Hovedrollerne indhaves af Josh Brolin, Javier Bardem, og førnævnte Tommy Lee Jones. De spiller på mange måder hver sin modpol i et skæbnedrama; en synsvinkel, som Coen-brødrene synes at underbygge ved at holde de tre adskilt og stort set aldrig i samme billede. Skuespillerne leverer alle fabelagtige præstationer, og Bardems Chigurh er uden tvivl den mest bemærkelsesværdige skurk og den mest inkarnerede ondskab i mands minde. Tommy Lee Jones’ rolle som den gamle, trætte sherif er rendyrket perfektion. Rollen er ikke dramatisk anderledes end lignende præstationer, man har set ham yde før, og det er ikke en højtråbende præstation, men den er udført med en sådan præcision, hjertelighed og indadvendthed, at man sidder målløs og bevæget tilbage. I hans mund bliver McCarthys monologer til formidable stykker af stor skønhed og styrke.

“No Country for Old Men” er et fremragende eksempel på, hvordan litteratur og film kan smelte sublimt sammen. Det er en film, der tør efterlade sit publikum uden alle svarene, og som ikke viger tilbage for at trodse de gængse filmiske konventioner. Det er en smukt filmet og fabelagtigt fortalt film, der er fuldt ud på højde med Coen-brødrenes allerbedste. Landet er muligvis ikke for gamle mænd – eller nogen mænd overhovedet – men man har ikke lyst til at forlade det, når man først for alvor er ankommet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Patriarch 16 år siden

I Know Who Killed Me 11.5/10
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#22 El vez 16 år siden

#18-19-20 Hehe i bedste Spinal Tap stil :)

#21 Arh hva?
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#23 filmz-Bruce 16 år siden

#21 Who?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#24 filmz-Is 16 år siden

The Hottie and the Nottie 20/10...
Gravatar

#25 Michael Andersen 16 år siden

Convoy 10/4
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#26 Highland Park 16 år siden

#13: Enig, men jeg tænkte nu lige så meget på dem, der ikke kan vente på at se en ny film og derfor bestiller en dvd hjem fra f.eks. USA.
#14: Ja, mht. kvaliteten har du et langt stykke hen af vejen helt sikkert ret, og ja vi har stadig et godt stykke at gå, før de danske biografer er på niveau med de amerikanske biografer, men i mine øjne er der ikke noget specielt galt med de fleste kopier i de danske biografer. Naturligvis kan det blive bedre, men det kan det sgu altid. Og som #15 siger, kræver den hjemmeforevisning/-biograf du omtaler det rette udstyr - hvilket jeg ikke er i tvivl om, at du har Bruce. ;) Synes desuden ordet "skodkopier" er lige i overkanten. Jeg synes sgu folk er ved at blive lige lovligt kræsne. Tvivler på at din oplevelse af filmen ville blive meget anderledes af at se en digital kopi. Men selvfølgelig byder jeg fremskridtet velkommen. Men alt tager jo tid og om 10 år brokker du dig sikkert over de gamle digitale "skodkopier". ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#27 filmz-Bruce 16 år siden

#26 Jeg har set både Zodiac og At Worlds End i digitale kopier i biografen og i analoge kopier og det var nat og dag. Vi lever i en digital tid, hvor folk nu køber 37-50" full-HD fladskærme, hvor de kan se alle detaljerne i deres købte film. Man behøver ikke have 104" eller en projektor for at se forskel og man kan ikke stoppe fremskridtet.

Hvis biograferne gerne vil have, at folk skal lægge 100 kroner for at se en film, så bør oplevelsen også være det værd og med det mener jeg, at der skal være en grund til, at vi rejser os fra sofaen. Kald mig bare kræsen. Men kan jeg for 20 kroner mere få filmen i HD kvalitet om en måned, så er det en bedre deal.

Star Wars Return of the Jedi, I Robot, I'm Legend, Zodiac etc. i digitale kopier formåede netop at vise den detaljegrad, som man forventer af HD alderen. Hvis der er storslåede landskaber, så skal de opleves sådan. Hvis en instruktør brænder en olieboring af og bekymrer sig om dens fremstilling på film, så kan det ikke være meningen, at vi skal se nogle udvaskede gråtoner og misse en masse detaljer, som man så bliver oplyst om, når man engang køber HD skiven. Og ja, de detaljer vil også kunne ses på regulære HD fladskærme med en PS3'er som kilde, det behøver man ikke entusiast udstyr for mere.

There Will Be Blood i analog vil jeg helt klart betegne som skod anno 2008 fordi alternativerne idag er så meget bedre.

Og ja, om ti år skal jeg gerne brokke mig over de digitale skodkopier, hvis der har været vist 3D i USA i 10 år til den tid og vi kun har Planetariet og Imperial at se disse forestillinger i. Udviklingen står ikke stille og jeg vil ikke nøjes med gårsdagens oplevelse, hvis jeg kan nyde nutidens her og nu i andre omgivelser.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#28 BN 16 år siden

#20 - ismet:

Det er en skam at karakteren 11/10 ikke kan gives :-)


Det skal du nu ikke være ked af, for 11 ud 10 giver -1.

Og så dårlig er filmen vel ikke? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#29 Highland Park 16 år siden

Udviklingen står ikke stille og jeg vil ikke nøjes med gårsdagens oplevelse, hvis jeg kan nyde nutidens her og nu i andre omgivelser.

Ja, jeg forstår dig skam godt Bruce. Men der er jo bare lige det med det der "kan". ;) Og selvfølgelig skal de biografer, som vitterligt har udstyret til at vise digitale kopier også gøre det. Men det er der jo mange biografer, der ikke har - og pt. ikke har råd til, desværre.
Jeg tror snarere, at problemet er, at fremskridtet har halet biograferne indenom, samt at vi som publikum er blevet meget mere bevidste og kræsne med tiden. Hvilket selvfølgelig på mange måder er en god ting. Men lad os nu ikke, her midt i teknikhysteriet, glemme "charmen" ved en god gammeldags analog biografoplevelse, og det at den gode film, og filmoplevelse, handler om andet og mere end blot ypperlig teknik. Ja, naturligvis skal olieboringen fremstå i al sin grumme skønhed, og selvfølgelig går der noget tabt, når den vises i analog "skodkopi", men derfor kan man jo sagtens have en god oplevelse med filmen. Og nævn lige en seriøs instruktør, der ikke bekymrer sig om fremstillingen af en given scene på film. Det gør de jo alle. Forståeligt nok.

PS: Hvor køber du HD-film til kun 20 kr. mere, end hvad det koster at gå i biografen? :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#30 filmz-Bruce 16 år siden

#29 Jamen du har helt ret i, at udviklingen har overhalet biograferne indenom. Jeg ved godt det er dyrt for biograferne med ny teknologi, men investeringer i 500K klassen burde være mulige at overkomme for mange mht. langvarige afskrivninger etc. Gør man det ikke, jamen så vil biografgængertallet blive konstant for nedadgående.

Mht. "kan" :), så kan man idag få full-HD skærme til under 10K i god kvalivare og en 3K's Blu-ray afspiller. Verden bliver alligevel digital i 2009, så jeg mener nu MANGE ikke kun "kan", men allerede "HAR gjort" det, hvad udskrivningen til nutidens oplevelser angår :) Og dem som ikke "kan" her og nu, de "gør" det snart. Men biograferne "bør" være skridtet foran, hvis det skal være attraktivt at gå i biografen, at biograferne kan tilbyde en eksklusiv ydelse. For 100 kr for to timer, BØR man kunne få en eksklusiv ydelse.

Jamen jeg nyder da stadig at se film som There Will Be Blood. Intet kan ødelægge indholdsoplevelsen, fortællingen, altså det "essentielle". Men jeg mener nu, at indpakningen føjer så meget til helheden idag, at vigtigheden heraf IKKE kan nedgøres.

DVDBeaver, om noget, sitet som koncentrerer sig om kvalitet af film og ikke så meget det tekniske, er styret af film entusiasten Gary Tooze. Selv han er krøbet til korset og har erkendt, at HD kraftigt har påvirket hans måde at se film på, mere end han havde forestillet sig og at nydelsen er ekstra stor, når man ser de gamle som nye film, udfolde sig i al deres visuelle pragt.

Nej, man bør ikke "nøjes" anno 2008, når man kan få hele pakken :)

Jeg køber hos DVDPacific og køber sjældent til priser over 27$, men oftest til 20-254$ for en HD skive.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: