“Knowing” er og bliver en omgang gedigent nonsens. Og det er måske også for meget at forvente realisme, når man har med en film at gøre, hvor Cage spiller professor. Til trods for det besværede fortællende drive er der heldigvis for det meste nok fart på drengen til at de fleste vil kunne ignorere filmens filosofiske vrøvl. Som en anden metervare leverer “Knowing” i sidste ende det, som man kan forvente sig af en genrefilm fra thrillerskuffen, men absolut heller ikke mere.
#31 tranberg 15 år siden
#32 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#33 filmz-Bruce 15 år siden
Det er nok svært at holde religionen udenfor :) Men jeg skal nok være seriøs (forholdsvis) og rolig :) Og jeg mener så også, at jeg debatterer filmens tolkning, ikke mindst Proyas vision.
Jeg mener blot, at Knowing er bygget på en præmis, at der ER sandhed i kristendommen. At der ER sandhed i bibelens ord. Derudover har Proyas carte blanche til at lege med omstændighederne.
Hvor differentierer filmens vision lige med den præmis, at der skulle være sandhed i kristendommens ord? Jeg har meget svært ved at finde noget søgt i en artistisk vision, en fortolkning af, at kristendommen bygger på en sandhed. Proyas holder sig indenfor nogle scenarier vi forbinder med kristendommen, men hvordan kan vi jo kun bruge vores fantasi til at gætte med, eller renæssancens billeder af engle etc. Der er frit slag til at fortolke efter min mening.
Rumvæsener? Hvor så du dem? Er det fordi du har set andre film visualisere engle på anden vis? Er de lys, er de Christopher Walkens Gabriel engel, er de Paul Bettanys engel Michael i Legion, som leger med automatvåben, er de John Travolta i Michael? Hvorfor skal vi absolut konkludere, at disse væsener var rumvæsener, med mindre det er fordi vi er låste på baggrund af andres fortolkninger på film, i malerier, i bøger. Jeg kan ikke kalde noget en fejlslutning, når der ikke er nogen fakta at holde visionen op på. Dermed må Proyas være i sin gode ret til at portrættere engle, som han nu engang har lyst til.
Jeg formoder vi diskuterer den tolkning, som foregår i Knowing. Jeg er uinteresseret i diskussionerne i de andre tråde. Men når du fremlægger din kritik, så forstår jeg den som overvejende funderet i DIN opfattelse af kristendom. Det syn du har dannet dig af kristendommen, udfra ord og billeder i menneskeligt nedfældede skrifter, kritiserer du til en vis grad Proyas for ikke at overholde. Jeg siger blot, at der ikke er nogen spilleregler Proyas er tvunget til at følge, for at lave en artistisk vision af dommedag. Han behøver ikke portrættere engle eller gud, som vi mennesker har en opfattelse af, de vil fremtræde. Måske kan Gud "Beame" alle væsener over til en anden planet, måske kan han ikke. Det er ren spekulation og fiktion, når det kommer til stykket og derfor har jeg svært ved at tage kritikken af Proyas valg til mig.
Havde Proyas valgt en åben slutning, hvor man så rumskibene drage bort, så havde jeg da absolut godt kunnet se det ateistiske islæt. Men nu peger alt jo i en helt anden retning.
1) Cage diskuterer determinisme / alt er tilfældigt på universitetet og har mistet sin tro pga. moderens død
2) Cages søn er overbevist troende og overbevist om, at hans mor er i himmelen
3) Der er et papir, som forudser samtlige store katastrofer på jorden på sted og klokkeslet
4) De fremmede tager kun 1 dreng og 1 pige med (og to kaniner=, som har haft forbindelse med pigen, som har forudsagt begivenhederne for 50 år siden
5) Rumvæsenerne bliver portrætteret med lys, der hvor "deres vinger" skulle sidde efter menneskernes opfattelse
6) Drengen og pigen løber rundt på en ny planet og i det fjerne står et stort træ. Livets træ?
Og de sorte sten!!!
Johannes Åbenbaring kapitel 2 vers 12 til 17:
Til menigheden i Pergamon
Og skriv til englen for menigheden i Pergamon:
Dette siger han, som har det skarpe tveæggede sværd Jeg ved, hvor du bor: dér hvor Satans trone står; og dog holder du fast ved mit navn og har ikke fornægtet troen på mig, selv i de dage, da Antipas, mit trofaste vidne, blev slået ihjel hos jer, dér hvor Satan bor. Men lidt har jeg imod dig: Du har nogle, som holder fast ved Bileams lære, ham der lærte Balak at stille fælde for Israels børn, så de spiste afgudsofferkød og bedrev utugt. Sådan har du også nogle, der ligeledes holder fast ved nikolaitternes lære. Omvend dig derfor! Ellers kommer jeg hastigt over dig og vil bekæmpe dem med min munds sværd. Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger til menighederne. Den, der sejrer, vil jeg give af den skjulte manna og give ham en hvid sten og indskrevet på stenen et nyt navn, som ingen kender undtagen den, der får det.
Menneskeheden holder fast ved "nikolaitternes lære". Bare se hvorledes menneskerne stjæler undervejs, når der kommer kaos. Her er der ikke en hvid sten, men en sort. I katolicismen repræsenterer en hvid sten uskyld og en sort sten synd.
Her vil jeg tro, at den sorte sten gives som en invitation. Dem som tror, tager imod. Moderen der døde fik en og hun døde med hånden omkring den. Cage fik ikke én, for han troede ikke.
Så nej. Der er intet i filmen, som får mig til at kigge i en ateistisk retning.
#34 Lord Beef Jerky 15 år siden
#35 BN 15 år siden
Var det 1986-versionen af 'The Hitcher', som Ebert gav 0 stjerner?
#36 filmz-jonasgr 15 år siden
Måske det er derfor han giver så mange høje karakterer nu for at opveje det lidt :)
'Cause I'm evil"
#37 filmz-Bruce 15 år siden
Det ligger til mennesket at forklare alt videnskabeligt, men hvad vi ser i Knowing er blot en repræsentation af den bibelske dommedag. Hvorvidt engle består af mitochondrier eller enzymer er ligegyldigt og gør dem ikke mindre "engleagtige", end var de skabt af guds ånde.
Jeg skal have sat mig ned og set filmen med kommentarsporet på en dag.
#38 Patriarch 15 år siden
Hvis Gud og engle reduceres til biologi og videnskab, så er der i bund og grund tale om en form for ateistisk syn... altså at der ikke findes en Gud - et væsen som er ude den naturlige verden.
Det må jeg så erklærer mig uening i. Det ligger dybt i mennesket at forklare ting, og sætte ting i systemer og mønstre så vi kan forstå dem. Siden oplysningen har der været en voksende erkendelse af at den bedste kilde til at forstå verden er gennem videnskab. Men sandheden er at en enorm del af jordens befolkning ikke har et naturalistisk verdenssyn. Disse mennesker (flertallet?) fylder hellere end gerne ting ud med Guder og andre kræfter der almindeligvis betragtes som værende uden for videnskabens domæne.
#39 Lord Beef Jerky 15 år siden
#40 Patriarch 15 år siden
En anden afgørende forskel består i spørgsmålet "hvis gud skabte universet, hvem skabte så gud". For en religiøs giver dette spørgsmål ikke mening, da gud er uden for tid/sted og rum, og derfor ikke selv behøver en skaber (Man kan så synes det knap er et argument, men det er en anden snak). Men hvis disse skabninger er biologiske og objekter for videnskabelig undersøgelse, så bliver spørgsmålet relevant. Hvem, eller hvad skabte disse væsner.