Samtidig har man i forsøget på at gøre filmen mere spiselig for et ungt publikum renset historien for antydningen af vold og seksuelt overgreb, hvilket forvandler en fortælling, der med al rimelighed burde være en temmelig forstyrrende oplevelse, til en ukonkret og ligefrem nuttet beretning. Dermed fjernes også vores følelsesmæssige indgang til Susies forældre, og man forbløffes i stedet over, hvor flad, ligegyldig og decideret kedelig en fortælling om et børnemord faktisk kan være.

“The Lovely Bones” er i det hele taget en mindre katastrofe, og overraskende er det ikke mindst, at Peter Jackson her har fejlet så fælt med denne beretning, som småkvalmt idylliserer begivenhederne omkring et barnemord. Skuespillerne gør det alle glimrende, men ellers så stinker filmen værre end et par sure hobbit-tær.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmkorn.dk 14 år siden

a Susies mor pludselig beslutter at forlade hjem og barn, har Jackson slet ikke forsynet hendes karakter med anledning nok til det, og gerningen fremstår derfor ekstremt selvisk – hvilket trods alt næppe har været meningen. skrev:


Ingen bevæggrund?! Faderen er totalt opslugt af sorg og af at finde morderen. Moderen er i total fornægtelse, og har lavet datterens værelse om til et gravkammer. Hun får nok, og må væk for at rense sit sind og komme ovenpå igen. Fuldt forståeligt og fuldt ud underbygget i de foregående scener.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#42 Karl Hungus 14 år siden

Ikke helt enig. Syntes ikke mellemverdenen var helt så slem som vurderet i anmeldelsen. Den blev blot lidt FOR lang i spyttet til tider. Skuespillet er rigtig godt og historien er god.
Grunden til at jeg ikke giver den højere karakter er, at den simpelthen ikke er spændende nok. Havde håbet på noget lidt mere thrilleragtigt. Ved godt at det ikke er typisk Jackson, men havde egentlig regnet lidt med det. Min fejl, og derfor kedede jeg mig lidt.

3/6 herfra

P.S. Og er enig i at moderens pludselige afgang var dårligt forklaret. Ja, ja. Faderen er ked af det og bla bla, men i min bog fik vi ikke nok baggrund for hendes beslutning. Der var sq da flere børn i hjemmet som hun kunne blive ved!
Gravatar

#43 Skeloboy 14 år siden

Hmm...den har fået 6/6 i Filmland, 5/6 i Ekko og 4/6 en del steder...fedt med film, der ligesom kan dele vandene..:)
Gravatar

#44 aero 14 år siden

#43 du mener vel filmland ikk? altså siden og ikke i DRs program, for der fik den da vist kun 4
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#45 filmkorn.dk 14 år siden

Jeps, Filmland kun 4
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#46 Skeloboy 14 år siden

#44 - tjo, så bare 6 stjerner...men sikkert nok på Filmland så...:)
Gravatar

#47 aero 14 år siden

#46 Også uhørt at der er både en filmside og et filmprogram der hedder det samme :)
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#48 RasmusFL 14 år siden

Enig med anmelderen.

Jackson virker, på mig, slet ikke til at have styr på sin historie. Filmen er som en lang montage, der aldrig rigtig tør lægge vægten på de enkelte scener, men hele tiden nervøst krydsklipper mellem to, tre forløb. Kameraet er over det hele og musikken giver os aldrig hvile. En meget anstrengende oplevelse, må jeg sige.

Desuden har mellemverdenen slet ikke den detaljerigdom og stoflighed, der skal til for på nogen måde at skabe en vandtæt illusion for mig. Langt det meste ligner poleret CGI uden nogen form for kant. Til sammenligning var troværdigheden næsten overvældende og illusionen skræmmende godt leveret i en film som 'Coraline'.

2/6
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#49 filmkorn.dk 14 år siden

Hmm, tydeligvis en film der deler vandene :)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#50 Balrog-of-doom 14 år siden

Jeg frostår på ingen måde den anmeldelse der er givet her.. Ved ikke lige hva de folk har røget der har givet den en så dårlig anmeldelse..

Jeg var oppe at se den her til aften og jeg blev mildest talt blæst til landet imellem jorden og himlen.. Peter Jackson forstår virkelig at fortælle en historie så enkelt så alle kan følge med.. Han KAN som INGEN andre gennembrage ens øjeæble med visuelle godbider som sjældent kan genskabes så flot som han netop gør det her. I spænd med en så voldsom historie om en så gennemført psykopat spillet af Stanley Tucci, der i øvrigt har fortjent sin oscar-nominering til fulde (og havde endda sikkert også vundet hvis ikke Waltz var nomineret), gør bare det hele meget mere virkelighedstro. Det er virkelig godt skildret af Jackson at en så normal af udseende indeni gemmer på et blodtørstigt monster af dimensioner. det er jo en stereotyp han skildrer, eftersom de fleste psykopater ofte er folk der ser helt normale ud uden hverken hugtænder, blod på trøjen eller en økse i hånden. Fantastisk skuespil, fantastisk visualiseret og en historie der er gjort så smuk som den kan være om noget så brutalt. Alt i alt kan denne film ikke undes mindre end 6 stjerner !! PJ har gjort det igen.. Kan man høre jeg er Stor PJ-fan ? ^_^
"Why So serious??"

Skriv ny kommentar: