Filmen vises i Cinemateket med forskelig musikledsagelse. Den opvisning, jeg overværede, var med intim og stemningsfuldt live-klaverspil af Ronen Thalmay, der også har lavet lydspor til DFI’s dvd-udgivelse af Dreyers “Blade af Satans Bog”, men der kommer også forestillinger med eksperimentaljazz, kontrabas med lydeffekter, rock og sågar techno, så der skulle være lidt for enhver smag. At opleve filmen på det store lærred, hvor nærbillederne kan få fuld styrke, er virkelig et privilegium, og denne HD-cam-udgave står vældig flot taget filmens alder i betragtning.

Hvis man aldrig har set en Dreyer-film og undrer sig over, hvorfor så mange filmkritikere betragter ham som ikke blot den største danske instruktør nogensinde, men også en af verdens største, så er “Jeanne d’Arcs lidelse og død” det perfekte sted at begynde. Filmkunst bliver ganske enkelt ikke mere sublim.

Filmen vises i Cinemateket fra 14.-25. maj.

Læs mere om Dreyer i artiklen: Filmz Classics: Carl Th. Dreyer – Dansk films store geni.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Bruce 13 år siden

Skeloboy (26) skrev:
#25 - hehe, med al respekt for alderdommen, så er det næsten ligeså dumt...det jo ikke enten eller :)


Som man råber får man svar :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#32 Wookien 13 år siden

#30 Det var provo, ja - men for mig ret åbenlyst en selvironisk joke.
Gravatar

#33 Skeloboy 13 år siden

Det virker så meget sjældent nettet...:)
Gravatar

#34 Wookien 13 år siden

Bl.a. også derfor jeg skrev det, i mit næste indlæg.
Mig skrev:
Hvis man leder VIRKELIG godt, kan man ane en hvis selvironisk distance i mit indlæg :)

Gravatar

#35 Collateral 13 år siden

#27: Du kan syntes hvad du vil om filmen, men at sige at Dreyer ikke havde sans for billedkomposition er simpelthen forkert. Mandens film lever i kraft af billedkompositionerne i sammenspil med intenst skuespil. Med hensyn til de hvide overflader, mener jeg at det er en del af Dreyers stil med disse store hvide overflader. Måske netop for at det ikke bliver baggrunde etc. der bliver væsentlige, men karakterernes ansigter (/følelser)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#36 Highland Park 13 år siden

#35: Helt enig. En mere iøjnefaldende baggrund havde stjålet en stor del af opmærksomheden fra ansigterne. Det kunne godt være brugt til at understrege sindstilstande, men da skuespillet er så intenst og brugen af nærbilleder og de dertilhørende billedkompositioner så virkningsfuldt, er det fuldstændig unødvendigt. Hvordan det kan opleves som fremmedgørende og kedeligt er mig en gåde.
Kun en trold sammenligner "Jeanne d'Arcs lidelse og død" med en gymnasieproduktion.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#37 jessup 13 år siden

Jeg skal ind og se filmen på Torsdag med musik af Ida Bach Jensen:

http://www.dfi.dk/Filmhuset/Cinemateket/Film.aspx?...

Er der nogen der kender til hende eller har været til tidligere fremvisninger med hende?
This is just until June
Gravatar

#38 Wookien 13 år siden

#36 Og kun trolde kalder andre for trolde. Kan dog godt se begge jeres argumenter - er bare uenig.

Derudover er jeg meget begejstret for kompositionen i Ordet og Vampyr. Det er såmænd kun Joan d'arc jeg brokker mig over :)
Gravatar

#39 Highland Park 13 år siden

#37: Du kan møde hende, se klip fra filmen og høre smagsprøver på musikken, i dette indslag fra Lorry:
http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.a...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#40 jessup 13 år siden

Tak for linket - jeg har kun set stumfilm med klassisk orkester og med klaver. Det tegner til at blive en lidt anderledes og interessant filmoplevelse.
This is just until June

Skriv ny kommentar: