aldrig har set en Dreyer-film og undrer sig over, hvorfor så mange filmkritikere betragter ham som ikke blot den største danske instruktør nogensinde, men også en af verdens største, så er “Jeanne d’Arcs lidelse og død” det perfekte sted at begynde. Filmkunst bliver ganske enkelt ikke mere sublim.

Filmen vises i Cinemateket fra 14.-25. maj.

Læs mere om Dreyer i artiklen: Filmz Classics: Carl Th. Dreyer – Dansk films store geni.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Highland Park 13 år siden

Wookien (20) skrev:
Og ja - i må godt kaste ting efter mig.. Bare de ikke er for tunge :)

Det er slet ikke nødvendigt, for jeg har den største fisk:
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#22 filmz-Utyske 13 år siden

#20 -

Så er det jo godt at du med ét hug kan generalisere, at alle der kan lide denne film er snobber, fordi det er jo i hvert fald ikke fordomsfuldt og at ophøje sin egen smag til den absolutte sandhed er vist hvad snobber normalt gør. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#23 Highland Park 13 år siden

#22: Touché!

http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=11-05-2010&cID=16&vId=544839 skrev:
I anledningen af et nyt website om filminstruktøren Carl Th. Dreyer viser Cinemateket i maj og juni mesterværket "Jeanne D'Arch" og andre af Dreyers film. I Lounge fortæller programredaktør Rasmus Brandstrup om instruktøren, og musiker Ida Bach Jensen fortæller om at lave musik til og spille til stumfilm.

Indslaget kan ses her:
http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.a...

"Så det var den ikke, for som du selv siger, så er det en stumfilm."
Haha!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#24 Skeloboy 13 år siden

#20 - jeg kaster ikke noget efter...vælger bare at ryste på hovedet og et ret tåbeligt indlæg :)
Gravatar

#25 filmz-Bruce 13 år siden

Wookien (20) skrev:
Så vil jeg råbe "Men han har jo ikke noget tøj på!", og nominere denne, filmsnobbernes yndling, som en af de kedeligeste film jeg har set i mit liv.


Smut du hen i hjørnet og leg med Avatar.

Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#26 Skeloboy 13 år siden

#25 - hehe, med al respekt for alderdommen, så er det næsten ligeså dumt...det jo ikke enten eller :)
Gravatar

#27 Wookien 13 år siden

Hvis man leder VIRKELIG godt, kan man ane en hvis selvironisk distance i mit indlæg :) Ved godt at jeg i givet fald er ligeså snobbet som dem jeg anklager. Synes dog stadig at filmen er lort, og at det er overraskende at folk er blevet enige om at det er godt. Lidt ligesom med Inland Empire. Der er så mange meget bedre film fra den periode. Så jo jeg tænker altid "Men han har jo ikke noget tøj på" i de situation. Dreyers fremmedgørende brug af ekstrem closeups uden fornemmelse for billedkomposition. Det der med konsekvent centerframing, og ingen respekt for blikretninger får det til at virke som en meget dyr gymnasieproduktion. Det meste af scenografien virker som store hvide flader, med enkelte ekspressionistiske elementer - det er altså ikke interessant at glo på i et par timer! Hvis man alligevel stjæler med arme og ben fra de tyske ekspressionister, hvorfor så ikke lave nogle lækre baggrunde der forstærker historien, og der rent faktisk understreger hovedpersonens sindstilstand?

Falconetti gør dog et godt stykke arbejde, og hun er fascinerende, at se på de første 10 minutter. Så bliver man træt af den ensidighed manuskriptet præsterer og frustreres over, at der igennem hele filmens spilletid ikke er nogen udvikling i hendes tilstand. Synd, - for hun er utrolig interessant at følge, og man ville ønske der var en slags udvikling. Jeg ved godt, at jeg delvist bedømmer filmen udfra nutidens kriterier, men I må tro mig når jeg siger at min kritik ikke drejer sig om det, at filmen er stum eller har en lav klippehastighed (eller mangler 3D). Jeg så filmen i Cinemateket uden musisk akkompagnement.

Og ja, jeg synes avatar var fin underholdning (det må blive 3 ud af 6 stjerner fra mig), men mener ikke at de to film skal måles på samme skala. Jeg sammenligner film med impressionistiske og ekspressionistiske film fra samtiden, og vurderer den som en kunstfilm. Og derfor får Jean D'Arc's eskapader 2/6 stjerner fra mig, for sin ikke eksisterende historie, kedelige billeder og hovedrollens fine skuespil.

Og lad nu please være med at sige "æv bæv - lad være med at kommenterer hvis du ikke kan lide filmen". Det er filmforum, til at diskutere film - og det gør jeg hermed :)

"Men han har jo ikke noget tøj på!?"
Gravatar

#28 Skeloboy 13 år siden

Wookien (27) skrev:
æv bæv - lad være med at kommenterer hvis du ikke kan lide filmen"

Det er der så heller ingen der gør herinde :)
Gravatar

#29 Skeloboy 13 år siden

#27 - nu kan jeg næppe overtale dig til at se den igen...men prøv at se den med Voices of Light-soundtracket på Criterion Collections udgave.

[url= er en lille smag på det her[/url]
Gravatar

#30 filmz-Utyske 13 år siden

Wookien (27) skrev:
Og lad nu please være med at sige "æv bæv - lad være med at kommenterer hvis du ikke kan lide filmen". Det er filmforum, til at diskutere film - og det gør jeg hermed :)

Det var jo så ikke hvad du startede med at gøre - du smed en åbenlys gang flamebait ud og det leder jo ikke til diskussion, men til flamewars.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.

Skriv ny kommentar: