Trods al spektaklet så lever “King Kong” dog først og fremmest i de stille øjeblikke, hvor Naomi Watts og Kong finder en smule fred sammen. Det siger noget om Watts og Andy Serkis’ (der ligger ansigtsudtryk til Kong) evner, at et så usandsynligt forhold virker så overbevisende. Derudover er Adrien Brody god som Driscoll, mens Jack Black er slet og ret fænomenal som den Orson Welles-lignende instruktør, der er fuldstændig fokuseret på sin film (og som desperat klamrer sig til sit kamera i pressede situationer).

“King Kong” er ikke alene en spændende film, den er også en rørende fortælling. Selvom den er en genindspilning, og endda en loyal en af slagsen, så føles historien frisk og ny. Til trods for et par små mangler så er den uden tvivl blandt årets bedste film og en af de største filmoplevelser i år.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-sanjo 18 år siden

Giver filmen 3,5/4 får flotte visuelle scener, men filmen er alt alt for lang :(
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#72 filmz-Faurby 18 år siden

Kan kun sige at det er årets film!!! er ik den som fælder en tåre,men fik en stor klump i halsen.Det har bare det hele og ik et min for kort !!!

Det kan godt være det er en genindspilning ...men den er bare rørende og virkelig gøre forholdet mellem ann og king kong,selvom man ved hvordan den ender så har den bare de ting som gør man glemmer det og bare gir alt det som mange andre film ikke har ...!!!!!

5 stjerner fra min side af !
MH
Gravatar

#73 filmz-biojensen 18 år siden

Peter Jackson gør det igen.
Gravatar

#74 JannikAnd 18 år siden

Anmeldelsen kan indeholde mindre spoilers.

Jeg må sige, at jeg har haft store forbehold over for denne film, hvis produktion jeg har fundet mig usikker og rodet. Og jeg vil da også sige, at mine værste anelser blev bekræftet i filmens første akt. "King Kong" starter ellers fremragende med en utrolig smuk montage, der fornemt portrætterer 30'ernes depression i USA. Men dernæst går det kun ned af bakke.

Filmens plot og karakterer bliver præsenteret uden ånd og følelse. Hele turen mod Skull Island er en stor omgang nonsens, hvor Jackson har villet blande 17 genrer i én film. Somme tider er der lidt kærlighedsdrama, så er der adventure og ikke så forsøger Jackson at fange humoren fra screw ball-komedierne. Det fungerer egentlig også fint, jeg forstår bare ikke konteksten. Derudover er hans æstetik for storladen og ukonsekvent. Hvorfor skal der være lange travels i 16 frames mod instrumentbrættet!? Det er mere komisk end bjergtagende. Jeg må sige, at jeg nød første akt, men kun fordi det var så komisk og ligegyldigt.

MEN ved ankomsten til Skull Island sker der noget: de indførte, der overfalder filmholdet er så utroligt skræmmende, at det krybber helt under huden på en. Men det er naturligvis Kongs tilstedeværelse, der løfter filmen. Actionscenerne er flotte og yderst velkoreograferet. Men somme tider virker Jackson for overmodig, og det er tydeligt at hans visioner ikke stemmer overens med tidens standarder. Især er dinosaurernes flugt gennem dalen ufattelig grim! Derimod er der en scene, hvor en flok insekter på størrelse med folkevogne virkelig velinstrueret. Her behersker Jackson sig og skaber en mindst lige så skræmmende scene som Shelobs hule i "Return of the King".
Samtlige scener med Kong er dog yderst troværdige. Han er virkelig en karakter på højde med Gollum - og forholdet mellem Naomi Watts og den computerskabte abekat er fantastisk pålideligt.
Andet akt er storladent - måske for storladent. Stemning er fantastisk, men somme tider virker det som om Jackson har fået lidt for frie tøjler. Dog kan jeg ikke sætte en finger på scenerne mellem Kong og Naomi Watts.

Tredje - og sidste - akt er klart filmens bedste. Her bliver der skruet ned for tempoet og de noget uoverbevisende effekter. Her er kernen forholdet mellem Kong og Watts, og det er virkelig også fremragende. Især fremkaldte en scene med de to på en tilfrosset sø det helt store smil hos mig. Jackson giver sig heldigvis god tid i scenerne mellem filmens to hovedkarakterer, og det giver pote i sidste ende, for Kongs tragiske skæbne er virkelig rørende og overskygger i den grad Jacksons effektfyrværkeri i andet akt.
Tredje akt er uden tvivl til topkarakter. Det er her filmens kerneforhold opblusses og giver filmen dimensioner.

Naomi Watts gør et fremragende stykke arbejde, hendes forhold til Kong er fantastisk troværdigt. Jack Black er ligeledes rigtig god. Han spiller med en utrolig afdæmpet tone, og det klær' ham. Derimod fandt jeg Adrien Brodys præstation en smule anonym, men hans karakter er heller ikke særlig spændende, og han står i den grad i skyggen af den bedre mand: King Kong.

Peter Jacksons "King Kong" er en mageløs rejse ind i et utroligt univers. Effekterne er sommetider en anelse utroværdige, men derimod er der mange andre effekter der kompenserer for dette. Men filmens kerne er forholdet mellem Kong og Watts' Ann Darrow. Det fungerer - overraskende for mig - fuldstændig upåklageligt.
Filmen starter meget usikkert, men efter Kongs indtogt hæver filmens niveau sig i eksponentielle portioner. "King Kong" var for mig en positiv overraskelse og en rørende fortælling.

- men tættere på 5 end 4. Den sidste ½ kommer måske ved gensynet - som jeg i øvrigt glæder mig til...
Gravatar

#75 mr gaijin 18 år siden

De første tal fra det amerikanske box office tyder ikke godt for filmen. Fredag formåede filmen kun at indspille godt 14,4 millioner (leesmovieinfo.com). Til sammenligning indspillede "Narnia" 23 millioner sidste fredag. De samlede tal mangler stadig, men "King Kong" kan næppe leve op til forventninger om over 100 millioner indspillet de første fem dage.

Aben var åbenbart ikke så stor som forventet.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#76 dfms 18 år siden

#75 Er det IKKE pisse ligemeget !
Gravatar

#77 mr gaijin 18 år siden

#76 Det kommer an på om du har lyst til at se lignende film igen. Hvis selskaberne på trods af Jacksons egen investering taber penge på denne film (har trods alt kostet over 200 mil.), vil Jackson ikke længere have så frie hænder som på denne film. Men mon den nok skal tjene sig hjem i USA i løbet af julen.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#78 filmz-gimleno1 18 år siden

Flot og meget imponerende film, men for lang - ALT for lang.

Alt det fedteri på båden når at blive møgkedeligt og kunne nemt skæres ned til under det hele uden at det gjorde noget. Og afskedsscenen, ved gud - jeg nåede at blive rørt, og til sidst blive totalt ligeglad fordi deres konstante øjen kontakt trak så meget ud - ja, vi har fattet det, i kom til at holde af hinanden osv osv, men den kunne også nemt være skåret ned til det halve.

Altså, en virkelig flot film, men to timer havde været nok til at fortælle samme historie i et lidt mindre coma agtigt tempo!
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#79 gi-jones 18 år siden

Sjovt som alle folk brokker sig over tempoet. Jeg synes netop at det er et problem i alt for mange nye film, at de ikke tager sig tid til at fortælle historien. Hvis man vil have monster-action uden dybde og med masser af fart kan man se Jurrasic Park 3, men gode film tager sig tid, og jeg sad og håbede at der ville gå mindst en time før vi så skyggen af Kong.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#80 filmz-smedt-meister 18 år siden

#79 er sku helt enig med dig
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.

Skriv ny kommentar: