Jeanne d’Arcs lidelse og død
Udgivet 12. maj 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Det er næppe sandsynligt, at nogen, der nogensinde har set “Jeanne d’Arcs lidelse og død”, vil kunne glemme Maria Falconettis ansigt bagefter. At sige, at hun brænder gennem lærredet, er sådan en utilstrækkelig beskrivelse for hendes præstation i filmen. Hun brænder gennem lærredet, over biografstolene og direkte ind i sjælen.
Allerede omstændighederne omkring dens skabelse vakte diskussion. Dreyer havde vakt positiv opmærksomhed i Frankrig med “Du skal ære din hustru” og blev tildelt et betydeligt budget til at skabe et historisk drama om den legendariske figur. Resultatet blev dog et ganske andet end forventet. Dreyer kasserede manuskriptet og baserede i stedet handlingen på referatet fra Jeanne d’Arcs retssag, som vi følger mens de hykleriske præster piner og plager hende i forsøget på at få hende til at knække sammen. Omfattende kulisser blev bygget, men de kan knap nok ses i filmen, der hovedsageligt består af ekstreme nærbilleder, hvor alle regler for kontinuitet brydes, hvilket bevidst gør værket disorienterende. Vi er lige så fortabte i denne virkelighed som Jeanne selv.
Optagelserne blev en prøvelse for Falconetti, og historierne fortæller om, hvordan Dreyer tvang hende til at antage smertefulde siddestillinger, således at hendes ansigtsudtryk ville signalere en undertrykt indre smerte. Resultatet er overvældende og hjerteskærende. Som den amerikanske filmkritiker Pauline Kael sagde, er det muligvis den største skuespilspræstation nogensinde fanget på film, og sat overfor præsternes hoverende hoveder gribes man af indignation og medfølelse. Rystende er også filmens næsten profetiske side, og da Falconetti brutalt kronrages, og det umuligt ikke at tænke på de menneskeudryddelser, som efterfølgende skulle foregå på det europæiske kontinent.
Filmen vises i Cinemateket med forskelig musikledsagelse. Den opvisning, jeg overværede, var med intim og stemningsfuldt live-klaverspil af Ronen Thalmay, der også har lavet lydspor til DFI’s dvd-udgivelse af Dreyers “Blade af Satans Bog”, men der kommer også forestillinger med eksperimentaljazz, kontrabas med lydeffekter, rock og sågar techno, så der skulle være lidt for enhver smag. At opleve filmen på det store lærred, hvor nærbillederne kan få fuld styrke, er virkelig et privilegium, og denne HD-cam-udgave står vældig flot taget filmens alder i betragtning.
Hvis man aldrig har set en Dreyer-film og undrer sig over, hvorfor så mange filmkritikere betragter ham som ikke blot den største danske instruktør nogensinde, men også en af verdens største, så er “Jeanne d’Arcs lidelse og død” det perfekte sted at begynde. Filmkunst bliver ganske enkelt ikke mere sublim.
Filmen vises i Cinemateket fra 14.-25. maj.
Læs mere om Dreyer i artiklen: Filmz Classics: Carl Th. Dreyer – Dansk films store geni.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet