Hovedrollerne indhaves af Josh Brolin, Javier Bardem, og førnævnte Tommy Lee Jones. De spiller på mange måder hver sin modpol i et skæbnedrama; en synsvinkel, som Coen-brødrene synes at underbygge ved at holde de tre adskilt og stort set aldrig i samme billede. Skuespillerne leverer alle fabelagtige præstationer, og Bardems Chigurh er uden tvivl den mest bemærkelsesværdige skurk og den mest inkarnerede ondskab i mands minde. Tommy Lee Jones’ rolle som den gamle, trætte sherif er rendyrket perfektion. Rollen er ikke dramatisk anderledes end lignende præstationer, man har set ham yde før, og det er ikke en højtråbende præstation, men den er udført med en sådan præcision, hjertelighed og indadvendthed, at man sidder målløs og bevæget tilbage. I hans mund bliver McCarthys monologer til formidable stykker af stor skønhed og styrke.

“No Country for Old Men” er et fremragende eksempel på, hvordan litteratur og film kan smelte sublimt sammen. Det er en film, der tør efterlade sit publikum uden alle svarene, og som ikke viger tilbage for at trodse de gængse filmiske konventioner. Det er en smukt filmet og fabelagtigt fortalt film, der er fuldt ud på højde med Coen-brødrenes allerbedste. Landet er muligvis ikke for gamle mænd – eller nogen mænd overhovedet – men man har ikke lyst til at forlade det, når man først for alvor er ankommet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Highland Park 16 år siden

#7: Okay, tak. Det var også det, jeg tænkte. :) I der kommenterer den, har I set den til en forpremiere eller i udlandet? Det antager jeg. For ellers undrer det mig en hel del, at så mange efterhånden foretrækker at se en film på dvd fremfor i en biograf (også selv om vi ofte skal vente) - især første gang de skal se den.
Men ja, ligesom #6 og så mange andre glæder jeg mig meget. Lyder lidt som om Coen-brødrene har arbejdet videre med stilen fra "Blood Simple" og "Millers Crossing". Spændende! :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#12 sluppermand 16 år siden

Helt enig i anmeldelsen. En fantastisk filmoplevelse. Jeg ville dog give oscaren til There Will Be Blood, men de fortjener den begge imo.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#13 filmz-Angel Eyes 16 år siden

#11: Så den til pressescreening, og ja, den skal ses på det store lærred - har ikke noget til overs for folk som hellere vil vente til filmene kommer på dvd...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#14 filmz-Bruce 16 år siden

#13 Jeg har desværre svært ved at se biograferne være konstant overlegne ifht. hjemme regi mht. kvaliteten. Digitale visninger er suveræne på de store lærreder, men at man stadig i Danmark anno 2008, skal se de store film som No Country For Old Men og There Will Be Blood i analoge skodkopier, selv i Imperial, mens amerikanerne ikke kun er vant til de digitale, men nu også kører derudaf på 3D bølgen ... ja så foretrækker jeg nu at vente en måned eller to på HD versionerne, som distancerer biograferne med længder også hvad lyden angår.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#15 dolphinfriendly 16 år siden

Jeg synes NCFOM er helt igennem overvurderet og ikke på højde med de andre film i Oscar regiet, og slet ikke med min personlige favorit "There Will Be Blood". NCFOM giver mig ikke noget, andet end underholdende scener med en veloplagt Bardem, der efter min mening alene er skyld i at filmen trækkes op over 3 - hvilket dog er bedre end Coen brøderne har præsteret længe.
Dog vil jeg se filmen en gang til og vurdere om den i virkeligheden fortjener 4/6.

Det filosofiske aspekt føles i højere grad lommefilosofisk og uvedkommende på mig, ikke prætentiøst, bare uvedkommende og slet ikke så intelligent, som visse af deres andre film. Det lave tempo er modigt, men for mig at se virker det ikke som et kontrapunkt til den voldsomme handling - nærmere bliver det mere ligegyldigt og monotomt. Den rette effekt havde måske været som i "Fargo", men denne nås ikke til sokkeholderne.

Som DarkLight er inde på,
giver den åbne slutning muligvis anledning til at "man skal tænke selv". Der er bare ikke så meget at tænke over - og den fine lille kunstnerpause i slutningen er sgu mere tåbelig tænkt end dybsidig.


3-4/6 herfra

#14 Enig - men det kræver også sit udstyr. :)

Gravatar

#16 filmz-Bruce 16 år siden

#15 Jo, men jeg vil klart gå mere i biografen, hvis jeg vidste, jeg fik en digital kopi at se. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg i There Will Be Blood, har set en fantastisk film og det i sig selv er jo en præstation, når man således næsten sætter den visuelle faktor udenfor bedømmelse. Indholdsmæssigt er den sublim i sine religiøse- og kapitalistiske metaforer, men jeg forsager ikke en god indpakning, især ikke når det er tydeligt, at instruktøren selv har prioriteret dette højt, helt ned i detaljerne!

Jeg kan kun forestille mig de mange scener af Plainview i mørke, nogle gange i genskæret af ild, hvis de var skarpe og kontrastniveauet i top til at afsløre detaljerne af bl.a. Plainviews ansigtstræk, som er en direkte forlængelse ind i mandens psykopatiske sind.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 filmz-Is 16 år siden

Fremragede film!
Uden tvivl Coen brødrernes bedste film, og Javier Bardem var simpelthen for genial - Han vinder uden tvivl i nat :-)

Men selvom NCFOM var en rigtig god film, er det ikke min favorit for bedste film. There will be blood er en lidt bedre film, og den fortjener simpelthen at vinde for bedste film!

NCFOM - 9/10

There will be Blood - 9,5/10
Gravatar

#18 sluppermand 16 år siden

No Country For Old Men 10/10
There Will Be Blood 11/10
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#19 filmz-Bruce 16 år siden

Zodiac 11.1/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#20 filmz-Is 16 år siden

#18 og #19

Det er en skam at karakteren 11/10 ikke kan gives :-)

Skriv ny kommentar: