Lovely Bones, The
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 17. aug 2010 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Cirka halvvejs gennem Peter Jacksons “The Lovely Bones” kom jeg i tvivl om, hvorvidt jeg faktisk sad og så en reel spillefilm, eller om der i stedet var tale om en usædvanligt lang reklame for Weta Digital – det newzealandske selskab, som står bag filmens computereffekter. For dét, der havde startet som et bevægende drama om mordet på en 14-årig pige og hendes families sorg, havde pludseligt udviklet sig til en CGI-spækket skildring af to pigers leg i et himmelrige fyldt med svævende græsbolde, sneklædte kæmpebjerge og uendelige catwalks. Det var, som om en eller anden havde vandret ind i lokalet og smækket “Speed Racer” i min afspiller.
Jovist, filmhistorien har tidligere budt på dragende portrætter af livet efter døden, der hovedsageligt var computergenererede – såsom i den lige lovlig sentimentale, men smukke og Oscar-belønnede “What Dreams May Come”. Men Jackson lader ikke til at have haft en egentlig vision. Hans himmel er et rodet sammensurium af computerskabte konstruktioner og blankpolerede baggrunde, som fremstår ekstremt kunstige i forhold til de ægte mennesker foran dem. “What Dreams May Come” gjorde et fuldstændig utroligt univers troligt, men Jacksons virkelighedsfjerne verden ligner så meget noget fra et gammelt videospil, at man automatisk begynder at spejde efter et nærliggende joystick.
Ja, når Jackson ikke svælger i unødvendige computereffekter, beviser han, at han kan fremkalde store følelser uden for store armbevægelser, ligesom han ofte gjorde det i sine tre “Ringenes herre”-film. Brian Enos musik er dejlig og dybfølt, og det samme er Saoirse Ronans præstation som Susie. Den blot 16-årige skuespillerinde var brillant i “Soning”, og her leverer hun endnu en hjerteskærende indsats, som står i skærende kontrast til Stanley Tuccis lige så fremragende, men derimod direkte skræmmende præstation som Harvey. Når Jackson fokuserer på Harveys sammenbrud eller Salmon-familiens opløsning, har hans film tit en mærkbar gennemslagskraft. Men en munter montage med en gakket Susan Sarandon er ubeskriveligt upassende, og romancen mellem Susie og en klassekammerat får aldrig luft under vingerne.
Præsenteret i 1080p/AVC 2.35:1. Transferet er knivskarpt, og detaljerigdommen er enorm hele vejen igennem. Farverne er også smukke, og transferet har ingen problemer med at håndtere de sekvenser, hvor utallige nuancer optræder samtidigt. Kontrasten er også perfekt, grynniveauet er helt tilpas, og absolut ingen glorier eller støvkorn optræder. En sjælden gang imellem virker skuespillernes bevægelser en smule slørede, men det er udelukkende, når Jackson har nedsat HD-optagelsernes hastighed i redigeringen, og sådan så klippene også ud i biografen – det er altså ikke transferets skyld.
DTS-HD Master Audio 5.1-lydsporet er næsten lige så imponerende som transferet. Ofte er lydsiden stilfærdig og tilbageholden, men mange af scenerne er også nedtonede og dialogdrevne, så lydsiden går nydeligt i spænd med billederne. Samtlige replikker er tydelige og har en exceptionel rumklang, og subwooferen benyttes sparsomt, men på de helt rigtige tidspunkter. Både høje og dybe toner gengives klokkeklart, og der bliver for alvor leget med lyd i drømmesekvenserne, som havde været langt mere ineffektive, hvis det ikke havde været for lyddesignernes strålende arbejde.
Når man studerer udgivelsens omslag, får man ikke just fornemmelsen af, at dens to skiver bugner af ekstramateriale. Kun en enkelt dokumentar omtales, men den varer til gengæld også næsten tre timer, og den er både velproduceret og dybdeborende. Man savner lidt et kommentarspor med Jackson og nogle slettede scener, og desværre kommer dokumentaren ikke ind på Goslings exit, men stort set alle produktionens andre facetter gennemgås ned til mindste detalje i den superbe dokumentar, som tilmed præsenteres i 1080p.
“The Lovely Bones” er fortsat en af årets mest frustrerende filmoplevelser. Til tider er Peter Jacksons familiedrama så rørende, at tårerne truer med at trille, og indimellem er den så spændende, at man næsten bider neglene ned til roden… Men filmen er afsindig ujævn, og Jackson og Co. klemmer så mange computergenererede drømmesekvenser ind undervejs, at man næsten mister følingen med karaktererne. Til gengæld ser filmen forbløffende godt ud på Blu-ray, lydsporet er også glimrende, og desuden medfølger en fremragende og flere timer lang dokumentar om filmens tilblivelse. Udgivelsen er et must for fans, men nysgerrige sjæle bør nøjes med at leje den.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet