“Knowing” er og bliver en omgang gedigent nonsens. Og det er måske også for meget at forvente realisme, når man har med en film at gøre, hvor Cage spiller professor. Til trods for det besværede fortællende drive er der heldigvis for det meste nok fart på drengen til at de fleste vil kunne ignorere filmens filosofiske vrøvl. Som en anden metervare leverer “Knowing” i sidste ende det, som man kan forvente sig af en genrefilm fra thrillerskuffen, men absolut heller ikke mere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 tranberg 14 år siden

bruce (20) skrev:
Gad vide, hvor mange som hader denne film, ene og alene fordi den ikke korresponderer med deres opfattelse af verdenen?


Det må da være under 1 % af de dumme filmgængere; de fleste dømmer nok denne film på alle dens rædselsfulde elementer.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#22 elwood 14 år siden

[url= sangen er fandme mærkelig![/url]
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#23 filmz-Bruce 14 år siden

tranberg (21) skrev:
Det må da være under 1 % af de dumme filmgængere; de fleste dømmer nok denne film på alle dens rædselsfulde elementer.


Det har jeg så mine tvivl om.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#24 Patriarch 14 år siden

bruce (20) skrev:
#19 Det ville godt nok blive kedeligt, hvis sci-fi visioner kun måtte have udspring i ateisme. Gad vide, hvor mange som hader denne film, ene og alene fordi den ikke korresponderer med deres opfattelse af verdenen?


Finder du filmen specielt teistisk? Filmen er ganske vitst tvetydig, men for mig at se kunne den sagtens ses som værende ateistisk.

Jeg synes det var en ok underholdende film. Mine anker ved filmen er ikke religiøse, men derimod at jeg fandt plottet fortænkt i en grad at jeg havde svært ved at 'købe' den.

Jeg tvivler også på at folk ikke kan lide den pga. dens verdenssyn - kun i det omfang at de evt. synes det er for far-fetched (og ikke af principielle grunde). Men ja, det kunne da være interessant at vide.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#25 filmz-Bruce 14 år siden

Personligt kan jeg ikke finde noget, som ikke peger på en fuldbyrdet teistisk vision. Hele afslutning er en entydig bekræftelse for mig. Uden tvivl er det far fetched og langt ude, men det er sci-fi og E.T, Poltergeist, Serenity, Star Trek, Star Wars, I'm legend, Logans Run, Battlestar Galactica, Lost, Matrix, Dark City etc. er langt ude. hvad der forbinder dem er, at de tager udgangspunkt i givne visioner og opfattelser, som enten er rendyrkede fantasier i en given ateistisk eller teistisk verdensanskuelse.

Knowing er i mine øjne blot en vision, som tager udgangspunkt i "hvad nu hvis kristendommen er sand?" og den vision følger den blot til dørs, uanset om folk så anser kristendommen eller religion i det hele taget, for at være en gang vrøvl. Proyas bliver ikke mere religiøs eller scientolog af at virkeliggøre dette på film. Han viser én given visualisering af dommedag og bruger informationer fra bibelen til at anskueliggøre dette. Far fetched og langt ude, helt sikkert.

Om så nogle forkaster filmen, pga. af elendig instruktion og dårlige virkemidler eller pga. dens valg af teistisk livssyn, det finder vi nok ikke et entydigt svar på. Jeg er blot langtfra overbevist om, at filmen bedømmes på de samme præmisser som enhver anden sci-fi film. Og det er da også sjovt at læse anmeldelser fra Metacritic og Rottentomatoes og se at flere netop angriber det religiøse islæt.

Jeg er 100% på Eberts side i opfattelsen af filmen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#26 elwood 14 år siden

Har du nogensinde været uenig med den mand 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#27 Patriarch 14 år siden

#25

Ok. For mig at se er der ikke noget Bibelsk over et rumskib der spiller Guds" rolle. Om noget synes jeg det ligner at kristendommen er en tolkning af nogle virkelige ting, hvor man så laver nogle ret så væsentlige fejlslutninger om hvad der rent faktisk finder sted. Det vi ser i Knowing er jo netop ikke Jesus der vender tilbage på dommedag, eller Gud i det høje.

Man kan sammenligne det med en civilisation der ser en eksplotion i det fjerne med store konsekvenser for flora og fauna. De kalder det Guds vrede og skriver om det. Vi finder derimod ud af at der er tale om en vulkan der eksploderede (som på Santori - en eksplotion derbragte det minoriske rige i knæ).. Vi ved at dette ikke skete fordi minorerne var et slemt folk, men fordi livet er noget lort når man tilfældigvis bor ved siden af den vulkan :D

Nu har jeg ikke læst den negative omtale, men det slår mig som værende meget ærgeligt og tyndt at samble den pga. af dens temaer - selvom de måtte være religiøse.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#28 filmz-Bruce 14 år siden

#27

Ok. For mig at se er der ikke noget Bibelsk over et rumskib der spiller Guds" rolle.


Hvad er bibelsk? I den diskussion, som foregår med bn omkring bibelen blandt andet, der er et væsentligt ankepunkt kildekritik. Når du siger bibelsk, så ser jeg det som om, at du kritiserer Proyas for ikke at lave en ortodoks/fundamentalistisk fortolkning af bibelen, som de fleste mennesker læser og forstår den. Som jeg ser det, er der åbent på alle hylder, i og med vi kun har 1800 år gamle nedskrevne ord og ældre, som ingen kender det rette ophav af.

Et andet ankepunkt eller dagsorden, har været, hvorledes Gud agerer og hvorfor han gør sådan. Når du siger der [er] ikke noget Bibelsk over et rumskib der spiller Guds" rolle, så er du allerede fastlåst i din egen opfattelse af, hvad Gud gør og hvorledes han kan og vil agere. Proyas har blot vist én fortolkning og han kunne ligeså godt have valgt 1000 andre, hvor fællesskabet imellem dem er, at sandhedsværdien ikke kan udledes. Hvad Proyas viser, er et kunstnerisk valg og hvis vi anklager ham herfor, så er det forbi vi hellere vil se noget andet, som enten ligner "det vi formoder", eller noget som sparker røv. "Det vi formoder" er så forskelligt fra person til person, at de fleste nok vil blive skuffede. Men Proyas tør udfordre og det giver jeg et cadeau for.

Om noget synes jeg det ligner at kristendommen er en tolkning af nogle virkelige ting, hvor man så laver nogle ret så væsentlige fejlslutninger om hvad der rent faktisk finder sted. Det vi ser i Knowing er jo netop ikke Jesus der vender tilbage på dommedag, eller Gud i det høje.


Tillad mig at sige ... nu gør du det igen :)

...hvor man så laver nogle ret så væsentlige fejlslutninger. Fejlslutninger?!?! I henhold til?!?!? Det kan aldrig være fejlslutninger, hvis vi påfører den kildekritik af bibelen, som de ateistiske og undertegnede så gerne vil påføre den. Proyas ville netop være konservativ og uinteressant, havde han blot lavet "Apocalypse Now, according to the Bible" og så havde han fået endnu mere skæld ud. Proyas har ikke skrevet under på, at han vil vise kristendommens dommedag, som de kristne tror den vil være.

Man kan sammenligne det med en civilisation der ser en eksplotion i det fjerne med store konsekvenser for flora og fauna. De kalder det Guds vrede og skriver om det. Vi finder derimod ud af at der er tale om en vulkan der eksploderede (som på Santori - en eksplotion derbragte det minoriske rige i knæ).. Vi ved at dette ikke skete fordi minorerne var et slemt folk, men fordi livet er noget lort når man tilfældigvis bor ved siden af den vulkan :D


Nej det kan man ikke :) Modsat den diskussion I har med bn, så er Proyas film REN fiction. Proyas ligger ikke under for en ateistisk eller teistisk livsanskuelse. Han forsøger ikke at overbevise nogen om evolution eller kreation ved at lave filmen Knowing. Proyas gør som Quentin Tarantino gør med Inglourious Basterds. "HVAD NU HVIS". HVAD NU HVIS, vi havde haft disse jødedræbere ..... og som ender med at ændre historiens gang ... i en film. Proyas laver en film som HVAD NU HVIS ... der ER noget om det, som står i bibelen. HVAD NU HVIS kristendommen ER bygget på sandhed, men de ord vi har at klynge os til, "kun" er fifty fifty sandt og forkert?

Nu har jeg ikke læst den negative omtale, men det slår mig som værende meget ærgeligt og tyndt at samble den pga. af dens temaer - selvom de måtte være religiøse.


Enig. Og det er selvfølgelig ikke alle som gør det. Enhver skal da have lov til at synes, at en film er noget lort, hvis de nu engang har den følelse. Jeg tror bare mange, hegler den ned, fordi filmen tager udgangspunkt i "HVAD NU HVIS der var sandhed i kristendommen" og det kommer på tværs af deres ateistiske verdensanskuelse. Og der kan jeg kun sige: "Synd at man ikke kan tage det som fiktion".


#26 Tilgiv mig at jeg kun tager de mest grelle eksempler fra senere end 1970 :)

Ace Ventura *
Blue Velvet * (Fuck you Ebert)
Fear and Loathing in Las Vegas * (Fuck you Ebert)
Hellraiser ½*
Stargate *
The Adventures of Ford Fairlane *
The Frighteners *
The Hitcher 0*
The Vanishing *
Tora Tora Tora * (Fuck you Ebert)

American Beauty ****
An Officer and a Gentleman ****
Bad Lieutenant ****
Born on the Fourth of July ****
Capote ****
Changing Lanes ****
Crash **** (Fuck you Ebert)
Dick Tracy ****
Forrest Gump ****
House of the Flying Daggers ****
Kill Bill Volume 1 ****
King Kong 2005 ****
Lakeview Terrace ****
Mad Max Beyond THunderdome ****
Malcolm X ****
Minority Report ****
Natural Born Killers ****
Return of the Jedi ****
Scarface ****
Sky Captain and the world of Tomorrow ****
Speed ****
Spiderman 2 ****
Superman ****
Superman 2 ****
Sweeney Todd ****
Syriana ****
The Aviator ****
The Cell ****
The Departed ****
The Golden Compass ****
THe Karate Kid ****
The Manchurian Candidate ****
Wargames ****
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#29 rubberdub 14 år siden

Jeg bræker mig over Nikolaus Kage!
ehmmm ehmmm whachamacalit... ah´a mobile fone!
Gravatar

#30 Patriarch 14 år siden

Bruce.

Hvad er bibelsk? I den diskussion, som foregår med bn omkring bibelen blandt andet, der er et væsentligt ankepunkt kildekritik. Når du siger bibelsk, så ser jeg det som om, at du kritiserer Proyas for ikke at lave en ortodoks/fundamentalistisk fortolkning af bibelen, som de fleste mennesker læser og forstår den. Som jeg ser det, er der åbent på alle hylder, i og med vi kun har 1800 år gamle nedskrevne ord og ældre, som ingen kender det rette ophav af.

Et andet ankepunkt eller dagsorden, har været, hvorledes Gud agerer og hvorfor han gør sådan. Når du siger der [er] ikke noget Bibelsk over et rumskib der spiller Guds" rolle, så er du allerede fastlåst i din egen opfattelse af, hvad Gud gør og hvorledes han kan og vil agere.


Nu var det SLET ikke min mening at gøre dette til en religiøs debat, men udelukkende en stille og rolig, åben debat om tolkningen af en film. Men helt ærlig... Du sagde at filmen leger "hvad nu hvis kristendommen var sand"... Jeg mener ikke man kan tage filmens vision og så kalde det for sand kristendom på nogen måde. Sorry, men det er for søgt. Jeg er med på at man skal passe på med at generalisere omkring hvad kristendommen er og ikke er, men, men...

Tillad mig at sige ... nu gør du det igen :)

...hvor man så laver nogle ret så væsentlige fejlslutninger. Fejlslutninger?!?! I henhold til?!?!? Det kan aldrig være fejlslutninger, hvis vi påfører den kildekritik af bibelen, som de ateistiske og undertegnede så gerne vil påføre den. Proyas ville netop være konservativ og uinteressant, havde han blot lavet "Apocalypse Now, according to the Bible" og så havde han fået endnu mere skæld ud. Proyas har ikke skrevet under på, at han vil vise kristendommens dommedag, som de kristne tror den vil være.


Med fejlslutninger mener jeg:

Rumvæsner = Engle/Gud/Jesus

Du må da medgive at hvis det var rigtigt, så indeholder Bibelen en del fejlslutninger? Jeg vil mene jeg er på teologisk rimelig sikker grund ved at hævde at Proyas vision ikke har meget med kristendommen at gøre.

Nej det kan man ikke :) Modsat den diskussion I har med bn, så er Proyas film REN fiction. Proyas ligger under for en ateistisk eller teistisk livsanskuelse. Han forsøger ikke at overbevise nogen om evolution eller kreation ved at lave filmen Knowing. Proyas gør som Quentin Tarantino gør med Inglourious Basterds. "HVAD NU HVIS". HVAD NU HVIS, vi havde haft disse jødedræbere ..... og som ender med at ændre historiens gang ... i en film. Proyas laver en film som HVAD NU HVIS ... der ER noget om det, som står i bibelen. HVAD NU HVIS kristendommen ER bygget på sandhed, men de ord vi har at klynge os til, "kun" er fifty fifty sandt og forkert?


Igen, virker det lidt som om at du tror jeg ville diskutere religion i denne tråd. Jeg kan slet ikke se hvad min diskution med BN har at gøre med Proyas film. Jeg ved godt den ikke prøver at overbevise nogen om noget.

Men alt det ovenstående er fuldstændigt ligegyldigt. Jeg var interesseret i en debat om tolkninger filmens mulige tema, og prøvede blot at fremlægge en mulig tolkning.

Jeg kan godt se at den kan tolkes kristent, men kan du slet ikke se at den kan tolkes atesistisk? Altså kort sagt: Der er ingen gud, men rumvæsner - det vi har i Biblen er forfattere fra bronzealderen der prøver at forstå det de har set/hørt. Altså... hvis gud er et rumvæsen så er det vel nærmest per defination ateistisk. Men det er én mulig tolkning - er det helt sort?

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: