Hovedrollerne indhaves af Josh Brolin, Javier Bardem, og førnævnte Tommy Lee Jones. De spiller på mange måder hver sin modpol i et skæbnedrama; en synsvinkel, som Coen-brødrene synes at underbygge ved at holde de tre adskilt og stort set aldrig i samme billede. Skuespillerne leverer alle fabelagtige præstationer, og Bardems Chigurh er uden tvivl den mest bemærkelsesværdige skurk og den mest inkarnerede ondskab i mands minde. Tommy Lee Jones’ rolle som den gamle, trætte sherif er rendyrket perfektion. Rollen er ikke dramatisk anderledes end lignende præstationer, man har set ham yde før, og det er ikke en højtråbende præstation, men den er udført med en sådan præcision, hjertelighed og indadvendthed, at man sidder målløs og bevæget tilbage. I hans mund bliver McCarthys monologer til formidable stykker af stor skønhed og styrke.

“No Country for Old Men” er et fremragende eksempel på, hvordan litteratur og film kan smelte sublimt sammen. Det er en film, der tør efterlade sit publikum uden alle svarene, og som ikke viger tilbage for at trodse de gængse filmiske konventioner. Det er en smukt filmet og fabelagtigt fortalt film, der er fuldt ud på højde med Coen-brødrenes allerbedste. Landet er muligvis ikke for gamle mænd – eller nogen mænd overhovedet – men man har ikke lyst til at forlade det, når man først for alvor er ankommet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 cansi 16 år siden

Total enig med anmeldelsen. En noget nær perfekt som mange anmeldere også skriver. Alt er nærmest perfekt, alt. jeg kan ikke rose den film nok. Den er min oscar favorit.

Benway skriver om der ingen musikken er, og der er bare godt. Det fik mig til at tænke på hotel scenen, hvor man hører telefonen ringe i baggrunden og der er ingen der tager den selvom receptionisten sagde at han vil være der hele natten. Fantastisk.

6/6
Gravatar

#2 filmz-gofferoffer 16 år siden

Ja, jeg er også helt enig. Denne film smed alle mine forventninger over bord - på en god måde. Den skuffede ikke, og jeg synes virkelig, slutningen var ekstremt modig i en tid, hvor vi skal have en endelig konklussion på alt. Nogle gange virker det bare langt bedre at lade tingene slutte med ubesvarede spørgsmål.

Manglen på musik virkede også bare så godt. Man plejer at sige, at musikken er halvdelen af filmen. Det får brødrene lige modbevist med denne film, hvor spænding og suspens i høj grad skyldes manglen på score.

Og ja, den bør vinde bedste film :-)
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#3 filmz-vanilla 16 år siden

Super blæret film.

6/6
Gravatar

#4 Highland Park 16 år siden

Ren nysgerrighed - hvordan kan det være, at I allerede må anmelde den nu? :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#5 DarkLight 16 år siden

Det er en mærkelig film, som jeg, har meget svært ved at bedømme om er helt oppe at ryste med klokken eller bare bliver hængende midt på pælen.

Hvis man tænker handlingen igennem kan det vitterligt ligge på spidsen af en peanut. Alligevel er der noget utroligt dragende ved filmen, og skuespillet er bare forbandet behageligt at se på.

Mit, som mange andres, store ankepunkt er slutningen. Den virker uafsluttet. Og så er jeg egentlig ligeglad med at manden på tredje række med den ekstra store bunke pop corn og de 3 liter cola får fremstammet, at det altså er dejligt at man skal tænke selv, og at alle løsninger ikke er givet. At livet som sådan ikke bugter sig i en fin sløjfe til sidst.

Det kan meget vel være, men så skal slutningen virke på andre punkter. Når man tænker tilbage skal man kunne se en vis logik i det. Og som minimum skal man, ved anden gennemkigning, kunne retfærdiggøre slutningen, når man nu kender den, gennem resten af filmen.

Her synes jeg ikke slutningen retfærdiggøres igennem resten af filmen. Og det er en skam.


4 / 6
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#6 MuManden 16 år siden

Ja, jeg syntes også det var liidt hurtigt, den har jo ikke premiere før om en uge...

Men glæder mig til at se den.
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#7 chandler75 16 år siden

Anmeldelsen er udelukkende kommet på i forbindelse med Oscar-uddelingen i morgen, og fordi den (anmeldelsen) også vil kunne læses i gratismagasinet "Slice", der er lige på trapperne.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#8 Mercadian 16 år siden

Det er en go' film
If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?
Gravatar

#9 king b 16 år siden

Mesterværk. Giv dem en Oscar.
Gravatar

#10 filmz-Angel Eyes 16 år siden

En komplet enig i Benways anmeldelse - ikke siden "Miller's Crossing" har Coen-brødrene fremavlet en så sublim spillefilm. Den er hypnotisk fra åbningsbillederne til den afsluttende indstilling og ALT fungerer upåklagelilgt i dette mesterværk! Gi' den så for helvede de Oscars!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: