Hovedrollerne indhaves af Josh Brolin, Javier Bardem, og førnævnte Tommy Lee Jones. De spiller på mange måder hver sin modpol i et skæbnedrama; en synsvinkel, som Coen-brødrene synes at underbygge ved at holde de tre adskilt og stort set aldrig i samme billede. Skuespillerne leverer alle fabelagtige præstationer, og Bardems Chigurh er uden tvivl den mest bemærkelsesværdige skurk og den mest inkarnerede ondskab i mands minde. Tommy Lee Jones’ rolle som den gamle, trætte sherif er rendyrket perfektion. Rollen er ikke dramatisk anderledes end lignende præstationer, man har set ham yde før, og det er ikke en højtråbende præstation, men den er udført med en sådan præcision, hjertelighed og indadvendthed, at man sidder målløs og bevæget tilbage. I hans mund bliver McCarthys monologer til formidable stykker af stor skønhed og styrke.

“No Country for Old Men” er et fremragende eksempel på, hvordan litteratur og film kan smelte sublimt sammen. Det er en film, der tør efterlade sit publikum uden alle svarene, og som ikke viger tilbage for at trodse de gængse filmiske konventioner. Det er en smukt filmet og fabelagtigt fortalt film, der er fuldt ud på højde med Coen-brødrenes allerbedste. Landet er muligvis ikke for gamle mænd – eller nogen mænd overhovedet – men man har ikke lyst til at forlade det, når man først for alvor er ankommet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-BrotherJack 16 år siden

#40
Hvis filmen er skudt på 35mm, og projekteres analogt, er det så netop ikke meningen at den information der er på lærredet - kunstnerisk - er den information man har stræbt efter som filmskaber?
En ting jeg aldrig kan indfinde mig i når det kommer til denne digitale debat, er at "mere information" altid opfattes som en forbedring. Det afhænger jo 100% af filmen, og dens originale æstetiske intention. For mig er 35mm, og hele konceptet omkring at skyde på film det højeste kunstneriske niveau pga. dens helt unikke tekstur og dybde. "Rumrejsen" er et perfekt eksempel - pludselig, i år 2008, ser du noget i mørket den kære Stanley aldrig ville have tilladt dig at se! Er det en forbedring? Eller måske en afmaskering af den tryllekunst filmskabelse er?
Gravatar

#42 filmz-Bruce 16 år siden

#40 De digitale HD udgaver af 35mm eller et hvilket som helst andet analog filmformat, er skabt ud fra det indhold, som er tilgængelig i analog billedet. Hvordan kan det på nogen måde være negativt, at man bliver bedre til at projicere detaljer, som allerede ER tilstede i den kilde, som er blevet undfanget, men som begrænsninger ved analogt projiceringsudstyr til dato blot ikke har formået at vise?

Det har da intet at gøre med at være den kunstneriske information man har stræbt efter som filmskaber? Tværtimod må det da være filmskaberens intention, at filmen så nøjagtigt som muligt gengiver det som filmes, med mindre man selv vil sætte begrænsningerne bl.a. via dogme teknikker.

Til det er der kun at referere til Robert A. Harris, restaureringsekspert af film og hans anmeldelser på Hometheaterforum af HD udgaverne af de gamle film

Searchers:
With the exception of a bit of day for night that I've noted in the past at the very end of the film, what I'm now seeing in HD is nothing less than a near miraculous re-working of the film elements into something not only quite representative of the production, but a stellar home video achievement.

Casablanca:
What an incredible gift from WB!

Decades ago I acquired a very old 16mm print of Casablanca, printed on DuPont stock, which still had the luxury of high silver content. Details which became undiscernible in later printings almost glowed in that print.

Warner Home Video's newest edition of the film, now scanned, scrubbed, restored and converted to HD, makes that print seem like one was viewing this film classic through a screen door.

Details in facial highlights, make-up, costumes and lighting are fully visible, and while possibly not for the first time, as 35mm prints struck from the original negative six and a half decades ago, must have glistened, they appear for the first time in generations.

Casablanca in HD is a joy to behold. Brimming with special edition extras, this single disc will be one of the very special gifts of the 2006 Holiday season for the cinephile on many people's lists.

Brilliantly processed and brought to HD!

Casablanca comes with the Highest possible recommendation!


Så Robert Harris mener altså, at filmen engang faktisk har haft de detaljer vi nu ser i HD, vi har blot aldrig haft muligheden for at se dem selv.

2001
I was there when it opened, as an NYU film school senior.

There are a short list of films that of which it can be said...

"There was cinema before and after..."

Mr. Kubrick's 2001 is one of them. In your face. In spades!

To have the opportunity to view it (without drugs) in 70mm on a huge screen, is one of these life altering experiences.

Is it on par with watching the Stars and Stripes being raised at Iwo Jima?

Doubtful.

But in the world of cinema, it doesn't get much better.

And neither could this high definition disc, for which I set aside the opening game of the World Series this evening to preview. The game actually went on without me.

This is one of those "few words" that is short, sweet and to the point.

The original 65mm negative of 2001 has been over-loved during the decades.

Over-printed, with dupes scattered about throughout, it comes to to this new DVD in nearly transparent condition. My assumption is that this transfer is derived from a 35mm interpositive produced several years ago, and it has yielded a superb master.

Warner Bros. has done a beautiful job with Mr. Kubrick's magnum opus.

Image and audio quality are superb. And while we are viewing what is essentially the soft cover version of a film which was designed to be seen on a huge screen with audio blaring...

We finally have a version of 2001 on home video of which I believe Mr. Kubrick would be proud.

And then he would change the conversation to baseball, and the World Series.

2001 is a beautifully stuck disc from Warner, which I screened on Blu-Ray. I have no doubt that the HD version will be equally as pleasing.

On the short list of the most important classic releases of 2007...

2001 may well be at the top.

Just beautiful. Hats off to the archival crew at Warner Bros.

2001: A Space Odyssey is Unhesitatingly Extremely Highly Recommended!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#43 king b 16 år siden

Jeg synes generelt, at kopierne, vi oplever i danske biografer, er forbløffende ringe. Selv på det, der burde være en dugfrisk premierekopi, er farverne matte, og der er fejl på det digitale lydspor. Jeg besøgte fornylig Los Angeles, hvor jeg var i biffen flere gange, og deres kopier stod simpelthen sindssygt klart - det var 35mm, men det lignede digitale kopier! At de så også afvikler lyden på det rigtige niveau - 7 - er endnu en dejlig bonus :-) Jeg talte med en operatør, der fortalte, at de liner biografen op hver morgen - sørger for at alting spiller optimalt. Jeg tror et problem med danske biografer f.eks. er, at der ikke er nok lys i projektoren. Og så er selve kvaliteten af kopierne simpelthen ringe. Rygterne siger, at når celluloid-råmaterialet fabrikeres, så får amerikanerne den bedste del, og danskerne får noget af det dårligste. Det lyder som en skrøne, men i biografmørket føles det jævnligt som den triste sandhed.

No Country For Old Men-visningen i Imperial var endnu en mat affære, så jeg glæder mig til at se den på HD :-)
Gravatar

#44 Highland Park 16 år siden

#43: Det der med at lyden skal afspilles på 7, og at det skulle være det "rigtige lydniveau" er til gengæld ikke korrekt. Det kommer fuldstændigt an på, hvilket niveau filmens lyd er mixet på, hvordan biografens lydudstyr er indstillet, salens størrelse, hvor mange mennesker der befinder sig i salen etc. etc. I min tid som operatør er jeg ofte stødt på filmfolk, herunder særligt lydfolk, som insisterede på, at deres film skulle afspilles på 7, hvorefter de, når de fik demonstreret, hvordan dét ville lyde, måtte erkende, at de nok skulle overlade den slags til operatøren. Går jo ligesom ikke at "Klatretøsen" brager derudaf med 200 decibel, når alle de små purker og purkinder skider små grønne grise af skræk! :D
Ja, ifølge gængse, optimale regler for lydmix, bør filmen skulle afspilles på 7, hvis det skal være helt korrekt. Men jeg kan love dig for, at det er de færreste film, der er mixet fuldstændigt efter de standarder! De fleste lydfolk tager den lige op til næste niveau, eller værre, for DERES lyd skal jo træde så tydeligt frem som muligt, og der skal sgu ikke være nogen, der synes, at filmen ikke buldrede og bragede nok! De er ganske enkelt rædselsslagne for, at filmene skulle blive afspillet ved for lavt lydniveau. Med det resultat, at filmene rent faktisk bliver spillet ved et lavere niveau end 7 i de fleste biografer. Vel og mærke uden at der går noget tabt.
Mht. det med lyset - ja, så kan jeg kun give dig ret i, at man i mange af de danske biografer generelt ikke er gode nok til at skifte kolberne ud, når de ikke længere lyser så klart. Jeg plejer at klage over den slags, når jeg selv oplever det. Og det kan du jo også gøre. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#45 The Insider 16 år siden

#44, jeg kan nu godt forstå, at de er rædselsslagne for, at lyden bliver afspillet for lavt, fordi det bliver den i 90% af de tilfælde, jeg ser film i biffen herhjemme. Og jeg har altid syntes, at det var langt mere irriterende, når lyden var for lav, end når den var for høj, så for min skyld må biograferne gerne sætte deres lydindstillinger til 7 permanent :-) Det er så pokkers ærgerligt, hvor ofte film bliver spillet så lavt herhjemme, at man virkelig bliver tvunget til at koncentrere sig så meget om at fokusere på filmenes auditive indtryk, at man ikke kan slappe helt af og nyde filmen.

Derudover er det efterhånden også blevet svært for mig at blive overtalt til at tage i biffen herhjemme og se film. Ligesom bruce var jeg overordentlig skuffet over kvaliteten af "There Will Be Blood"-negativet herhjemme. Især filmens ellers flotte longshots var forbløffende uskarpe, og under flere af filmens klip rystede billedet, og der var endda hår på linsen i flere tilfælde. Fy for pokker, og billetten kostede sateme 100 kroner. Så er det langt mere behageligt at lukke ned for gardinerne og yanke volumen op på HD-anlægget derhjemme. Jeg har det også med at blive let distraheret af folks evindelige popcorns-gnasken, så jeg ser slet ikke HD-oplevelsen i hjemmet som værende biografoplevelsen særlig underlegen.
War. War never changes.
Gravatar

#46 filmz-vassago 16 år siden

Uden at have den mindste kendskab til hvordan udstyret i biografen virker rent lyd- og teknik-mæssigt, så undrer det mig dog meget at man omtaler det som: lyden skal være på 7 - syv hvad?. Jeg går udfra at man snakker om indstilling/niveau 7 på apparatet, forstærker eller lign - eller er det forkert?

En korrekt betegnelse må være, at lyden f.eks skal være 80dB i en biografsal (eller hvad der nu er passende), måske lidt mere hvis den er tæt pakket af mennesker, da de absorberer en stor del af lyden, og omvendt mindre hvis den er tom. Dertil kommer, at lyden så selvfølgelig skal være mixet til et specificeret niveau, 0, -12, -18 eller hvilken skala man nu engang bruger når man arbejder med lyden på film. Samt størrelse af rummet.

Jeg kan huske en artikel fra John F. Allen, en af de store lydpioneere når det kommer til bl.a. biografer. Han skrev engang en artikel der hed: "Why Movies Are Not Too Loud", hvori han forklarer en masse omkring lyd i biografer og hvordan det skulle virke og lyde - og kan huske at konklusionen var, at man i hvert fald ikke bare skulle indstille den på 7 eller 0.0 (alt afhængigt at udstyret). Der var mange andre ting at tage højde for. Bl.a. ville en standardsetting i nogle biografer betyde at lyden kunne ryge over 120dB - hvilket kunne give høreskader :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#47 Highland Park 16 år siden

#45: Pudsigt, der har vi en fuldstændigt forskellig opfattelse af tingene. Generelt synes jeg aldrig lyden er for lav, når jeg går i biografen. Kan ikke huske hvornår jeg sidst har oplevet det. Men jeg hører så også til det mindretal, der ikke blæser mine trommehinder ind i kraniet ved brug af iPod og lignende - er ret øm og påpasselig når det kommer til min hørelse. De nuværende yngre generationer kommer til at blive døve ved 30-årsalderen, hvis du spørger mig. ;) Men jo, når alt kommer til alt, foretrækker jeg bestemt også, at filmen bliver afspillet lidt for højt end lidt for lavt men oplever altså sjældent noget problem med den slags. Tendensen er for mig at se tydelig: vi lever i en verden, hvor folk er vant til at omgive sig med larm og støj og derfor hellere skruer en tand ekstra op end ned for så at blive gradvist mere tunghøre, så der liige skal skrues lidt ekstra op næste gang. ;)
Og igen: det drejer sig altså ikke om, at film bare SKAL afspilles på 7. Det ved enhver, der har prøvet at arbejde med at fremvise film i biografer. Eller folk som vassago, der tydeligvis har researchet sagen til bunds. For du har fuldstændigt ret i det hele #46. :) Dog kan jeg ikke huske, hvad det korrekte db-niveau ligger på. Som altid er det vigtigst at lytte sig frem.
Til gengæld er hår og dårlige kopier ganske rigtigt røvirriterende. Men nu har jeg endnu ikke set filmen og skal derfor undlade at udtale mig om kopien (selv om det, baseret på jeres udtalelser, ikke lyder for godt). Hvad angår folks evindelige popcornsgnasken, så irriterer det også mig noget så grusomt. Ligeledes at mange mennesker tilsyneladende ikke kan holde kæft, når de ser en film. Men det er en helt anden historie. Og igen noget jeg desværre synes er blevet en kedelig tendens - både i biffen og til koncerter. Om jeg begriber, hvorfor folk gider at betale ca. 500 kroner for en koncertbillet for derefter at stå og diskutere deres hashforbrug gennem hele koncerten! :O
I øvrigt mener jeg, at der er stor forskel på at høre og så på at lytte. Folk der skruer for meget op har en tendens til ikke at lytte (eller blot være halvdøve). Det bliver meget nemmere at fange detaljer, når volumen er på så højt et niveau, at de uundgåeligt trænger sig på. Så slipper man også for at lytte aktivt, hvilket jeg personligt finder mere berigende.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#48 filmz-Bruce 16 år siden

#39 Joke eller ej, så er invitationen altså gældende :)

Jeg kan godt lide "min lyd" pæn høj, men ikke for høj. Var til et Ringenes Herre tre gange extended arrangement hos en ven, som bor på 1. sal. i en lejlighed. Efter 45 minutter kom de ned fra 4. sal og bad ham om at skrue ned. Jeg kunne simpelthen ikke nyde filmen, men sad blot og ventede på, at naboerne kom. Bassen var så kraftig, at vinduerne stod og bevægede sig og jeg er alt andet end tilhænger af overdreven bas. Desto mere stram og kontant uden at gå i svingninger med omgivelserne, desto bedre. På den anden side spiller jeg Phantom of the Opera i HD DVD på +4 dB, hvor normalen er på -10-15db for mig. Min receiver tillader ikke højere, men den er indspillet latterligt lavt. Tilgengæld er nogle DTS spor for høje ved -20-22dB. Ak ja ... de film :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#49 filmz-vassago 16 år siden

#47: helt enig, jeg synes også oftest at det er det modsatte der er et problem, at lyden er for høj, og at udstyret slet ikke er godt nok til det. Så lyden bliver både højere, mere ubehagelig og værst af alt - dårligere.

ca. 15-20% af den danske befolkning over 18 år har jo høreproblemer idag, og det skyldes jo bl.a. ipods, for meget støj på arbejdet, i dagligdagen, men bestemt også i biograferne, og det bliver værre og værre.

Som det ser ud i dag, så siger reglerne om støj, at hvis belastningen i gennemsnit over otte timer overstiger 80 dB, skal arbejdsgiveren stille høreværn til rådighed. Ved et gennemsnit på 85 dB og derover i otte timer skal den ansatte bruge høreværn.

Det kan man omregne til:

8 timers arbejde i 80 dB(A) svarer til:
4 timers arbejde i 83 dB(A) + 4 timer uden støj
2 timers arbejde i 86 dB(A) +6 timer uden støj
1 timers arbejde i 89 dB(A) +7 timer uden støj
30 minutters arbejde i 92 dB(A) +
15 minutters arbejde i 95 dB(A) +
30 minutters arbejde i 98 dB(A) +
30 minutters arbejde i 101 dB(A) +
30 minutters arbejde i 104 dB(A) +
30 minutters arbejde i 107 dB(A) +
30 sekunders arbejde i 110 dB(A) +

8 timers arbejde i 85 dB(A) svarer til:
4 timers arbejde i 88 dB(A) +4 timer uden støj
4 timers arbejde i 91 dB(A) +6 timer uden støj
4 timers arbejde i 94 dB(A) +7 timer uden støj
30 minutters arbejde i 97 dB(A) +
15 minutters arbejde i 100 dB(A) +
30 minutters arbejde i 103 dB(A) +
30 minutters arbejde i 106 dB(A) +
30 minutters arbejde i 109 dB(A) +
30 minutters arbejde i 112 dB(A) +
30 sekunders arbejde i 115 dB(A) +

Så man skal jo ikke side mange sekunder i en biograf/hjemmebif hvor lyden er justeret forkert før problemerne begynder at melde sig - i hvert fald ikke hvis man dagligt ser en film.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#50 The Insider 16 år siden

#49, du bor jo også i Århus, så du besøger jo ikke de samme biografer ;-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: